Πώς θα μπορούσε να επηρεάσει τους επιστήμονες η απαγόρευση του TikTok στις ΗΠΑ
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν υπέγραψε τον περασμένο μήνα νόμο που θα απαγορεύσει την εφαρμογή TikTok στις ΗΠΑ μέσα στους επόμενους 9 έως 12 μήνες. Ο νέος νόμος αναγκάζει την ιδιοκτήτρια εταιρεία, την κινεζική ByteDance, να πουλήσει την εφαρμογή σε κάποια μη κινεζική εταιρεία. Στις 7 Μαΐου, η TikTok κατέθεσε αγωγή κατά των ΗΠΑ χαρακτηρίζοντας τον νέο νόμο «εξωφρενική παρέμβαση στα δικαιώματα της ελευθερίας του λόγου». Εάν η απαγόρευση τεθεί σε ισχύ, οι χρήστες στις Ηνωμένες Πολιτείες δεν θα μπορούν πλέον να εγκαταστήσουν την εφαρμογή ή ενημερωμένες εκδόσεις της στις συσκευές τους.
Οι ερευνητές που χρησιμοποιούν την εφαρμογή για να επικοινωνήσουν την επιστήμη τους σε ένα ευρύτερο κοινό δηλώνουν απογοητευμένοι. Το επιστημονικό περιοδικό «Nature» συνομίλησε με πέντε επιστήμονες και επικοινωνιολόγους στις Ηνωμένες Πολιτείες για τις επιπτώσεις της απαγόρευσης της εφαρμογής.
Η Μόργκαν Τζόνστον, νευροεπιστήμονας στο Πανεπιστήμιο του Τέξας, ανησυχεί ότι οι νέοι που χρησιμοποιούν τη δημοφιλή πλατφόρμα, θα χάσουν την πρόσβαση στην επιστήμη και την ευκαιρία να συνομιλήσουν με ομοϊδεάτες τους. Η εφαρμογή χρησιμοποιείται από το 63% των Αμερικανών εφήβων ηλικίας 13 έως 17 ετών και το 33% των Αμερικανών ενηλίκων, σύμφωνα με έρευνες που διεξήγαγε πέρυσι το Κέντρο Ερευνών Pew και η εταιρεία ερευνών αγοράς Ipsos.
Σύμφωνα με την Τζόνστον, πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν την εφαρμογή για να μάθουν περισσότερα για την επιστήμη. Η νευροεπιστήμονας, αναρτά βίντεο στον λογαριασμό της @askaneuroscientist, σχετικά με την έρευνά της για τον αντίκτυπο του στρες στη μάθηση και απαντά σε ερωτήσεις των 37.600 ακολούθων της.
«Λατρεύω το κομμάτι της αλληλεπίδρασης», δήλωσε στο «Nature».
Οι περισσότεροι από αυτούς αναγνωρίζουν τις ανησυχίες για την ασφάλεια των δεδομένων, αλλά λένε ότι ο νέος νόμος θα καταργούσε μια ακμάζουσα πλατφόρμα στην οποία νέοι άνθρωποι αναζητούν πληροφορίες από αξιόπιστες πηγές.
«Χρειαζόμαστε αυστηρότερους νόμους σχετικά με το ποια δεδομένα μπορούν να συλλεχθούν και να πωληθούν, αλλά αυτός ο νόμος δεν το κάνει αυτό», σημειώνει η Τζόνστον.
Το 2020, ο Μάικλ Ρόουντς, νευροεπιστήμονας στο Saint Vincent College στο Latrobe της Πενσυλβάνια, άρχισε να αναρτά βίντεο στον λογαριασμό του @rhodeslovesneuroscience, προκειμένου να τονώσει το ηθικό των προπτυχιακών φοιτητών του. Έκτοτε, ο Ρόουντς μαζί με τους φοιτητές και άλλους ερευνητές από το εργαστήριό του, αναρτούν εκπαιδευτικά βίντεο σχετικά με την ανατομία, τη φυσιολογία και τη φαρμακολογία, συμπεριλαμβανομένων χορευτικών προγραμμάτων που επιδεικνύουν τις ενέργειες που εκτελούνται από συγκεκριμένες μυϊκές ομάδες και σκετς που εξηγούν πώς λειτουργούν τα φάρμακα.
«Έχω γίνει καλύτερος καθηγητής επειδή με ωθεί να κάνω ένα βήμα πίσω και να δω τις πληροφορίες με διαφορετικό τρόπο», δήλωσε.
Ο Ρόουντς λέει ότι οι περισσότεροι από τους περίπου 189.000 ακολούθους του είναι φοιτητές και επαγγελματίες υγείας που βρίσκονται στην αρχή της καριέρας τους. Ωστόσο, δεν είναι σίγουρος ότι θα μπορέσει να στραφεί σε μια νέα πλατφόρμα εάν το TikTok απαγορευτεί στις ΗΠΑ.
«Το 1/3 της χώρας χρησιμοποιεί το TikTok, αυτό λέει κάτι για τη δημοτικότητά του», πρόσθεσε.
Αυτό που διαφοροποιεί το TikTok είναι ο τρόπος με τον οποίο ο αλγόριθμός του επιμελείται περιεχόμενο από όλη την πλατφόρμα —όχι μόνο τους λογαριασμούς που ακολουθεί ένας χρήστης— για να συγκεντρώσει τα συγκεκριμένα ενδιαφέροντα κάθε χρήστη, εξήγησε ο Ματ Μότα, ερευνητής στη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου της Βοστώνης.
«Αυτό σημαίνει ότι οι επιστήμονες μπορούν να μεταδώσουν τα μηνύματά τους σε χρήστες που μπορεί να μην το επέλεγαν από μόνοι τους», πρόσθεσε.
Οι επικριτές του TikTok λένε ότι ο αλγόριθμος της πλατφόρμας ενισχύει την παραπληροφόρηση και συμβάλλει σε μια κρίση ψυχικής υγείας των νέων. Ωστόσο, αναγνωρίζοντας την απήχησή του, ο Μότα και οι συνεργάτες του διερευνούν πώς το TikTok θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για την εκπαίδευση δημιουργών περιεχομένου ψυχικής υγείας οι οποίοι θα διαδίδουν πληροφορίες βασισμένες σε επιστημονικά στοιχεία.
«Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι ορισμένοι επιστήμονες συνεργάζονται με το TikTok για να μελετήσουν κοινωνικά φαινόμενα. Και αν απαγορευτεί η εφαρμογή, η ικανότητά μας να το κάνουμε αυτό θα παρεμποδιστεί σημαντικά», σημείωσε.
Ο διδακτορικός φοιτητής οργανικής χημείας με τον λογαριασμό @chem.thug εξηγεί διάφορες επιστημονικές έννοιες στους 284.300 ακολούθους του στο TikTok και τους 10.000 ακολούθους του στο YouTube.
«Νομίζω ότι η ζωή όλων εμπλουτίζεται από μια καλύτερη, βαθύτερη κατανόηση της χημείας», λέει.
Ο Chem Thug είναι επιφυλακτικός όσον αφορά τη διάθεση των προσωπικών του στοιχείων στο Διαδίκτυο, ωστόσο επισημαίνει ότι «δεν θεωρεί την Bytedance πιο άθλια από οποιαδήποτε άλλη μεγάλη εταιρεία που ενδιαφέρεται να βγάλει όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα».
Το θέμα της απαγόρευσης πυροδοτεί σοβαρές συζητήσεις μεταξύ των επιστημόνων που διατηρούν λογαριασμούς στο TikTok και ειδικά εκείνων που αναζήτησαν καταφύγιο στην εφαρμογή αφού ο Ίλον Μασκ αγόρασε την πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης Χ (πρώην Twitter) και πραγματοποίησε πολλές μη δημοφιλείς αλλαγές.