Καλαμάτα: Μοναδικοί «θησαυροί της εποχής του χαλκού» στη Μεσσηνία παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό (φωτογραφίες)

 Καλαμάτα: Μοναδικοί «θησαυροί της εποχής του χαλκού» στη Μεσσηνία παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό (φωτογραφίες)

Εγκαινιάστηκε το βράδυ της περασμένης Παρασκευής (14/2) η περιοδική  έκθεση «Πρίγκιπες της Πύλου. Θησαυροί της Εποχής του Χαλκού από τη Μεσσηνία» παρουσία της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, στο Αρχαιολογικό Μουσείο, στο ιστορικό κέντρο της Καλαμάτας.

Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη εγκαινίασε την έκθεση “Πρίγκιπες της Πύλου – Θησαυροί τις εποχής του χαλκού στη Μεσσηνία”

Η έκθεση αναδεικνύει τη μυκηναϊκή μεσσηνιακή πολιτισμική ταυτότητα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά στο κοινό ευρήματα εξαιρετικής αισθητικής και αρχαιολογικής σημασίας: όπως, τα μοναδικής ομορφιάς κτερίσματα από τον ασύλητο επονομαζόμενο «Τάφο του Γρύπα Πολεμιστή», που ήρθε στο φως το 2015 από τη σκαπάνη του Jack L. Davis και της Sharon R. Stocker από το Πανεπιστήμιο του Σινσινάτι, αλλά και νέα ευρήματα από τους θολωτούς τάφους VI και VII στον Εγκλιανό, τον θολωτό τάφο στο Ψάρι, το εμβληματικό στέμμα από το Μυρσινοχώρι, καθώς και άλλα από παλαιότερες ανασκαφές.

Η μυκηναϊκή μεσσηνιακή πολιτισμική ταυτότητα,  άρχισε να διαμορφώνεται στα τέλη της Μεσοελλαδικής και στις αρχές της Υστεροελλαδικής περιόδου και όπως εξελίχθηκε μέχρι και τα τέλη του 13ου αι. πΧ, όταν σχεδόν ολόκληρη η μεσσηνιακή επικράτεια ελεγχόταν από το Βασίλειο της Πύλου, με διοικητικό, εμπορικό, οικονομικό και θρησκευτικό κέντρο το Ανάκτορο του Νέστορος. Ανάμεσα στα αντικείμενα, που προέρχονται από τον τάφο του Γρύπα Πολεμιστή, το Ανάκτορο του Νέστορος και πολλούς θολωτούς και θαλαμωτούς τάφους της Μεσσηνίας, περιλαμβάνονται εξαιρετικής τέχνης ταφικά κτερίσματα, όπως σφραγιδόλιθοι με εγχάρακτες παραστάσεις, κοσμήματα από χρυσό, γυαλί και πολύτιμους λίθους, αντικείμενα από ελεφαντοστό και ελεφαντόδοντο, αιχμές βελών, τμήμα οδοντόφρακτου κράνους, χάλκινα όπλα, πήλινα ειδώλια και γραπτά αγγεία καθώς και τμήματα τοιχογραφιών.

Στην Α’ αίθουσα παρουσιάζονται αντιπροσωπευτικά αγγεία, τοιχογραφίες και τέχνεργα από το «Ανάκτορο του Νέστορος, την Εδρα του Βασιλείου της Πύλου» (13ος αι. πΧ), με ψηφιακή οθόνη πολυμεσικού υλικού να εμπλουτίζει το εκθεσιακό αφήγημα,

ενώ στις έξι εκθεσιακές ενότητες της Β’ αίθουσας «Ηγεμόνες και Ταφικά Μνημεία» παρουσιάζονται ευρήματα από ταφικά μνημεία σημαντικών μυκηναϊκών θέσεων, σε διάταξη που παραπέμπει στο ατέρμονο κυκλικό σχήμα, το σχήμα του θολωτού τάφου. Προέχουσα θέση έχει η κυκλική προθήκη με τα εντυπωσιακά ευρήματα από τον «Τάφο του Γρύπα Πολεμιστή», ενώ, μεταξύ πολλών άλλων, ξεχωρίζει η επιτοίχια προθήκη «Ταφικά Μνημεία στον Εγκλιανό» με νέα ευρήματα από τους θολωτούς τάφους VI kai VII, που καταδεικνύουν στενές επαφές με την Αίγυπτο και τη Μεσοποταμία.

Η περιοδική έκθεση με τίτλο «Πρίγκιπες της Πύλου. Θησαυροί της εποχής του Χαλκού από την Μεσσηνία», , θα διαρκέσει έως τις 27 Απριλίου. Μετά, θα μεταφερθεί στο μουσείο Getty Villa στο Λος Άντζελες, τα εγκαίνια της οποίας έχουν προγραμματιστεί για τις 25 Ιουνίου, όπου θα παραμείνει μέχρι τον Ιανουάριο του 2026, ενώ ύστερα από την επιστροφή της στην Ελλάδα προγραμματίζεται η παρουσίασή της στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Στη συνέχεια, τα εκθέματα θα τοποθετηθούν στη μόνιμη έκθεση του Αρχαιολογικού Μουσείου της Χώρας Μεσσηνίας, που μέχρι τότε θα έχει ανακαινισθεί και εκσυγχρονιστεί.

Ο καθηγητής αρχαιολογίας Jack L. Davis στη μέση της φωτογραφίας δίπλα στους Χρήστο και Αχιλλέα Κωνσταντακόπουλο

Η έκθεση αποτελεί επιστέγασμα της άριστης συνεργασίας της ΕΦΑ Μεσσηνίας με τους αρχαιολόγους του Πανεπιστημίου του Σινσινάτι, τον καθηγητή Jack Davis και της δόκτορος Sharon Stocker, που υπό την αιγίδα της Αμερικάνικης Σχολής κλασικών της Αθήνας και την εποπτεία του υπουργείου Πολιτισμού δια της ΕΦΑ Μεσσηνίας ανασκάπτουν τα τελευταία χρόνια στην περιοχή του Ανακτόρου στον λόφο του Άνω Εγκλιανού, του επονομαζόμενου Ανακτόρου του Νέστορος, κοντά στον σημερινό οικισμό της Χώρας Μεσσηνίας.

Η παρουσίαση έγινε από την προϊσταμένη της ΕΦΑ Μεσσηνίας Ευαγγελία Μηλίτση-Κεχαγιά, που είχε τη γενική επιμέλεια και τον συντονισμό της έκθεσης.

Related post