Θ. Μπακογιάννης με αφορμή την οικοδόμηση στο Σαρακήνικο της Μήλου: Οι Δήμοι μπορούν να ζητούν από το υπουργείο Περιβάλλοντος αναστολή οικοδομικών εργασιών
Για την ιστορία με τη Μήλο και το σάλο που έχει ξεσηκωθεί με τη δόμηση ξενοδοχείου στο Σαρακήνικο μίλησε ο Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, Θύμιος Μπακογιάννης στην εκπομπή «Update» του ΕΡΤNews.
Σχετικά με το πως μπορεί να διασφαλιστεί το να μην συμβαίνουν τέτοια φαινόμενα στα νησιά ο κ. Μπακογάννης αναφέρει: «Το πιο σημαντικό είναι ότι ο πολεοδομικός σχεδιασμός στη χώρα μας είναι παρωχημένο, δεν είχε γίνει, τουλάχιστον για τα τελευταία 100 χρόνια.
Επομένως, γίνεται μια προσπάθεια αυτή την περίοδο να ολοκληρώσουμε τα τοπικά και ειδικά πολεοδομικά σχέδια με τα οποία θα καθοριστούν όλες αυτές οι περιοχές προστασίας και θα προστατεύσουν το τοπίο και θα προστατεύσουν την φυσιογνωμία του νησιωτικού χώρου.
Ο οικοδομικός σχεδιασμός είναι βαριά διαδικασία γιατί μεσολαβούν οι μελέτες, έχει γεωλογική καταλληλότητα, έχει οριοθέτηση ρεμάτων, έχει διαβούλευση, στρατηγική περιβαλλοντική μελέτη.
Όλα αυτά είναι προϋποθέσεις προκειμένου να υπάρχει και μια μεγάλη διαφάνεια στον τρόπο, με τον οποίο γίνεται.
Υπάρχει διαδικασία, η οποία όμως δεν είχε προκύψει μέχρι σήμερα. Μπορεί, έχει τη δυνατότητα ο οικείος Δήμος να ζητήσει από το Υπουργείο Περιβάλλοντος να γίνει αναστολή οικοδομικών εργασιών όταν βλέπει ότι υπάρχει μία έντονη οικοδομική δραστηριότητα ή όταν υπάρχει κίνδυνος να υπάρξει μία τέτοια επένδυση σε μία περιοχή η οποία είναι ευαίσθητη. Γι’ αυτό έχουμε τις τοπικές αρχές και τους φορείς οι οποίοι εμπλέκονται στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση ή στην Αυτοδιοίκηση».
Τι ισχύει για τις περιοχές natura
Σε μια άλλη περιοχή της Μήλου στην Αχιβαδολίμνη, η οποία είναι περιοχή natura συμβαίνει κάτι αντίστοιχο, έχουν ξεκινήσει δίπλα στη λιμνοθάλασσα και πάνω στην άμμο οικοδομικές εργασίες, για το τι μπορεί να συμβεί σε αυτές τις περιπτώσεις, όταν υπάρχουν νομικά κενά ο κ. Μπακογιάννης απαντά: «Η λύση είναι αυτή που έχουμε κάνει σε Μύκονο και Σαντορίνη και στη Μινώα Πεδιάδα που είναι το αεροδρόμιο, είναι η αναστολή οικοδομικών εργασιών.
Είμαστε τώρα σε μία συνεννόηση με τον Δήμο προκειμένου να προχωρήσουμε στη διαδικασία της προστασίας της περιοχής από αντίστοιχες τέτοιες περιπτώσεις.
Το Σαρακήνικο ήταν μία πολύ ειδική περιοχή που έπρεπε να είχε προστατευθεί. Δεν υπήρχε η σχετική μελέτη για τον καθορισμό της περιοχής προστασίας, που προβλέπει το θεσμικό πλαίσιο και είμαστε σε αυτή τη φάση τώρα που θα καθορίσουμε αυτά τα βήματα για να μπορέσουμε να προστατεύσουμε και την περιοχή του Σαρακήνικου».
Για τo Κλέφτικο που είναι περιοχή natura αναφορικά με το πώς μπορεί να διασφαλιστεί ότι δεν θα δούμε πάνω από πάνω από το Κλέφτικο χιλιάδες μεζονέτες ο κ Μπακογιάννης δηλώνει: «Μπορούμε να το διαβεβαιώσουμε, με δεδομένο ότι για να μπορέσει να για να μπορέσει να πάρει την έγκριση σε περιοχή natura πρέπει να έχει γνωμοδoτήσει από το Υπουργείο ο Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α., ο οποίος εξετάζει με μεγάλη λεπτομέρεια τα θέματα της δόμησης στις περιοχές natura και επίσης από το πλαίσιο μας επιτρέπονται πολύ περιορισμένες κλίνες όταν πρόκειται για περιοχή τουρισμού αναψυχής.
Άρα θεωρώ ότι αν επιτραπεί, που δεν είμαι σίγουρος ότι θα επιτραπεί, ο ο αριθμός των κλινών θα είναι πολύ περιορισμένος και σίγουρα θα είναι σε προστασία και σε εναρμόνιση με το φυσικό περιβάλλον και τη φυσιογνωμία μιας περιοχής. Και στην Ευρώπη, η οδηγία για τη natura δεν σημαίνει ότι είναι μηδενική δόμηση. Πρέπει να είναι πολύ ειδικό το οικοσύστημα για να πεις ότι κάνουμε μηδενική δόμηση».
Γρήγορη έκδοση αδειών
Οι μηχανικοί λένε ότι πάρα πολύ εύκολα πια βγαίνει μια άδεια, ξεκινάει η οικοδόμηση, γίνεται το κακό και μετά εκ των υστέρων θα πάνε οι ελεγκτικοί μηχανισμοί, σε αυτό ο κ. Μπακογιάννης απαντά: «Αυτό έγινε από τον νόμο 44 95 του 2017.
Ήταν μια περίοδος που η χώρα έπρεπε να προχωρήσει γρήγορα τις επενδύσεις και την οικοδομική δραστηριότητα και ουσιαστικά δόθηκε η δυνατότητα στους μηχανικούς να εκδίδουν τις οικοδομικές άδειες με μία μεγαλύτερη ταχύτητα. Να μην περνάει δηλαδή από τον πλήρη έλεγχο της διοίκησης και η διαδικασία που γίνεται είναι ότι υποβάλλουν τοπογραφικό και διάγραμμα κάλυψης στην υπηρεσία και στη συνέχεια καταθέτουν τις μελέτες στο σύστημα μαζί με τις γνωμοδοτήσεις και βγάζουν την οικοδομική άδεια.
Αυτό έχει επιταχύνει πράγματι πάρα πολύ τον χρόνο για τον οποίο απαιτείται η έκδοση μίας οικοδομικής άδειας, το οποίο θεωρώ ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.
Σκεφτείτε ότι έχουμε να διαχειριστούμε ένα πολύ μεγάλο αριθμό οικοδομικών αδειών και η ευθύνη είναι πάρα πολύ μεγάλη και των ιδιωτών. Μην ξεχνάμε ότι πρέπει να ενεργοποιηθούν πάρα πολλοί και οι ιδιώτες, γιατί το δημόσιο είναι αδύνατον να μπορεί να ελέγχει το σύνολο των οικοδομικών αδειών τους.
Για αυτό και έχουμε πει ότι πρέπει να γίνεται ένας δειγματοληπτικός έλεγχος του 30% όλων αυτών των οικοδομικών αδειών και είναι στη φάση της ενεργοποίησης του. Όμως δεν μπορούμε να πούμε ότι και ο μηχανικός, ο οποίος όπως και ο γιατρός που παίρνει την ευθύνη και κάνει ένα χειρουργείο δεν παίρνει την άδεια κανενός.
Έτσι και ο μηχανικός έχει την ευθύνη να μπορεί να εκδίδει την οικοδομική άδεια με βάση τους κανόνες της επιστήμης με βάση τη νομοθεσία, ελεγχόμενος από το κράτος και παίρνοντας τις αντίστοιχες εγκρίσεις που χρειάζονται, σχετικά με τα ζητήματα της αρχαιολογίας, του δάσους, του αιγιαλού, της παραλίας».