Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στο Βερολίνο: Στις ταινίες Animal και «Πένθος – Αυτοί που μένουν» τα πρώτα βραβεία

 Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στο Βερολίνο: Στις ταινίες Animal και «Πένθος – Αυτοί που μένουν» τα πρώτα βραβεία

Το χειροκρότημα ήταν θερμό και παρατεταμένο στην κατάμεστη αίθουσα του κινηματογράφου Babylon το βράδυ της Κυριακής. Και δεν ήταν μόνον για την ταινία «Το καλοκαίρι της Κάρμεν» του Ζαχαρία Μαυροειδή με πρωταγωνιστή τον Γιώργο Τσιαντούλα και το σεναριογράφο Ξενοφώντα Χαλάτση που ήταν παρόντες στη γερμανική πρεμιέρα της ταινίας. Ήταν και η επιβράβευση ενός επιτυχημένου, 9ου φεστιβάλ ελληνικού κινηματογράφου στην καρδιά του Βερολίνου.

Για πέντε ημέρες το σινεφίλ κοινό του Βερολίνου είχε την ευκαιρία να απολαύσει και φέτος επιλογές από την τελευταία κινηματογραφική παραγωγή της Ελλάδας. Το κοινό ανταποκρίθηκε γεμίζοντας την κεντρική και τις άλλες δύο αίθουσες του ιστορικού κινηματογράφου Babylon που φιλοξενεί από την ίδρυσή του το φεστιβάλ. Από το φετινό φεστιβάλ πέρασαν επίσης 40 περίπου σκηνοθέτες, ηθοποιοί, παραγωγοί και συντελεστές των ταινιών που προβλήθηκαν. Έληξε την Κυριακή το βράδυ με την απονομή των βραβείων.

Τα Βραβεία

Το πρώτο βραβείο Emerging Greeks Award απέσπασε η ταινία «Animal» της Σοφίας Εξάρχου, μια ταινία που σύμφωνα με την κριτική επιτροπή «συνδυάζει την καλλιτεχνική κινηματογραφική πρόταση με ένα πολιτικό αφήγημα που βυθίζεται στα σκοτεινά βάθη του καπιταλισμού». Το βραβείο, που συνοδεύεται με χρηματική ενίσχυση 1000 ευρώ από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, παρέλαβε η Φλομαρία Παπαδάκη, μία από τις πρωταγωνίστριες της ταινίας.

«Ειδική Μνεία» απέσπασε η ταινία «Medium», της Χριστίνας Ιωακειμίδη, για την «πολλά υποσχόμενη φωνή της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής για μία ευγενή και γεμάτη σεβασμό απεικόνιση της οικειότητας».

Το βραβείο Documentary Award πήρε το ντοκιμαντέρ «Πένθος – Αυτοί που μένουν» των Μυρτώ Πατσαλίδου και Μαρίας Λουκά. Καθοριστικό για την κριτική επιτροπή ήταν το μήνυμα που στέλνει: «Ο φασισμός πρέπει να εξαλειφθεί» και το περνάει μέσα από τις μοίρες τριών νέων ανθρώπων που «δεν δέχονται να θρηνήσουν σιωπηρά»: του Καντίμ Χουσείν (πατέρα του Σαχζάτ Λουκμάν, τη Μάγδα Φύσσα (μητέρα του Παύλου Φύσσα και Θύμιου Κωστόπουλου (πατέρα του Ζακ Κωστόπουλου). «Με την ενίσχυση της ακροδεξιάς στην Ευρώπη, είναι το επίκαιρο πολιτικό μήνυμα της εποχής», λέει στην ΕΡΤ η διευθύντρια του Φεστιβάλ, Σοφία Σταυριανίδου.

Για πρώτη φορά απονεμήθηκε φέτος το βραβείο Short Film Award που συνοδεύεται από το ποσό των 500 ευρώ – χορηγία του Illuseum Berlin. Το βραβείο κέρδισε η ταινία Buffer Zone του Σάββα Σταύρο. Για την κριτική επιτροπή, «οι χαρακτήρες της ταινίας αποτελούν πρωταθλητές της ενότητας, σε έναν κόσμο που επισκιάζεται από συγκρούσεις. Η ακλόνητη δέσμευσή τους απέναντι στην ειρήνη μάς εμπνέει να ονειρευτούμε έναν κόσμο χωρίς σύνορα, που θα καθοδηγείται από την ακατανίκητη αγάπη και την κατανόηση».

«Ειδική Μνεία» πήρε η ταινία «Η πολυθρόνα στο πεζοδρόμιο» της Μαίρης Κολώνια, η οποία «προβάλλει την ανθρώπινη επαφή, την ανιδιοτελή αγάπη και τη συμπόνια, που δεν ξεθωριάζουν στον χρόνο, μέσα από ερμηνείες γεμάτες συναίσθημα και σκηνοθετικές λεπτομέρειες στον ήχο και την εικόνα».

Στο «ραντάρ» παραγόντων του παγκόσμιου κινηματογράφου

Ιδιαίτερη σημασία έχει η σύνθεση της Κριτικής Επιτροπής για τα βραβεία Emerging Greeks & Documentary Award. Την απαρτίζουν η γνωστή παραγωγός Marie-Pierre Macia, ο κριτικός FIPRESCI, πολιτικός επιστήμονας Malik Berkati και ο γερμανός παραγωγός Christopher Zitterbart.

Αν το πρώτο βραβείο στην ταινία Animal, η οποία είχε παρουσιαστεί ήδη στο Λουκάρνο, ήταν λίγο πολύ αναμενόμενο, είναι σημαντικό ότι τόσο αυτή η ταινία, όσο και οι άλλες σύγχρονες ελληνικές παραγωγές που προβλήθηκαν στο Βερολίνο «μπαίνουν στο ραντάρ σημαντικών παραγόντων του παγκόσμιου κινηματογράφου», λέει η κ.Σταυριανίδου.

Η επιλογή των ταινιών γίνεται με κριτήριο τη συμπερίληψη», συμπληρώνει, «είναι το φεστιβάλ της συμπερίληψης». Αυτό δείχνει το άνοιγμα στο νεανικό κοινό με ταινίες, όπως το Medium, αλλά και στην κοινωνική θεματολογία, π.χ. το ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους «Λεσβία» της Τζέλης Χατζηδημητρίου για τη ΛΟΑΤΚΙ ιστορία της Ερεσού από τη δεκαετία του 1970 μέχρι σήμερα που είναι συμπαραγωγή της ΕΡΤ, όπως και άλλες ταινίες που προβλήθηκαν στο φεστιβάλ του Βερολίνου.

Μετά από 9 χρόνια, το Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στο Βερολίνο είναι πλέον ένα «καθιερωμένο» φεστιβάλ στο απαιτητικό κινηματογραφικά κοινό της γερμανικής πρωτεύουσας, λέει η κα Σταυριανίδου. Όχι μόνο εδραιώθηκε ως σταθερό, ετήσιο ραντεβού για τη διεθνή προβολή του ελληνικού κινηματογράφου, αλλά επεκτείνεται και σε άλλες πόλεις της Γερμανίας. Για τρίτη χρονιά θα πάει στη Φρανκφούρτη στις 14-15 Σεπτεμβρίου και μία εβδομάδα αργότερα θα ακολουθήσει η Κολωνία.

Related post