Σε ατύχημα οφείλεται ο θάνατος του ιδιοκτήτη της Λέστερ, Βιχάι Σριβανταναπράμπα σύμφωνα με το πόρισμα της ανακριτικής επιτροπής
Ο θάνατος των πέντε ανθρώπων, συμπεριλαμβανομένου του ιδιοκτήτη της Λέστερ, Βιχάι Σριβανταναπράμπα σε συντριβή ελικοπτέρου το 2018 ήταν ατύχημα, κατέληξε η το πόρισμα της ανακριτικής επιτροπής.
Ο Βιχάι Σριβανταναπράμπα, που στο δικαστήριο αναφέρεται ως Κουν Βιχάι, πέθανε στο δυστύχημα μαζί με δύο μέλη του προσωπικού του, τους Νουσάρα Σουκναμάι και Καβεπόρν Πουνπάπ, τον πιλότο Έρικ Σάφερ και τη φίλη του Σάφερ και συνάδελφο πιλότο, Ιζαμπέλα Ρόζα Λέτσοβιτς.
Την Τρίτη, οι ένορκοι παρέδωσαν το πόρισμά τους στην ιατροδικαστή καθηγήτρια, Κάθριν Μέισον, αναφέροντας ότι διαπίστωσαν ότι το ελικόπτερο «διέθετε όλα τα κατάλληλα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας και συντήρησης».
Διαπίστωσαν επίσης ότι ο κυβερνήτης Σάφερ προέβη σε «όλες τις κατάλληλες ενέργειες που είχε στη διάθεσή του για να προσπαθήσει να ανακτήσει τον έλεγχο του ελικοπτέρου».
Η ιατροδικαστής είχε προηγουμένως καθοδηγήσει τους ενόρκους ότι τα συμπεράσματά του σχετικά με το πού, πότε και πώς πέθαναν οι πέντε δεν μπορούσαν νομικά να αμφισβητήσουν τα πορίσματα του Κλάδου Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB).
Η τελική έκθεση, η οποία δημοσιεύθηκε από τον AAIB τον Σεπτέμβριο του 2023, ανέφερε ότι το ουραίο στροφείο του ελικοπτέρου Leonardo AW169 καταστράφηκε, γεγονός που με τη σειρά του προκάλεσε τη συντριβή.
Η AAIB ανέφερε ότι η συντριβή ήταν «αναπόφευκτη» μετά από μια ακολουθία μηχανικών βλαβών και απέκλεισε την εμπλοκή μη επανδρωμένου αεροσκάφους και το λάθος του πιλότου.
Ο ιατροδικαστής είπε επίσης στους ενόρκους ότι δεν αμφισβητείται η ταυτότητα των νεκρών και η ιατρική αιτία του θανάτου τους.
«Τεράστια απώλεια θα την επωμιστούν οι οικογένειές τους για το υπόλοιπο της ζωής τους»
Οι φωτογραφίες των πέντε θυμάτων προβάλλονταν σε οθόνη στο δικαστήριο, ενώ διαβάστηκε το πόρισμα.
Η Μέισον δήλωσε: «Αυτή την τεράστια απώλεια θα την επωμιστούν οι οικογένειές τους για το υπόλοιπο της ζωής τους, μια απώλεια που αισθάνεται και η κοινότητα του Λέστερ. Προς τις οικογένειες, θα έλεγα ότι ήταν ένα μακρύ ταξίδι για να πάρουμε τις απαντήσεις που ήθελαν οι οικογένειες σχετικά με το πώς οι αγαπημένοι σας κατέληξαν στο θάνατο. Ελπίζω ότι μέσω αυτής της ανάκρισης είχατε φωνή».
Καθώς παραδόθηκε το πόρισμα, η Μέισον δήλωσε ότι θα «εξετάσει σοβαρά» το ενδεχόμενο να εκδώσει έκθεση για την πρόληψη μελλοντικών θανάτων «τις επόμενες εβδομάδες», αλλά θα περιμένει τις συμβουλές των φορέων του κλάδου.
Επαίνεσε επίσης τους εργαζόμενους στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης που ανταποκρίθηκαν.
«Από όσα άκουσα στα αποδεικτικά στοιχεία και μάλιστα είδα εν μέρει με τα ίδια μου τα μάτια… είναι ότι μεγάλος αριθμός εξαιρετικά γενναίων ανδρών και γυναικών προσπάθησαν ανιδιοτελώς να αντιμετωπίσουν τα επακόλουθα αυτού του δυστυχήματος», πρόσθεσε η Μέισον.
Το ελικόπτερο απογειώθηκε από το γήπεδο της Λέστερ, το King Power στις 27 Οκτωβρίου 2018, ωστόσο μία βλάβη το έκανε να περιστραφεί «γρήγορα» εκτός ελέγχου, πριν συντριβεί έξω από το στάδιο και τυλιχθεί στις φλόγες.
Ο Τζον Ράντκιν, διευθυντής ποδοσφαίρου της Λέστερ, ο οποίος γνώριζε τον Σριβανταναπράμπα για οκτώ χρόνια, περιέγραψε τη στιγμή που το ελικόπτερο Leonardo AW169 άρχισε να «πέφτει» μετά την απογείωσή του στις 20:37 της 27ης Οκτωβρίου 2018.
«Κράτησε τη θέση του, όπως έκανε μερικές φορές. Καθώς γύριζε συνέχισε να γυρίζει και στη συνέχεια μπήκε σε περιστροφή. Μόλις έκανε τον πρώτο πλήρη κύκλο, σκέφτηκα ότι αυτό ήταν παράξενο. Στη συνέχεια άρχισε να κάνει βουτιά μακριά από το στάδιο, εξακολουθώντας να περιστρέφεται στον αέρα», είπε.
Ο Ράντκιν είπε στην ακρόαση ότι είδε τον πρόεδρο να τον χαιρετάει και να του δίνει το μπράβο πριν απογειωθεί το ελικόπτερο.
Στην ακρόαση προβλήθηκε μια κινούμενη εικόνα της μηχανικής βλάβης του ελικοπτέρου και ειπώθηκε ότι ένα διπλό ρουλεμάν στο στροφείο της ουράς «σφηνώθηκε και κλειδώθηκε», γεγονός που προκάλεσε «πολύ γρήγορη» την περιστροφή του άξονα ελέγχου του κινητήρα.
«Ο πιλότος έκανε ό,τι μπορούσε»
Ο επικεφαλής επιθεωρητής του Κλάδου Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB), Μαρκ Τζάρβις δήλωσε ότι ο πιλότος είχε κάνει ό,τι μπορούσε για να προσπαθήσει να αποφύγει τη συντριβή.
Στην ακρόαση αναφέρθηκε επίσης πώς οι αστυνομικοί προσπάθησαν να σπάσουν το παρμπρίζ του αεροσκάφους μετά τη συντριβή του, αλλά δεν θα μπορούσαν ποτέ να σπάσουν την «πολύ ισχυρή δομή» που είχε σχεδιαστεί για να αντέξει ένα χτύπημα πουλιού με ταχύτητα 180 μίλια/ώρα (290 χλμ/ώρα).
Ο αρχιφύλακας, Μάικλ Χούπερ είπε ότι άκουσε τον παγιδευμένο πιλότο του ελικοπτέρου, τον Σάφερ, να φωνάζει: «Βγάλτε με από εδώ, βοηθήστε με».
Το ελικόπτερο που συνετρίβη ακουμπούσε στην αριστερή του πλευρά, πράγμα που σημαίνει ότι καμία από τις δύο πλευρικές πόρτες δεν μπορούσε να ανοίξει. Μια διαρροή καυσίμων προκάλεσε στη συνέχεια την ανάφλεξη του αεροσκάφους.
Ο αστυνομικός, Στίφεν Κόρτερμεϊν συγκινήθηκε καθώς θυμόταν ότι συνειδητοποίησε πως «οι άνθρωποι θα πέθαιναν».
Η Λέτσοβιτς πέθανε από τα τραύματα που υπέστη όταν το ελικόπτερο χτύπησε στο έδαφος – αλλά τα άλλα τέσσερα θύματα επέζησαν αρχικά από τη συντριβή και πέθαναν από εισπνοή καπνού από τη φωτιά που ακολούθησε, δήλωσε ένας παθολόγος κατά την ακρόαση.
Τα πέντε θύματα
Κατά την έναρξη της ακρόασης στο Δημαρχείο του Λέστερ, ο Βιχάι Σριβανταναπράμπα περιγράφηκε ως «στοργικός και αφοσιωμένος σύζυγος, πατέρας, θείος και παππούς».
Σε ένα αφιέρωμα που διάβασε ο δικηγόρος της οικογένειας, Φίλιπ Σέφερντ, οι συγγενείς τον αποκάλεσαν «μεγάλη έμπνευση για όλους μας» και είπαν :«Όλοι τον αγαπούσαμε πάρα πολύ».
«Τον λάτρευαν όλοι για το ευγενικό του πνεύμα, τη γενναιοδωρία, τη γοητεία, την αίσθηση του χιούμορ και τη νοημοσύνη του», προσέθεσαν.
Η Κέιτ Λέτσοβιτς, αδελφή της Ιζαμπέλα Ρόζα Λέτσοβιτς, την περιέγραψε σε δήλωσή της ως «εξαιρετικό άτομο» που «απέπνεε πάθος για τη ζωή» και που «έφερε εις πέρας το έργο της με χάρη και αποτελεσματικότητα».
Διάβασε επίσης ένα αφιέρωμα στον πιλότο του ελικοπτέρου, τον Έρικ Σάφερ και δήλωσε: «Ήταν σπουδαία παρέα. Είχε βαθιά αγάπη για την αεροπορία, την τεχνολογία, τα ταξίδια, τη μοτοσικλέτα του και τη ζωή γενικότερα».
Αφιέρωμα έγινε επίσης στον επιβάτη Καβεπόρν Πουνπάπ, ο οποίος είχε μια μικρή κόρη και ήταν ένας από τους πολλούς μπάτλερ που απασχολούσε ο αείμνηστος πρόεδρος της Λέστερ.
Σε δήλωση που ετοίμασε για την ανάκριση η σύζυγός του, αναφέρεται ότι αρχικά είχε εργαστεί για τον Βιχάι Σριβανταναπράμπα ως βοηθός μπάτλερ που συνόδευε τα μέλη της οικογένειας σε ταξίδια.
Η Νουσάρα Σουκναμάι επίσης υπάλληλος του αείμνηστου προέδρου της Λέστερ περιγράφηκε ως «στυλοβάτης» της οικογένειάς της.
Μιλώντας στο Sky News, ο πατέρας της, Βιρόι Σουκναμάι, δήλωσε: «Ήταν ένα ζωντανό άτομο, ήταν ο βιοποριστής της οικογένειας. Ήταν αυτή που φρόντιζε την οικογένεια και μετά τον θάνατό της είχαμε οικονομικές δυσκολίες. Θυμάμαι όλες τις καλές αναμνήσεις που είχαμε μαζί, θυμάμαι όταν συμμετείχε στα καλλιστεία, ήμουν αυτός που την πήγαινε εκεί».
«Αν ήταν ακόμα εδώ σήμερα, θα είχε ένα πολύ λαμπρό μέλλον μπροστά της, θα μπορούσε να κάνει πολλά περισσότερα πράγματα στη ζωή της», προσέθεσε.
Πριν από την έναρξη της ακρόασης, η οικογένεια του Βιχάι Σριβανταναπράμπα κατέθεσε αγωγή ύψους 2,15 δισ. λιρών κατά του κατασκευαστή του ελικοπτέρου, της ιταλικής εταιρείας Leonardo SpA.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αγωγή για θανατηφόρο ατύχημα στην ιστορία του Ηνωμένου Βασιλείου, σύμφωνα με τους δικηγόρους της οικογένειας. Το ποσό αφορά την απώλεια εισοδήματος και άλλες αποζημιώσεις ως αποτέλεσμα του θανάτου του δισεκατομμυριούχου.
Πηγή: BBC, Sky News