Εμπόδιο η τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου για την αγορά του σύμφωνα με την Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Το 2020 η μέση τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Ευρώπη ήταν περίπου 40.000 ευρώ χωρίς τους φόρους. Σήμερα είναι περίπου 45.000 ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κοντά στο 11%. Αυτό είναι το πιο πρόσφατο εύρημα από την ανάλυση της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος σχετικά με τις πωλήσεις των αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι συγκρίσεις των τιμών αφορούσαν αποκλειστικά γερμανικές μάρκες.
Οι πωλήσεις των πιο ακριβών μοντέλων, που συνήθως είναι SUV και ανήκουν στις κατηγορίες C και D έχουν υπερδιπλασιαστεί, κατακτώντας μερίδιο αγοράς από το 28% το 2020 στο 64% το 2024. Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αυξήσει τις τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων πιο επιθετικά από άλλες. Οι όμιλοι όπως η Mercedes και η BMW έχουν σημειώσει τις μεγαλύτερες αυξήσεις (+55% και +50% αντίστοιχα), ενώ η Volvo και η Stellantis έχουν αντισταθμίσει την τάση με μια σειρά που περιλαμβάνει πιο προσιτές επιλογές (-31% και -4% αντίστοιχα).
Μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφέρει ότι το 57% των Ευρωπαίων καταναλωτών είναι ανοιχτό στην αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, αλλά η τιμή παραμένει το βασικό εμπόδιο για την απόκτησή του. Έρευνα της YouGov διαπίστωσε ότι το 35% των καταναλωτών σκοπεύουν ήδη να αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέσα στο επόμενο έτος, αν τους παρουσιαστεί η επιλογή ενός EV αξίας περίπου 25.000 ευρώ.
Οι καταναλωτές θέλουν ηλεκτρικά οχήματα, αλλά η μέση τιμή που είναι έτοιμοι να δαπανήσουν είναι 20.000 ευρώ, σύμφωνα με μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Από την άλλη οι τιμές των μπαταριών έχουν φθάσει σε χαμηλά επίπεδα, ενώ τα επόμενα χρόνια αναμένεται να συνεχιστεί η πτώση κάνοντας τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα περισσότερο προσιτά. Από το 2020, η τιμή των μπαταριών στην Ευρώπη έχει μειωθεί κατά 33% αγγίζοντας τα 151 δολάρια/kWh, ενώ στην Κίνα η τιμή των μπαταριών έχει πέσει στα 53 δολάρια/kWh.
Αναλύοντας τα δεδομένα, η πραγματικότητα είναι πολύ πιο απλή. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες όλο το προηγούμενο διάστημα έδιναν προτεραιότητα σε μεγαλύτερα, πιο κερδοφόρα EV ως μέρος της στρατηγικής μεγιστοποίησης των κερδών τους, αντί να εστιάζουν σε προσιτά μοντέλα μαζικής αγοράς. Αυτό το έχουν καταλάβει οι κινέζοι που αντιλήφθηκαν το κενό και τις προθέσεις των Ευρωπαίων κατασκευαστών διεισδύοντας στις μικρότερες κατηγορίες.
Παρά το μειωμένο κόστος των μπαταριών και τον αυξημένο όγκο παραγωγής, οι τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων παραμένουν υψηλές, υπογραμμίζοντας την άνοδο των κερδών των αυτοκινητοβιομηχανιών από τα EV τα τελευταία χρόνια. Έτσι πολλές από αυτές τις εταιρείες που κατηγορούν για την μείωση των πωλήσεων τη χαμηλή ζήτηση των καταναλωτών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, στην πραγματικότητα είναι οι υψηλές τιμές των EV.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα δώσουν προτεραιότητα στις πωλήσεις EV, καθώς αντιμετωπίζουν τους νέους στόχους της ΕΕ για τις εκπομπές ρύπων το 2025. Αυτή η δέσμευση των αυτοκινητοβιομηχανιών θα τις αναγκάσει να βγάλουν στην παραγωγή προσιτά ηλεκτρικά μοντέλα με τιμές που θα είναι κάτω των 25.000 ευρώ, προκειμένου να αυξήσουν τα ποσοστά των πωλήσεων και να τα κάνουν πιο προσιτά στα χαμηλά οικονομικά στρώματα.