Γεραπετρίτης για το περιστατικό της Κάσου: Δεν υπήρξε καμιά υποχώρηση – Πρόκειται για δική μας ΑΟΖ
Κατηγορηματικός ότι δεν παραβιάστηκαν τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας μετά το περιστατικό στην Κάσο με το ιταλικό ερευνητικό σκάφος, εμφανίστηκε ο Γιώργος Γεραπετρίτης, ο οποίος διευκρίνισε ότι ο στόχος των ερευνών επετεύχθη και ότι λειτούργησαν οι δίαυλοι επικοινωνίας με την Τουρκία προς αποφυγή κρίσης. Σε άλλο μήκος κύματος η Άγκυρα ευχαριστεί την Ελλάδα για την ομαλή αποχώρηση από την τουρκική υφαλοκρηπίδα.
Με ψυχραιμία αλλά και αποφασιστικότητα παρακολουθεί η Αθήνα τις τελευταίες κινήσεις της Τουρκίας, καθιστώντας σαφείς τις κόκκινες γραμμές της χώρας. Για το περιστατικό με τα τουρκικά πολεμικά πλοία στην Κάσο ο υπουργός Εξωτερικών απάντησε με 3 «δεν», λέγοντας ότι δεν υπήρξε καμιά περίπτωση ελληνικής υποχώρησης, ούτε ένταση ή κίνδυνος θερμού επεισοδίου.
Τους τόνους συνεχίζει να κρατά ψηλά η Άγκυρα, που επιμένει ότι η έρευνα έγινε σε θαλάσσιο χώρο δικής της δικαιοδοσίας.
Ξεκάθαρη είναι η θέση της ελληνικής διπλωματίας χαρακτηρίζοντας το τουρκολιβυκό μνημόνιο άκυρο και νομικά ανυπόστατο.
Στο ζήτημα του τουρκολιβυκού μνημονίου αναφέρθηκε και ο υπουργός Εξωτερικών Χακάν Φιντάν της Τουρκίας, επιβεβαιώνοντας την τουρκική αδιαλλαξία.
Αφωνία καταλόγισε στην κυβέρνηση ο πρόεδρος της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελος, με τον Παύλο Μαρινάκη να χαρακτηρίζει επιβλαβή την αντιπολιτευτική αυτή στάση για τη χώρα.
Η Ελλάδα περνά στην εποχή των F-35
Την 112 Πτέρυγα Μάχης στην Ελευσίνα επισκέφτηκε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, όπου και ανακοίνωσε την υπογραφή της επιστολής αποδοχής προς την αμερικανική πλευρά για την προμήθεια των υπερσύγχρονων αεροσκαφών F-35.
Η παραλαβή των πρώτων μαχητικών 5ης γενιάς υπολογίζεται εκτιμάται ότι θα γίνει το 2028.
Πως αποτράπηκε μια επικίνδυνη κλιμάκωση στην Κάσο
Η κυβέρνηση και σήμερα ανέδειξε τη σημασία και την αξία των ανοικτών διαύλων επικοινωνίας που απέτρεψαν την εξέλιξη ενός περιστατικού σε μια κρίση, η οποία μάλλον θα γινόταν και θερμή λόγω της παρουσίας των τουρκικών πολεμικών πλοίων.
Και επίσης η κυβέρνηση και ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης τόνισαν ότι οι εργασίες του πλοίου έγιναν κανονικά και μάλιστα και σε περιοχές διεθνών υδάτων εντός της ελληνικής ΑΟΖ. Και βεβαίως δεν υπήρξε καμία υπαναχώρηση από την άσκηση κυριαρχικών δικαιωμάτων.
Η μεγάλη αλήθεια όμως που πρέπει να κρατήσουμε από αυτή την ιστορία είναι ότι όσο κι αν βελτιώνονται οι σχέσεις, όσο δεν λύνεται το μεγάλο θέμα της οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών, πάντα θα υπάρχει κίνδυνος ένα μικρό περιστατικό να οδηγήσει σε κρίση και ένταση.
Η Τουρκία έδωσε τη δική της εκδοχή
Η Τουρκία υποστήριξε ότι οι έρευνες του ιταλικού πλοίου έγιναν αφού δόθηκε άδεια από τις τουρκικές αρχές. Προφανώς εννοούν μια navtex, που εκδόθηκε το βράδυ της Τρίτης για εργασίες στην ίδια περιοχή, την οποία χαρακτήριζε, μάλιστα, ως τουρκική υφαλοκρηπίδα.
Πάντως αυτή η εκδοχή, η τουρκική, διαψεύστηκε και από τον υπουργό Εξωτερικών σε συνέντευξή του σήμερα.
Το Τουρκολυβικό Μνημόνιο
Σχετικά με το πως έγινε η απάντηση του κυρίου Φιντάν στη συνέντευξη αυτή, ρωτήθηκε γιατί η ερώτηση αφορούσε την επίσκεψή του στην Αίγυπτο τον επόμενο μήνα και με βάση αυτό έγινε η ερώτηση αν σκέφτεται να αλλάξει το τουρκολιβυκό μνημόνιο.
Υπενθυμίζεται ότι και η ίδια η Αίγυπτος – γι’ αυτό έγινε και η ερώτηση – έχει εκφράσει διαφωνίες, έχει απορρίψει το τουρκολυβικό μνημόνιο ως παράνομο και άκυρο.
Η Τουρκία, ας μη γελιόμαστε, έχει ως κόρη οφθαλμού το τουρκολυβικό μνημόνιο, γιατί εκεί στηρίζεται το δόγμα της γαλάζιας πατρίδας και η προσπάθεια σφετερισμού της ελληνικής και κυπριακής υφαλοκρηπίδας στην Ανατολική Μεσόγειο.
Η Ελλάδα είχε απορρίψει το τουρκολιβυκό μνημόνιο από την πρώτη στιγμή και με την ελληνοαιγυπτιακή συμφωνία και την μερική οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας έχει επικαλύψει την περιοχή του τουρκολυβικού μνημονίου με μια συμφωνία διεθνή, ισχυρή και που στηρίζεται στο διεθνές δίκαιο, στο Δίκαιο της Θάλασσας.