Α. Σκέρτσος για Τέμπη: Η Δικαιοσύνη θα διαλευκάνει την υπόθεση –  Το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ θα ρίξει φως στο τι έγινε στο δυστύχημα αλλά και στο μετά

 Α. Σκέρτσος για Τέμπη: Η Δικαιοσύνη θα διαλευκάνει την υπόθεση –  Το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ θα ρίξει φως στο τι έγινε στο δυστύχημα αλλά και στο μετά

Σήμερα στη μία το μεσημέρι θα πραγματοποιηθεί η νέα ευρεία σύσκεψη υπό τον Πρωθυπουργό στο Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, παρουσία του υπουργού βεβαίως και με όλους τους αρμόδιους επιστήμονες, σεισμολόγους, γεωλόγους, ηφαιστειολόγους.

«Όλοι είναι πάνω από το φαινόμενο. Χρειάζεται προφανώς ψυχραιμία, νηφαλιότητα και εγρήγορση. Ούτε πανικός, αλλά ούτε και εφησυχασμός» επισήμανε ο Υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Πρωινές Διαδρομές στο Πρώτο» με τον Βασίλη Αδαμόπουλο και την Μαρία Γεωργίου.

«Μιλάμε για μία περιοχή η οποία είναι εγνωσμένα σεισμογενής, έχει δώσει στο παρελθόν τον μεγαλύτερο καταγεγραμμένο σεισμό στην Ευρώπη το 1956 7,5 Ρίχτερ, παλαιότερα, πριν αρκετούς αιώνες και κατά τους προϊστορικούς χρόνους, αλλά και στα πρόσφατα χρόνια. Έχει δώσει επίσης μεγάλους σεισμούς και συνδέονται τα τεκτονικά ρήγματα στον υποθαλάσσιο χώρο και με ηφαίστεια. Υπάρχουν 3 ηφαίστεια τουλάχιστον στον ευρύτερο χώρο της Σαντορίνης, όπου η μία κινητικότητα επηρεάζει την άλλη. Αυτό το οποίο συμβαίνει είναι ότι μέσα στην ατυχία μας είμαστε και τυχεροί, με την έννοια ότι έχουν υπάρξει αυτές οι πρόδρομες σεισμικές δραστηριότητες που έχουν δώσει τον χρόνο και στην Πολιτεία και στην αυτοδιοίκηση και στους κατοίκους και τους εργαζόμενους να λάβουν τα μέτρα τους. Ήδη έχουμε φροντίσει και έχουν απομακρυνθεί από το νησί αρκετές χιλιάδες κόσμου» ανέφερε ο κ. Σκέρτσος, κάνοντας λόγο για περίπου 10.000.

«Έχουν γίνει παρεμβάσεις και στις μεταφορικές εταιρείες, ακτοπλοϊκές, αεροπορικές, έχουν πυκνώσει τα δρομολόγια, σε καλές τιμές να πούμε, γιατί ακούστηκε και μια παραφιλολογία τις προηγούμενες ημέρες ότι μπορεί να υπάρχει κάποια κερδοσκοπία, αλλά δεν ισχύει αυτό» προσέθεσε ο Υπουργός, σημειώνοντας πως οι αυξημένες τιμές στα εισιτήρια τις πρώτες ώρες μετά την έναρξη του φαινομένου, διορθώθηκαν αμέσως.

«Έχουν μπει πολλά δρομολόγια και αυτό ήταν παρεπόμενο της υψηλής ζήτησης σε σχέση με τα λιγοστά δρομολόγια. Άρα μην κατηγορούμε άνευ λόγου και τις εταιρείες. Δεν ήταν προετοιμασμένος κανένας για αυτή την απότομη κλιμάκωση της σεισμικής δραστηριότητας» συμπλήρωσε.

Σχετικά με τις χιλιάδες κόσμου που εγκαταλείπουν το νησί, ερωτηθείς εάν ορθώς συμβαίνει αυτό, ο κ. Σκέρτσος επισήμανε πως «εντολή εκκένωσης του νησιού δεν υπάρχει», ωστόσο στο πλαίσιο της πρόληψης, είναι εύλογο όταν πρόκειται για μια περιοχή που ανά πέντε ή δέκα λεπτά δίνει έναν σεισμό της τάξης των τεσσάρων 4,5- 5 Ρίχτερ ότι όποιος βρίσκεται εκεί δεν αισθάνεται καθόλου ευχάριστα.

«Υπάρχουν παιδιά τα οποία ζουν εκεί, υπάρχουν ηλικιωμένοι, επομένως είναι προσωπικές αποφάσεις. Εμείς κάνουμε ό, τι μπορούμε για να διευκολύνουμε τις μεταφορές των ανθρώπων από το νησί προς πιο ασφαλείς προορισμούς. Ζούμε με τους σεισμούς, είμαστε μια σεισμογενής χώρα. Το σημαντικό είναι ότι μας έχει δώσει η προσεισμική δραστηριότητα τη δυνατότητα να λάβουμε τα αναγκαία μέτρα και αυτό θέλουμε. Ένα κράτος το οποίο επενδύει στην πρόληψη, ενημερώνει τους πολίτες, συνεργάζεται με όλες τις αρχές και τους επιστημονικούς φορείς, την επιστημονική κοινότητα και προσπαθούμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατό για να δημιουργήσουμε ένα πλαίσιο ασφάλειας» ανέφερε χαρακτηριστικά, ενώ τόνισε ιδιαίτερα πως τα μέτρα που λαμβάνονται δεν αφορούν μόνο την Σαντορίνη αλλά τα νησιά της ευρύτερης περιοχής.

Σε σχέση με το ότι ορισμένοι κατηγορούν την κυβέρνηση πως δίνει μεγαλύτερη έμφαση στο θέμα των σεισμών για να μετατοπίσει το ενδιαφέρον από την τραγωδία των Τεμπών, ο κ. Σκέρτσος τόνισε «η απάντηση είναι αυτονόητη. Όποιος ισχυρίζεται ότι υπάρχει κάποιου είδους εργαλειοποίηση αυτής της πρωτοφανούς σεισμικής δραστηριότητας, διότι αντίστοιχο φαινόμενο είχαμε και το 11-12, αλλά όχι τέτοιας έντασης στην περιοχή. Αυτή είναι η πρώτη φορά στη ζώσα μνήμη, εκτός αν μιλήσουμε για τους ανθρώπους που έζησαν τον σεισμό του 56, που έχουμε τέτοια δραστηριότητα με τόσους πολλούς σεισμούς αυτής της έντασης στην περιοχή αλλά και στην Ελλάδα με πρόδρομη σεισμική δραστηριότητα. Επομένως επενδύουμε στην πρόληψη, ακούμε τους ειδικούς και αφήνουμε όλη την υπόλοιπη πολιτικολογία νομίζω να αναλώνεται από αυτούς που την κάνουν».

Ερωτηθείς εάν η κυβέρνηση ενδεχομένως βιάστηκε να υιοθετήσει την άποψη της Hellenic Train σχετικά με τις αιτίες της έκρηξης στο σιδηροδρομικό δυστύχημα, ο κ. Σκέρτσος ανέφερε:

«Όταν μιλάμε για το δυστύχημα των Τεμπών, πρέπει πραγματικά να τοποθετούμαστε με μεγάλη υπευθυνότητα, σοβαρότητα και ευαισθησία, ειδικά απέναντι στο δράμα των ανθρώπων, των συγγενών που έχουν διαλυθεί οι οικογένειες τους που έχουν χάσει δικούς τους ανθρώπους. Επομένως και εδώ η υπερ-πολιτικοποίηση βλάπτει δυστυχώς. Χρειάζεται ευλαβική προσήλωση και σεβασμός στο διερευνητικό έργο, στο ανακριτικό έργο που κάνει αυτή τη στιγμή η Δικαιοσύνη, η οποία είναι και ο μόνος απόλυτος κριτής αλλά και υποδοχέας όλων μα όλων των πορισμάτων, των εκθέσεων, των απόψεων, των προβληματισμών για να τα κρίνει, να τα αξιολογήσει και τελικά να καταλήξει σε απόφαση σε σχέση με το τι συνέβη στα Τέμπη, γιατί συνέβη το δυστύχημα αυτό, ποιος είναι υπεύθυνος. Υπήρχε ένας συνδυασμός ανθρώπινων λαθών αλλά και συστημικών αστοχιών. Όλα αυτά πρέπει να τα κρίνει η Δικαιοσύνη, όχι τα κόμματα, όχι οι τηλε- εισαγγελείς που δυστυχώς δημιουργούν μια τοξική ατμόσφαιρα. Και εδώ νομίζω ότι πρέπει να κάνουμε μια επίκληση ότι η πολιτική πρέπει να μείνει έξω από το ανθρώπινο δράμα. Δεν κάνει καλό αυτό, διότι τα κόμματα του δημοκρατικού τόξου θα πρέπει να διαχειριστούν με μεγαλύτερη υπευθυνότητα αυτή την τραγική ανθρώπινη τραγωδία. Μόνο τα άκρα ωφελούνται από μια εργαλειοποίηση αυτής της τραγωδίας. Πρέπει να αφήσουμε τη δικαιοσύνη να κάνει τη δουλειά της. Ως προς το ερώτημα για το αν βιαστήκαμε, η συνωμοσιολογία αφορά στην ακραία αυτή κατηγορία και καταγγελία ότι η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός ο ίδιος είναι κάτι σαν μια εγκληματική οργάνωση. Ουσιαστικά αυτό λέει η αντιπολίτευση ή μέρος της αντιπολίτευσης και αυτό είναι κάτι το οποίο το απορρίπτουμε εμφατικά. Είναι ντροπή αυτό το οποίο λέγεται. Ακούμε κατηγορίες ακόμη και για δολοφόνους, για ανθρώπους οι οποίοι μπορεί να συναλλάσσονται με το κοινό ποινικό έγκλημα, με λαθρέμπορους και ότι κάποια στιγμή κάποιοι μπορεί να φαντάστηκαν ή να ενήργησαν με έναν τρόπο και να συγκαλύψουν κάποιους εγκληματίες. Σε καμία περίπτωση αυτό δεν μπορεί να λέγεται από υπεύθυνα χείλη».

«Είναι πραγματικά κρίμα το ότι ο δημόσιος πολιτικός διάλογος μπορεί να ξεφεύγει σε αυτό, ενώ αυτό που θα έπρεπε να απασχολεί τα πολιτικά κόμματα είναι πραγματικά τι συνέβη, γιατί συνέβη και πώς δεν θα ξανασυμβεί. Να σας δώσω ένα παράδειγμα. Όταν έγινε η τραγωδία στο Μάτι, η Νέα Δημοκρατία προφανώς άσκησε μία κριτική ως προς τις πλημμέλειες. Όμως σε καμία περίπτωση δεν κατήγγειλε την τότε κυβέρνηση ως υπεύθυνη με ποινικές ευθύνες, διότι αυτό ουσιαστικά θα συζητήσουμε τώρα, για την απώλεια ζωών. Αντίθετα, η Νέα Δημοκρατία είπε κάτι πολύ συγκεκριμένο. Πολλά είπε για το πώς μπορούμε να κάνουμε καλύτερη διαχείριση των πυρκαγιών, αλλά είπε κάτι πολύ συγκεκριμένο και το έκανε. Μας έλειπε το 112. Μας έλειπε ένας μηχανισμός έγκαιρης προειδοποίησης για να μπορεί να υπάρχει εκκένωση των οικισμών όταν έχουμε φωτιές. Ήρθαμε, αναλάβαμε στην κυβέρνηση την εξουσία και σε λίγους μήνες παραδώσαμε το 112. (…) Από τότε, από τότε έχουμε στήσει ένα υπουργείο, έχουμε επενδύσει δισεκατομμύρια ευρώ για να αναβαθμίσουμε τους εξοπλισμούς. Έχουμε κάνει δηλαδή κάποια πράγματα για να βελτιώσουμε τη δυνατότητα απόκρισης του κρατικού μηχανισμού σε πάρα πολύ δύσκολα φαινόμενα στο πλαίσιο της κλιματικής κρίσης» επισήμανε ο κ. Σκέρτσος.

«Πάμε στις μεταφορές. Πρέπει να συζητήσουμε πώς θα αποκτήσουμε ασφαλέστερα ευρωπαϊκά τρένα. (…) Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι τα τρένα σήμερα είναι ασφαλέστερα σε σχέση με το 2023, αλλά δεν είναι ακόμη εκεί που θα θέλαμε, διότι μιλάμε για σιδηροδρομικές γραμμές που έχουν υποστεί μετά το δυστύχημα των Τεμπών σε συγκεκριμένα σημεία, όπως είναι το κομμάτι της Θεσσαλίας μεταξύ Δομοκού και Λάρισας, μια μεγάλη καταστροφή, φυσική καταστροφή, τη θεομηνία Ντάνιελ, όπου έχει χαθεί ένα μέρος του δικτύου. Ωστόσο, το σύστημα της τηλεδιοίκησης και της σήμανσης, αυτό δηλαδή που ήταν το μεγάλο ζητούμενο το 2023, όταν συνέβη το δυστύχημα, παραδόθηκε και λειτουργεί. Υπάρχει και τηλεδιοίκηση, υπάρχει και σήμανση, υπάρχουν επικοινωνίες στον βασικό κορμό των σιδηροδρομικών γραμμών Αθήνα Θεσσαλονίκη, πλην επαναλαμβάνω του κομματιού που βρίσκεται μεταξύ Δομοκού και Λάρισας, διότι εκεί πρέπει να γίνουν νέα έργα για να αποκατασταθεί ο σιδηρόδρομος, αλλά παραδόθηκε και λειτουργεί. Δεύτερο παράδειγμα, έχουν μπει κάμερες ασφαλείας σε όλο το μήκος των γραμμών και στις σήραγγες. Τρίτο παράδειγμα, έχουν δρομολογηθεί και έχουν υλοποιηθεί πολλές προσλήψεις. Υπήρχαν πάρα πολλά κενά. Μιλάμε για έναν αποδεκατισμένο οργανισμό λόγω των μνημονιακών μέτρων, λόγω της μεγάλης ύφεσης της προηγούμενης δεκαετίας, είχε υποστεί ένα μεγάλο κόστος και ο ελληνικός σιδηρόδρομος λόγω των περικοπών. Αυτά πλέον με βάσει και με τη βοήθεια και της οικονομικής ανάπτυξης που έχουμε πετύχει, είναι πληγές που επουλώνονται με έναν τρόπο. Έχουμε επίσης δημιουργήσει ένα νέο ενιαίο οργανισμό. Το 2024 συγχωνεύσαμε τους τρεις φορείς, τον ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ και τη ΓΑΙΑΟΣΕ σε έναν φορέα, διότι ένας από τους λόγους που καθυστερούσαν τα έργα και ήταν όντως πολύπαθο το έργο της διοίκησης και αδικαιολόγητα καθυστερημένο. Αλλά αυτό συνέβαινε και λόγω της κακοδιοίκησης και της κακής συνεργασίας που υπήρχε μεταξύ διαφορετικών οργανισμών. Αυτό πλέον έχει λήξει» συμπλήρωσε ο Υπουργός.

«Και κάτι ακόμα να πω. Αυτή την υπόθεση θα την πάμε μέχρι τέλους, θα τη διαλευκάνουμε όχι μόνοι μας, προφανώς με τη βοήθεια της Δικαιοσύνης, αλλά και με την τεχνική βοήθεια των Ευρωπαίων, των ευρωπαϊκών αρχών και των ειδικών για τους σιδηροδρόμους. (…) Έχουμε συστήσει τον Εθνικό Οργανισμό που είναι ανεξάρτητος, με εξειδίκευση στη διαλεύκανση αεροπορικών και σιδηροδρομικών δυστυχημάτων. Αυτό έγινε πριν το δυστύχημα των Τεμπών, τον Ιανουάριο του 23. Ψηφίστηκε τότε, στελεχώθηκε αμέσως μετά. Δυστυχώς με καθυστέρηση. Δυστυχώς η χώρα μας έχει τέτοιες υστερήσεις στον κρατικό μηχανισμό για πολλές δεκαετίες, αλλά επαναλαμβάνω, είναι πράγματα τα οποία τα διορθώνουμε τώρα. Και αυτός ο Οργανισμός θα παραδώσει το πόρισμά του από την κυβέρνηση που τον δημιούργησε, που θα ρίχνει φως και στο τι έγινε στο δυστύχημα, αλλά και στο τι έγινε μετά το δυστύχημα» υπογράμμισε ο Υπουργός.

Ερωτηθείς ποια θα είναι η στάση της κυβέρνησης ως προς την προανακριτική που προτίθεται να καταθέσει το ΠΑΣΟΚ για τον κ. Τριαντόπουλο, ο κ. Σκέρτσος επισήμανε πως «έχει τοποθετηθεί ο πρωθυπουργός σε αυτό. Πρέπει να δούμε το κατηγορητήριο που θα καταθέσει το ΠΑΣΟΚ και από κει και πέρα θα τοποθετηθεί η κυβέρνηση υπεύθυνα. Αυτό το οποίο θέλω απλά να πω είναι ότι είναι κρίμα, να στοχοποιούνται άνθρωποι, κρατικοί λειτουργοί με κατηγορίες που ουσιαστικά είναι αντι-πολιτικές και απαξιώνουν και τη δημόσια διοίκηση και το κράτος και την πολιτική διαδικασία και την κυβέρνηση. Και είναι κρίμα το ότι συμμετέχουν και συστημικά κόμματα σε αυτή την υπόθεση».

 

Related post