Σκέρτσος από το Thessaloniki Summit: Η Ελλάδα πρέπει να καλύψει το στοίχημα της διπλής σύγκλισης
Το στοίχημα της «διπλής σύγκλισης» πρέπει να καλύψει πλέον η Ελλάδα, μειώνοντας την απόσταση που τη χωρίζει -σε επίπεδο εισοδημάτων- από την ΕΕ, αλλά και περιορίζοντας τις ανισότητες μεταξύ των διαφόρων περιφερειών της, όπως επισήμανε ο υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος, υπεύθυνος για την παρακολούθηση και τον συντονισμό κυβερνητικών πολιτικών. «Τα τελευταία πεντέμισι χρόνια η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει πετύχει μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης από το εθνικό ΑΕΠ. Η ανεργία συνολικά στις περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης έχει μειωθεί κατά σχεδόν 50%, ενώ από το 2019 έως σήμερα εμφανίζεται σταθερό πλεόνασμα στη δημιουργία νέων επιχειρήσεων, συγκριτικά με όσες κλείνουν στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Στο ίδιο διάστημα ο μέσος μισθός αυξάνεται με υψηλότερο ρυθμό από την υπόλοιπη επικράτεια» ανέφερε, κατά την τοποθέτησή του στο Thessaloniki Summit 2025.
Mιλώντας στο ίδιο συνέδριο, ο Βούλγαρος αναπληρωτής πρωθυπουργός και υπουργός Μεταφορών, Γκρόζνταν Καράντιοφ (Grozdan Karadjov), εστίασε στους ισχυρούς δεσμούς μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, λέγοντας ότι η χώρα μας είναι περισσότερο οικογένεια από ό,τι απλά μια γειτονική χώρα και αποτελεί ένθερμο υποστηρικτή της οικονομικής και πολιτικής μετάβασης της Βουλγαρίας. Όσον αφορά τις εργασίες για την ανάδειξη της Βαλκανικής ως «κόμβου εμπορίου και μεταφορών για όλη την Ευρώπη» όπως είπε, μεγάλο ρόλο διαδραματίζουν οι υποδομές κι ο ρόλος της Νοτιοανατολικής Ευρώπης -ως διαμετακομιστικής πύλης- θα είναι καταλυτικός για την ενοποίηση της Ευρώπης.
Ο Ευρωπαίος Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, αναφερόμενος στη μείωση της γραφειοκρατίας και του κόστους μεταφορών, τόνισε ότι «το χαρτί (σ.σ. τα έγχαρτα έγγραφα) στις μεταφορές τελειώνει». Υπογράμμισε επίσης την αναγκαιότητα καθορισμού μιας βιομηχανικής στρατηγικής για τη ναυτιλία, η οποία θα συμβάλει στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης και των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων. Εκτενή αναφορά έκανε επίσης στο σχέδιο για την ευρωπαϊκή βιομηχανία, το οποίο προετοιμάζει και θα παρουσιάσει στις 5 Μαρτίου. Στόχος, όπως είπε, είναι να γίνει η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία ακόμα πιο ανταγωνιστική, καινοτόμα και βιώσιμη.
Στη συζήτηση που ακολούθησε, ο πρέσβης του Ισραήλ στην Ελλάδα, Νόαμ Κατς, επεσήμανε την επίδραση της Προεδρείας Τραμπ στη σταθεροποίηση της κατάστασης στη Μέση Ανατολή. Αναφερόμενος στις σχέσεις Ελλάδας – Ισραήλ, δήλωσε πως οι δύο χώρες μοιράζονται ίδιες αντιλήψεις και στοχεύουν από κοινού στην αύξηση της ευημερίας στην περιοχή μας.
Στη συνέχεια, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, υπογράμμισε πως χωρίς σύγχρονα λιμάνια η Ελλάδα δεν μπορεί να αξιοποιήσει το μεγάλο πλεονέκτημα της, τη ναυτιλία. Αναφερόμενος στη Θεσσαλονίκη, επεσήμανε πως είναι κόμβος για τα Βαλκάνια κι αυτός ο ρόλος πρέπει να ενισχυθεί περαιτέρω, καθώς πρόκειται για τη «Νέα Εγνατία» της ναυτιλίας.
Σε άλλη συζήτηση, ο υφυπουργός Εξωτερικών, Τάσος Χατζηβασιλείου, δήλωσε ότι τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα, λόγω της στρατηγικής γεωγραφικής της θέσης και της ανάπτυξης υποδομών, έχει καταστεί σημαντικός περιφερειακός κόμβος ενέργειας και μεταφορών. Σύμφωνα με τον ίδιο, η διασύνδεση των δικτύων ενέργειας και μεταφορών μέσω διασυνοριακών υποδομών και έργων ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος αποτελεί βασική προτεραιότητα της εξωτερικής πολιτικής.
Η γενική γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Στελλίνα Σιαράπη, τόνισε ότι δίνεται ακόμη μεγαλύτερη προτεραιότητα στον κλάδο της βιομηχανίας και της μεταποίησης, που αποτελεί το μέλλον του νέου παραγωγικού μοντέλου. Σημείωσε, δε, πως προς αυτή την κατεύθυνση, αναπροσαρμόζονται οι δείκτες του αναπτυξιακού νόμου, προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας.
Οι εργασίες του Thessaloniki Summit 2025 θα ολοκληρωθούν απόψε, 19 Φεβρουαρίου, με την παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, στο επίσημο δείπνο.
Πηγή: ΑΠΕ ΜΠΕ