Αυτοκίνητο: Με «γυρισμένα» χιλιόμετρα σχεδόν ένα στα 20 μεταχειρισμένα ΙΧ που πωλήθηκαν στην Ευρώπη πέρυσι
![Αυτοκίνητο: Με «γυρισμένα» χιλιόμετρα σχεδόν ένα στα 20 μεταχειρισμένα ΙΧ που πωλήθηκαν στην Ευρώπη πέρυσι](https://togegonos.gr/wp-content/uploads/2025/02/pexels-odigos-scaled-1-850x560.jpg)
Σχεδόν ένα στα 20 μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στην Ευρώπη πέρσι είχαν «γυρισμένα» χιλιόμετρα. Το ποσοστό των αυτοκινήτων που είχε αλλοιωμένα χιλιόμετρα άγγιξε το 4,9% και ήταν χαμηλότερα κατά 5,3% σε σχέση με το αντίστοιχο ποσοστό το 2023.
Η αλλοίωση των πραγματικών χιλιομέτρων στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα είναι γνωστή από τις δεκαετίες του 1980 και του 1990. Μετά από αυτή την περίοδο το φαινόμενο περιορίστηκε, όμως τα τελευταία χρόνια επανήλθε. Σύμφωνα με τον εμπειρογνώμονα αυτοκινήτου της carVertical, Matas Buzelis, στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που εισάγονται από άλλες χώρες το φαινόμενο είναι περισσότερο συνηθισμένο, κυρίως γιατί οι έμποροι θέλουν να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους τους. Παράλληλα είναι οι ίδιοι που αποκρύπτουν ζημιές στα οχήματα που πωλούν.
Τα γυρισμένα χιλιόμετρα συναντώνται και στα αυτοκίνητα μίσθωσης. Αρκετοί κάτοχοι τέτοιων αυτοκινήτων μπαίνουν στον πειρασμό να μειώσουν τα πραγματικά χιλιόμετρα για να είναι μέσα στο εύρος των ετήσιων χιλιομέτρων που αναγράφεται στις συμβάσεις. Σε έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο πέρυσι, διαπιστώθηκε ότι το 2,6% των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων είχαν μειωμένα χιλιόμετρα. Τα μεταχειρισμένα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα από την άλλη είχαν 14% λιγότερες πιθανότητες να έχουν αλλοιωμένα χιλιόμετρα σε σχέση με τα ηλεκτρικά.
![](https://togegonos.gr/wp-content/uploads/2025/02/xiliometra_car-1.jpg)
Είναι άλλωστε γνωστό ότι οι καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα χρήματα για να αποκτήσουν αυτοκίνητα που έχουν λιγότερα χιλιόμετρα. Έχει παρατηρηθεί ότι ένα αυτοκίνητο με λιγότερα χιλιόμετρα μπορεί να στοιχίζει μέχρι και 29% περισσότερο. Στην Πολωνία, που είναι μια χώρα που διακινεί μεγάλο ποσοστό μεταχειρισμένων αυτοκινήτων σε χώρες της Ευρώπης, καταναλωτές πληρώνουν τουλάχιστον 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ παραπάνω ως υπεραξία κάθε χρόνο για οχήματα με παραποιημένες ενδείξεις χιλιομέτρων. Στην Ιταλία, αυτό το φαινόμενο ανέρχεται στα 720 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Με δεδομένο ότι στο Ηνωμένο Βασίλειο τα αυτοκίνητα είναι δεξιοτίμονα η αγορά είναι πιο κλειστή αγορά και επομένως λιγότερο επιρρεπής σε απάτες σχετικά με τα χιλιόμετρα. Το 2024 εκτιμάται ότι μόνο το 2,1% των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο είχαν γυρισμένα χιλιόμετρα.
Με βάση μόνο τα δεδομένα του Ηνωμένου Βασιλείου οι 10 μάρκες που είναι πιο πιθανό να έχουν γυρισμένα χιλιόμετρα είναι: Kia (8,6%), Nissan (6,8%), Dacia (6,2%), Subaru (5%), Citroën (4,7%), Peugeot (4,6%) (4,6%), Vauxhall (4,6%), Vauxhall (4,6%), Vauxhall (4,8%), Vauxhall (2,8%) και Renault (2,7%).
Για να αποφευχθούν αυτά τα φαινόμενα, ο καλύτερος τρόπος για να προστατευτεί ο καταναλωτής είναι να λάβει επαληθευμένες πληροφορίες από το ιστορικό του μεταχειρισμένου οχήματος που θέλει να αγοράσει, προκειμένου να επιβεβαιωθεί για τη γνησιότητα των χιλιομέτρων. Στο Βέλγιο υπάρχει ειδική υπηρεσία που καταγράφει τα χιλιόμετρα, ενώ το ίδιο γίνονται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Όμως η αναβάθμισή του συστήματος σε πανευρωπαϊκή κλίμακα δεν έχει ακόμη πραγματοποιηθεί. Τέλος, μια μελέτη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου το 2018 υπολόγισε ότι μια τέτοια απάτη κοστίζει στους καταναλωτές 8,9 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ