Νέο μοντέλο στις εφημερίες των νοσοκομείων – QR κωδικός, Οnline ενημέρωση, Τεχνητή Νοημοσύνη – Όλες οι μεγάλες αλλαγές
Στοίχημα για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας, αλλά και για την κυβέρνηση, είναι η οριστική λύση στο βασανιστικό -εδώ και δεκαετίες- αλλά και διαρκώς επιδεινούμενο πρόβλημα της ταλαιπωρίας των ασθενών στα Επείγοντα των νοσοκομείων.
Οι 8 και 10 ώρες αναμονή -από τη στιγμή που ο ασθενής θα περάσει το κατώφλι του Τμήματος Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) έως την ώρα που θα επιστρέψει στο σπίτι του ή θα εισαχθεί για νοσηλεία- τείνει να γίνει κανονικότητα. Αύριο Δευτέρα αναμένεται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας να παρουσιάσει το συνολικό σχέδιο 25 σημείων, σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, μέσω του οποίου η κυβέρνηση φιλοδοξεί να βελτιώσει σημαντικά την προσβασιμότητα και την εμπειρία των πολιτών στην πρώτη επαφή τους με τη δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια περίθαλψη.
Επίσης, θα παρουσιαστεί και η νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα finddoctors.gov.gr, μέσω της οποίας οι πολίτες θα κλείνουν εύκολα τα προγραμματισμένα ραντεβού τους στις δημόσιες Δομές Υγείας, τον προσωπικό τους γιατρό και τους συμβεβλημένους γιατρούς του ΕΟΠΥΥ.
Ως προς τη μείωση των χρόνων αναμονής στα ΤΕΠ, προσωπικός στόχος του Αδ. Γεωργιάδη είναι, όπως έχει πει ο ίδιος, να μειωθεί στο τέλος της εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων, το 2026, κατά 4 με 5 ώρες.
Σήμερα ο «Ε.Τ.» παρουσιάζει τα βασικά σημεία αυτού του ριζικού λίφτινκ που έχει ήδη ξεκινήσει στις εφημερίες και τα ΤΕΠ των νοσοκομείων του ΕΣΥ. Η αναβάθμιση των ΤΕΠ βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και έχει αρχίσει να δείχνει ήδη τα πρώτα καλά αποτελέσματα, μετά την αλλαγή του συστήματος εφημέρευσης των νοσοκομείων της Αττικής από την 1η Νοεμβρίου 2024.
Αναλυτικότερα, ο σχεδιασμός περιλαμβάνει
Πιλοτικά το QR code
Σημαντική καινοτομία αποτελεί η πιλοτική εφαρμογή του συστήματος QR Code, που θα ξεκινήσει στα τέλη Ιανουαρίου με αρχές Φεβρουαρίου σε τέσσερα νοσοκομεία της Αττικής (Ευαγγελισμός, Ιπποκράτειο, Κωνσταντοπούλειο και Ερυθρός Σταυρός).
Το QR code θα καταγράφει το… ταξίδι του ασθενούς στο ΤΕΠ, από την είσοδο έως την ολοκλήρωση της ιατρικής αξιολόγησης και των εξετάσεων. Με αυτόν τον τρόπο, θα είναι εφικτό να τεθούν μετρήσιμοι στόχοι για τη βελτίωση των χρόνων αναμονής.
«Για παράδειγμα, εάν ο χρόνος αναμονής ανάμεσα στον παθολόγο και τον μαγνητικό τομογράφο υπερβαίνει το προβλεπόμενο όριο, το σύστημα θα ενεργοποιεί αυτόματα ειδοποίηση στη διοίκηση. Με αυτόν τον τρόπο, η διοίκηση θα μπορεί να παρέμβει άμεσα και να διερευνήσει τι προκαλεί την καθυστέρηση, διασφαλίζοντας ταχύτερη εξυπηρέτηση των ασθενών. Αυτή είναι η φιλοσοφία του συστήματος ιχνηλάτησης», εξήγησε ο κ. Γεωργιάδης.
Ψηφιακά έργα
Πέρα από το QR Code, άλλες ψηφιακές πρωτοβουλίες περιλαμβάνουν:
- Ενημέρωση πολιτών για τις αναμονές: Μέσω της εφαρμογής My Health App, οι πολίτες θα μπορούν να δουν τον χρόνο αναμονής στα ΤΕΠ κάθε νοσοκομείου και να επιλέξουν εκείνο με τη μικρότερη κίνηση. Το έργο αυτό χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης με 2 εκατομμύρια ευρώ.
Για παράδειγμα, αν το Σισμανόγλειο εμφανίζει μέσο χρόνο αναμονής 4,5 ώρες, ο Ευαγγελισμός 3 ώρες και το Γεννηματά 6 ώρες, ο ασθενής θα μπορεί να αποφασίσει πού θα κατευθυνθεί ανάλογα με τις ανάγκες του. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.» υπάρχει συζήτηση να ενταχθούν στο σύστημα αυτό και τα Κέντρα Υγείας.
- Απομακρυσμένες διαγνώσεις: Το σύστημα RIS/PACS θα επιτρέπει τη διασύνδεση νοσοκομείων για απομακρυσμένες διαγνώσεις, μειώνοντας τον φόρτο σε ΤΕΠ με αυξημένη ζήτηση για απεικονιστικές εξετάσεις.
Στο ηλεκτρονικό αυτό σύστημα -το οποίο περιλαμβάνεται στο Κυβερνητικό Νέφος της ΗΔΙΚΑ για τον Τομέα Υγείας (H-Cloud) των δημοσίων νοσοκομείων- θα αποθηκεύονται όλες οι απεικονιστικές εξετάσεις (αξονικές και μαγνητικές) και οι διαγνώσεις των ασθενών.
Η αποθήκευση αυτών των δεδομένων σε υψηλή ανάλυση θα επιτρέπει γρήγορη και έγκαιρη διάγνωση από γιατρούς άλλων νοσοκομείων, οι οποίοι θα εκτελούν επικουρική απομακρυσμένη βάρδια στα ΤΕΠ που εφημερεύουν.
- Τεχνητή νοημοσύνη για κατηγοριοποίηση περιστατικών: Το σύστημα Τεχνητής Νοημοσύνης που εφαρμόζεται πιλοτικά στο Γενικό Κρατικό Νοσοκομείο Νίκαιας, χρησιμοποιεί τεχνολογία AI για να κατευθύνει περιστατικά με fast track διαδικασίες, βελτιώνοντας τη ροή στα Επείγοντα.
Για παράδειγμα, μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας το σύστημα ΑΙ επιλέγει ποιος ασθενής πρέπει να εξυπηρετηθεί με επείγουσα διαδικασία και ποιος με κανονική, ποιο περιστατικό θα χρειαστεί περισσότερες ειδικότητες κ.λπ.
Ενίσχυση προσωπικού
Η ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού είναι κεντρικός πυλώνας για την αναβάθμιση των ΤΕΠ και τη μείωση των αναμονών.
Ηδη ολοκληρώνονται διορισμοί σε θέσεις νοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού στα ΤΕΠ:
- 20 θέσεις στα νοσοκομεία της 1η ΥΠΕ Αττικής.
- 400 νέες θέσεις συνολικά για τα ΤΕΠ, εκ των οποίων 75 για το Γενικό Κρατικό Αθηνών Γεννηματάς, 15 για το Ασκληπιείο Βούλας και 33 για το νοσοκομείο Νίκαιας.
- Επιπλέον, αναμένεται προκήρυξη 18 επιπλέον θέσεων για τα ΤΕΠ των νοσοκομείων της 2ης ΥΠΕ τον Φεβρουάριο.
- Από τις 500 προσλήψεις τραυματιοφορέων που βρίσκονται σε εξέλιξη μέσω ΔΥΠΑ, οι 100-180 τραυματιοφορείς θα κατευθυνθούν στα ΤΕΠ.
Ξεχωριστές είσοδοι
Σημαντικές αλλαγές θα γίνουν και στις κτιριακές υποδομές των ΤΕΠ, σύμφωνα με το Πρότυπο ΤΕΠ, το οποίο είχε ήδη ξεκινήσει από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας.
Οι νέες εγκαταστάσεις θα περιλαμβάνουν ξεχωριστές εισόδους για ασθενοφόρα και ξεχωριστές για τους περιπατητικούς ασθενείς, κεντρική νοσηλευτική υπηρεσία και βελτιωμένη διαρρύθμιση στα Επείγοντα για την αποφυγή συμφόρησης.
Νέες εφημερίες
Από την 1η Νοεμβρίου εφαρμόζεται νέα ομαδοποίηση εφημεριών, που έχει ήδη δείξει θετικά αποτελέσματα. Για παράδειγμα, ήδη στο παθολογικό τμήμα του νοσοκομείου Γεννηματάς της Αθήνας παρατηρείται ομαλότερη ροή περιστατικών και ταχύτερη εξυπηρέτηση.
Ωστόσο, έχουν εντοπιστεί επιβαρύνσεις σε πρωινές εφημερίες τριών νοσοκομείων, ένα θέμα που εξετάζεται, με πιθανές λύσεις την προσθήκη επιπλέον νοσοκομείων ή την τροποποίηση της ομαδοποίησης.
Μάριος Θεμιστοκλέους
Θέλουμε ταχύτητα, ασφάλεια και ποιότητα
Ο υφυπουργός Υγείας επισημαίνει ότι «Η αναβάθμιση των ΤΕΠ αποτελεί βασική μας προτεραιότητα, καθώς συνδέεται με την άμεση και ποιοτική εξυπηρέτηση των πολιτών. Με ένα ολοκληρωμένο σχέδιο μέτρων, προχωράμε σε σημαντικές αλλαγές που περιλαμβάνουν την ανακαίνιση των υποδομών, την ενίσχυση του προσωπικού με γιατρούς, νοσηλευτές και τραυματιοφορείς, καθώς και την εφαρμογή ψηφιακών εργαλείων για τη βελτίωση της διαχείρισης των περιστατικών. Μέσα από στοχευμένες παρεμβάσεις, θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι κάθε ασθενής θα εξυπηρετείται με ταχύτητα, ασφάλεια και ποιότητα, ανεξαρτήτως του νοσοκομείου στο οποίο απευθύνεται. Η προσπάθειά μας επικεντρώνεται στη μείωση των χρόνων αναμονής και στην αναβάθμιση της εμπειρίας των ασθενών».
Λίλιαν Βενετία Βιλδιρίδη
Η ζωή δεν μπορεί να μπει σε αναμονή
Η γενική γραμματέας Υπηρεσιών Υγείας τονίζει: «Με γνώμονα το ότι κανένας πολίτης δεν πρέπει να ανησυχεί για αν το σύστημα θα είναι εκεί γι’ αυτόν σε μια επείγουσα στιγμή, δεδομένου ότι η ζωή δεν μπορεί να μπει σε αναμονή, εργαζόμαστε για να δημιουργήσουμε ένα σύστημα διαχείρισης των επειγόντων περιστατικών που λειτουργεί με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα και βασίζεται στην τεκμηρίωση και τη λογοδοσία αναφορικά με τους χρόνους αναμονής».