Gaming: Ζωή μπροστά σε μία οθόνη – Η σύγχρονη μάστιγα του εθισμού σε βιντεοπαιχνίδια
Ξενυχτούν όλο το βράδυ… φτάνουν στο σημείο να ξεχνούν να φάνε, αρνούνται να πάνε σχολείο παραμένοντας μπροστά σε οθόνες! Αυτή είναι η χαρακτηριστική συμπεριφορά νέων που είναι εθισμένοι στα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Ο παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει κατατάξει το gaming στις ψυχικές διαταραχές, οι γονείς είναι πλέον σε απόγνωση ενώ το πρόβλημα οξύνεται, ειδικά μετά τον εγκλεισμό λόγω πανδημίας, με τα ακραία εθισμένα παιδιά να είναι πια διπλάσια σε αριθμό.
«Όταν έχεις θέματα άλυτα ψυχολογικά μέσα στην ψυχή σου και βρεθεί μία αφορμή όπως είναι ένα game για να δραπετεύσεις από την πραγματικότητα, είναι το τέλειο σκηνικό για να πέσεις στην παγίδα», δήλωσε παίκτης.
Καλωσορίσατε σε ένα ταξίδι μέσα στον συναρπαστικό κόσμο του gaming που μας μεταφέρει σε φανταστικούς κόσμους. Αρκεί να μην περάσεις την κόκκινη γραμμή. Ο Γιώργος Γιοβανάκης, πρώην εθισμένος, περιγράφει την σκοτεινή περίοδο που ζούσε κυριολεκτικά μπροστά σε μία οθόνη: «Είχα καταντήσει να είμαι 16 ώρες μπροστά σε έναν υπολογιστή, μπορεί και περισσότερες σε μία μέρα, ο ύπνος δεν ήταν τόσο σημαντικός. Με συντηρούσαν οι γονείς μου και τα σχετικά γιατί δεν δούλευα. Μέχρι πότε;».
Στα 30 του το καμπανάκι χτύπησε. Έχοντας λάβει εξειδικευμένη βοήθεια, πλέον παίζει βιντεοπαιχνίδια αλλά με αυτό που δεν είχε ποτέ. Το μέτρο. Όπως δήλωσε: «Το gaming έπεται, είναι το χόμπι μας, είναι ο ελεύθερος χρόνος, είναι ο λιγότερος χρόνος που δίνουμε απ` όλα τα υπόλοιπα της ζωής μας».
Στα κέντρα απεξάρτησης, αρκετοί γονείς είναι σε απόγνωση.
Η Άρτεμις Τσίτσικα, υπεύθυνη μονάδας εφήβων στο νοσοκομείο Παίδων Αγλ. Κυριακού, δήλωσε: «Μπορεί να έρθουν με τα παιδιά που μπορεί να έχουν ακόμα και απομακρυνθεί από το σχολείο ή ορισμένες φορές το σταματούν. Μπορεί να να κοιμούνται όλο το πρωί και να ξενυχτούν όλο το βράδυ. Να παραμελούν τη διατροφή τους ή προς την πλευρά της υπερβαρότητας να καταναλώνουν ανθυγιεινές τροφές και σνακς ή να χάνουν βάρος γιατί ξεχνούν να φάνε».
Από το 2007 μέχρι σήμερα περισσότεροι από 2.000 ανήλικοι έχουν έρθει εδώ στο νοσοκομείο Παίδων “Αγλαΐα Κυριακού” ζητώντας βοήθεια να απεξαρτηθούν από το Διαδίκτυο συμπεριλαμβανομένου του gaming. Σύμφωνα με μελέτη της Μονάδας Εφηβικής Υγείας του Πανεπιστημίου Αθηνών που λειτουργεί εδώ, ένα ποσοστό 8 με 10% των παιδιών προ πανδημίας διαπιστώθηκε ότι έχουν μία ακραίου τύπου εξάρτηση ποσοστό που διπλασιάστηκε μετά το τέλος της εποχής Covid.
Ο Κωνσταντίνος Τζορτζίου είναι γνωστός στο κόσμο του gaming ως FORG1VEN, έχοντας διακριθεί σε πρωταθλήματα του online παιχνιδιού League of Legends. Όπως λέει, δεν εθίστηκε ποτέ αφού πάντα είχε τον έλεγχο αλλά και γονείς που έθεταν όρια: «Στο σπίτι είχαμε κάποιες στάνταρ ώρες τις οποίες μπορούσα να είμαι μπροστά στον υπολογιστή. Άρα με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο ακόμα και εγώ να μην είχα τον έλεγχο σε πολύ μικρή ηλικία τον είχαν άλλοι για μένα και αυτό είναι το σωστό».
Στη συντριπτική τους πλειοψηφία τα online παιχνίδια είναι δωρεάν. Αυτό για λίγο αφού κατά τη διάρκεια του videogame οι νέες πίστες, τα πιο ισχυρά όπλα αγοράζονται.
Από την πλευρά του ο Γιώργος Κορμάς, υπεύθυνος γραμμής βοήθειας ελληνικού κέντρου ασφαλούς διαδικτύου, τονίζει ότι: «Ο τζίρος που διακινείται στα games είναι μεγαλύτερος από ότι του Χόλιγουντ. Που σημαίνει ότι υπάρχουν εταιρείες από πίσω που βγάζουν δισεκατομμύρια πάνω στο κομμάτι αυτό και ο τρόπος που το βγάζουν είναι όταν πουλούν προϊόντα είτε στο πλαίσιο της διαφήμισης αλλά και στο πλαίσιο των αναγκών που έχει ένα παιχνίδι επομένως είναι πολύ συχνό το φαινόμενο αυτό παιδιά να κλέβουν κάρτες ή χρήματα από οικογένειες για να αγοράζουν τα άβαταρ ή όπλα ή οτιδήποτε άλλο».
Το 2023 το ιλιγγιώδες 40% των κλήσεων αφορούσαν αποκλειστικά τον εθισμό στο gaming.
Η Στέλλα Χρηστίδη, επιστημονική υπεύθυνη τμήματος προβληματικής χρήσης του διαδικτύου “18 ΑΝΩ”, επισημαίνει: «Σε ένα μεγάλο ποσοστό παιδιών στο ιστορικό τους υπάρχει κάποιο τραυματικό γεγονός, που πιο είναι το πιο σύνηθες τραυματικό γεγονός που είναι τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού. Δηλαδή πάρα πολλά παιδιά που έχουν υποστεί σχολικό εκφοβισμό που έχουν φοβηθεί που φοβούνται να είναι στο χώρο του σχολείου μας λένε ότι θέλω μόνο να είμαι στον υπολογιστή γιατί εκεί δεν κινδυνεύω».
Ένας νεαρός Ταϊλανδός ξόδευε ώρες ολόκληρες μπροστά στον υπολογιστή μένοντας ξάγρυπνος όλη νύχτα ενώ την ημέρα έκλεινε τις κουρτίνες για να μην τον ενοχλεί το φως. Το αποτέλεσμα ήταν να τον βρει νεκρό ο πατέρας του προκαλώντας παγκόσμιο σοκ. Ο ιατροδικαστής έκανε λόγο για εγκεφαλικό επεισόδιο ως αιτία θανάτου, κάτι πρωτοφανές για ένα παιδί μόλις 17 χρόνων. Ακραία περίπτωση που δεν έχει καταγραφεί στην Ελλάδα, έκρουσε όμως τον κώδωνα του κινδύνου στην επιστημονική κοινότητα.
Ο Δρ Κωνσταντίνος Σιώμος, ψυχίατρος παιδιών και εφήβων, αναφέρει πως: «Είναι μία νέα ψυχική διαταραχή, θα λέγαμε στα άκρα του gaming disorder που ενέχει κινδύνους για τη σωματική υγεία ακόμα και για την επιβίωση του ατόμου. Ο όρος αυτός, το επικίνδυνο παιχνίδι μπήκε εξαιτίας πολλών θανάτων στις χώρες τις ασιατικές εξαιτίας πολύωρου gaming και χρήση διεγερτικών ουσιών».
Προβλήματα στην όραση, ξηροφθαλμία, πονοκέφαλοι, πόνοι στους ώμους και στον αυχένα, διαταραχές ύπνου και παχυσαρκία είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που μπορεί να βιώσει ένας εθισμένος.
Η Άρτεμις Τσίτσικα, υπεύθυνη μονάδας εφήβων στο νοσοκομείο Παίδων Αγλ. Κυριακού, επισημαίνει: «Να διαλέγουμε παιχνίδια που είναι ταιριαστά για την ηλικία του. Πολλές φορές να παίζουμε και μαζί, είναι πάρα πολύ διασκεδαστικό, δημιουργεί πάρα πολλές συνάψεις, προοδεύει η σκέψη, στρατηγική».
Τον Ιούνιο του 2018 ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας κατέταξε επισήμως τον εθισμό στο Gaming ως μία ψυχική διαταραχή.