Χ. Σταϊκούρας στο Πρώτο: 7 δις κέρδος σωρευτικά στην 25ετία από τη νέα σύμβαση της Αττικής Οδού – Δημοσιονομικός χώρος για πρόσθετες κοινωνικές πρωτοβουλίες (audio)

Περίπου 7 δισεκατομμύρια ευρώ, πιθανότατα και παραπάνω, θα είναι σωρευτικά στο τέλος της εικοσιπενταετίας το κέρδος για το Δημόσιο, από τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, που κυρώθηκε στη Βουλή την περασμένη εβδομάδα.

«Αυτό σημαίνει ότι αφού έχουμε ελάφρυνση του δημοσίου χρέους, τα δημόσια οικονομικά είναι πιο σταθερά και δυνητικά δημιουργείται κάποιος συνολικός δημοσιονομικός χώρος για πρόσθετες αναπτυξιακές και κοινωνικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης» υπογράμμισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Το GPS της Επικαιρότητας» με τον Θάνο Σιαφάκα.

«Με απλούς όρους, την Παρασκευή εισέπραξε το Δημόσιο 3,27 δισεκατομμύρια ευρώ. Μειώνεται το χρέος. Κάθε χρόνο θα εισπράττει το 9,3% των εσόδων. Και ταυτόχρονα από τη στιγμή που εισπράξαμε αυτό το ποσό, γλιτώνουμε τόκους από δανεισμό που θα έπρεπε να κάνουμε τα επόμενα 25 χρόνια. Αυτή είναι η μία ωφέλεια. Η δεύτερη ωφέλεια πιο πρακτική είναι ότι από την Κυριακή τα ξημερώματα οι πολίτες πληρώνουν 2.5 ευρώ διόδια αντί για 2.8 ευρώ. Υπάρχει μία μείωση συνεπώς στα διόδια ύψους 0,3 ευρώ» ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός.

Το Δημόσιο θα μπορεί να “μπλοκάρει” αύξηση στην τιμή των διοδίων

Αυτή η μείωση των 30 λεπτών θα ισχύει ουσιαστικά για την επόμενη 5ετία, εξήγησε ο κ. Σταϊκούρας, με την όποια τιμαριθμοποιημένη μεταβολή όπως γίνεται σε όλους τους αυτοκινητόδρομους στην Ελλάδα. «Εκτιμούμε ότι δεν θα έχουμε μεγάλο ύψος πληθωρισμού, όπως αντιμετωπίσαμε κάτι αντίστοιχο στο πρόσφατο παρελθόν και μετά την 5ετία υπάρχει η δυνατότητα αλλαγής τιμής των διοδίων, όμως η μέση τιμή θα παραμένει στα δυόμιση ευρώ. Υπάρχει η δυνατότητα να εισηγηθεί ο παραχωρησιούχος σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας αύξηση του τιμήματος, μέχρι 30%, προφανώς κάποιες άλλες θα είναι αντίστοιχη περαιτέρω μείωση, αλλά για να γίνει αυτό και αν γίνει θα πρέπει να υπάρχουν δείκτες κυκλοφοριακού φόρτου, οι οποίοι θα τεκμηριώνουν επαρκώς από τον νέο παραχωρησιούχο ότι θα πρέπει να κάνει αυτή τη μεταβολή για να μην υπάρχει ακόμα μεγαλύτερος φόρτος στους δρόμους. Θα πρέπει να υπάρχει έλεγχος από τον ανεξάρτητο μηχανικό. Θα πρέπει να υπάρχει έγκριση από το Δημόσιο που δεν είναι δεδομένο ότι θα υπάρχει έγκριση και θα πρέπει να υπάρχει και κοινοποίηση και προληπτικός έλεγχος εάν κριθεί απαραίτητο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή» ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας.

«Η μέση τιμή θα παραμένει 2.5 ευρώ εκείνη την ημέρα, για παράδειγμα. Και για να γίνει αυτό, ακόμα και αν το επιδιώξει ο παραχωρησιούχος, υπάρχουν τέσσερις προϋποθέσεις τις οποίες τις έχω πει και δημόσια στη Βουλή» συμπλήρωσε.

Προσέθεσε ακόμα ότι υπάρχει για πρώτη φορά μια σημαντική παρέμβαση, η οποία αφορά στην Αττική Οδό και είναι η μόνιμη απαλλαγή από την καταβολή διοδίων σε επιβατικά οχήματα ιδιωτικής χρήσης που ανήκουν κατά πλήρη ή μη κυριότητα σε άτομα με αναπηρία.

Επιπλέον, ο υπουργός προσέθεσε πως σε ένα σημαντικό τμήμα του αυτοκινητόδρομου Αθήνα-Θεσσαλονίκη, εκεί που είναι δηλαδή η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, έχει γίνει μια σημαντική παρέμβαση από την πολιτεία μετά την αναχρηματοδότηση που πετύχαμε πρόσφατα και χωρίς κόστος για τον κρατικό προϋπολογισμό, χωρίς επιβάρυνση έμμεση των φορολογουμένων, οι πολίτες πληρώνουν περίπου 3 ευρώ λιγότερο στις μετακινήσεις τους μέχρι το τέλος του 25 από 1η Οκτωβρίου.

Σχετικά με την κυκλοφοριακή συμφόρηση στο οδικό δίκτυο της πρωτεύουσας, ο υπουργός ανέφερε τα εξής.

«Εάν καθίσουμε και κάνουμε έναν εκτεταμένο διάλογο για τα αναγκαία έργα στην Αττική, θα διαπιστώσουμε ότι εδώ που είναι συσσωρευμένος περίπου ο μισός πληθυσμός της χώρας, χρειάζεται να γίνουν πρόσθετες παρεμβάσεις. Το ποιες είναι αυτές, ο κάθε πολίτης, ανάλογα με την εμπειρία που έχει στην καθημερινότητά του και ο κάθε φορέας έχει και μια διαφορετική προτεραιότητα. Άλλοι μιλούν για παρεμβάσεις στην υφιστάμενη Αττική Οδό. Άλλοι μιλούν για τον Κηφισό. Άλλοι μιλούν για τις επεκτάσεις στα λιμάνια, άλλοι μιλούν για την υπογειοποίηση που πηγαίνουμε για τον Πειραιά. Άλλοι μιλούν για το κέντρο Logistics το οποίο δημιουργείται στη Φυλή. Άλλοι μιλούν για το πώς θα συνδέσουμε τα κέντρα τα οποία έχουν να κάνουν με εφοδιαστική αλυσίδα και τον σιδηρόδρομο. Θέλω να καταλήξω στην εξής πρόταση. Όλα αυτά θέλουν χρηματοδότηση και χρηματοδότηση για να υλοποιηθούν όλες αυτές οι παρεμβάσεις σήμερα δεν υφίσταται. Πρέπει συνεπώς να αναζητηθούν πόροι ή χρηματοδοτικά σχήματα, όπως είναι οι παραχωρήσεις, για να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε αντίστοιχα έργα. Έρχομαι συνεπώς και το συνδυάζω με έναν προβληματισμό που άκουσα και πάρα πολύ πρόσφατα, όταν το συζητάγαμε στη Βουλή από κάποιους, μα γιατί να κάνουμε παραχώρηση ενός δρόμου; Διότι πρακτικά, όπως γίνεται σε όλο τον κόσμο και έδειξα συγκεκριμένα στοιχεία, αυτό που είναι η πεπατημένη στις περισσότερες χώρες του κόσμου, προσπαθούμε να βρούμε χρηματοδοτικά εργαλεία για να υλοποιήσουμε αυτές τις παρεμβάσεις».

Το τι παρεμβάσεις θα γίνουν στην Αττική είναι ένα αποτέλεσμα το οποίο έχει πολλά έργα, προτεραιοποιήσεις από την κυβέρνηση συλλογικά και χρηματοδοτικά εργαλεία.

«Για να δείτε ένα έργο στον Κηφισό, παράδειγμα, θα πρέπει να υπάρχουν οι δυνατότητες να κάνεις ένα έργο υποδομής στον Κηφισό ως Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.  Αυτή τη στιγμή, αυτό το οποίο έχει προτεραιοποιηθεί και ορθώς από την κυβέρνηση, είναι να μειώσουμε τον αριθμό των μετακινήσεων στον Κηφισό, γιατί κάθε μέρα γίνονται περίπου 20.000 μετακινήσεις από επιχειρήσεις στα κέντρα τα οποία διαθέτουν επί του Κηφισού. Άρα έχει αναληφθεί μια πρωτοβουλία από το ΤΑΙΠΕΔ και τρέχει ένας διαγωνισμός έτσι ώστε στην περιοχή ευρύτερα της Φυλής να δημιουργηθεί ένα κέντρο το οποίο θα μαζέψει όλες αυτές τις επιχειρήσεις. Άρα αυτές οι μετακινήσεις δεν θα γίνονταν στον Κηφισό. Με αυτό τον τρόπο να αποσυμφορήσουμε ένα κομμάτι του Κηφισού. Αυτή είναι η πρώτη πρωτοβουλία. Είναι ένας διαγωνισμός ο οποίος ήδη έχει ξεκινήσει και τρέχει από το ΤΑΙΠΕΔ. Είναι ένας διαγωνισμός ο οποίος ξεκίνησε πολύ πρόσφατα, για την ολοκλήρωση, θα πρέπει να δούμε τα επόμενα στάδια, αν θα έχουμε προβλήματα, γιατί πολλές φορές σε δημόσιους διαγωνισμούς προκύπτουν προβλήματα για διάφορους λόγους» συμπλήρωσε.

Ερωτηθείς για τον σιδηρόδρομο και το κατά πόσο έχουμε πλέον ασφαλή τρένα, ο κ . Σταϊκούρας ανέφερε: «Θα επαναλαμβάνω πάντα ότι χρειάζεται όλοι οι συντελεστές της αλυσίδας των μεταφορών και των μετακινήσεων, ξεκινώντας από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, να κάνουμε το βέλτιστο για να ενισχύουμε διαρκώς την ασφάλεια των μεταφορών.  (…) ακούω πολλές φορές διάφορα προβλήματα που υπάρχουν με ισόποσες διαβάσεις. Μπορούμε να μείνουμε σε μία λογική, κάθε φορά που βγαίνει ένα δημοσίευμα υπάρχει ένα περιστατικό να τρέχει ο ΟΣΕ από πίσω να αντιμετωπίσει ένα πρόβλημα. Αλλά η δική μας λογική δεν είναι αυτή. Εξασφαλίσαμε για πρώτη φορά 25 εκατομμύρια. Πέρασε διάταξη στη Βουλή πριν από περίπου δύο μήνες, αν θυμάμαι καλά, έτσι ώστε να φτιάξουμε για πάντα 90 ασφαλείς ισόπεδες διαβάσεις σε όλη την Ελλάδα. Αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται διαγωνισμός. Αυτό δεν γίνεται από τη μία μέρα στην άλλη, αλλά για πρώτη φορά πάμε να δούμε ολιστικά ένα πρόβλημα. (…) Μέχρι πρόσφατα είχαμε και έχουμε ακόμα και σήμερα τον ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ, την ΓΑΙΑΟΣΕ, την Hellenic Train. Προσπαθούμε και μέχρι το τέλος του έτους θα έχουμε έναν ενιαίο φορέα που θα είναι ο ΟΣΕ, από κάτω θα είναι η ΕΡΓΟΣΕ και τμήμα της ΓΑΙΑΟΣΕ που είναι το τροχαίο υλικό, ώστε ένας φορέας να έχει την ευθύνη για όλα αυτά.  Ερχόμαστε και προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε θέματα χρηματοδοτήσεων σε υποδομές. Για πρώτη φορά η Πολιτεία εξασφάλισε τους τελευταίες 12 μήνες 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ για να φτιάξουμε ακόμα καλύτερες υποδομές στο σιδηρόδρομο. Ήρθαμε και ολοκληρώσαμε τα συστήματα τηλεδιοίκησης σηματοδότησης από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη, δυστυχώς με την εκκρεμότητα της καταστροφής του Ντανιέλ. Έργα τα οποία θα ξεκινήσουν να υλοποιούνται το επόμενο χρονικό διάστημα και εκτιμούμε ότι θα αρχίσουν να ολοκληρώνονται από τα τέλη του 2025. (…) Δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές. Δεν μπορούμε ξαφνικά να αντιμετωπίσουμε όλα τα προβλήματα που έχουν συσσωρευθεί, αλλά προσπαθούμε με μεθοδικές κινήσεις να κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε για να ενισχύουμε διαρκώς την ασφάλεια των μεταφορών. Και αυτό αφορά και το σιδηρόδρομο, αφορά και τις οδικές μεταφορές και μετακινήσεις, αφορά και την αεροπλοΐα, αφορά συνεπώς συνολικά τις μετακινήσεις μας. Οφείλουμε διαρκώς όλοι μας να επιδεικνύουμε υψηλότατη ατομική και συλλογική ευθύνη».

Πηγή: ertnews.gr

Related post