AMA 2024: Οι κριτές εγγυώνται την εγκυρότητα του αγώνα
Μιλά ο Αποστόλης Παπαδόπουλος, ο οποίος μετρά μια δεκαετία ως κριτής κατηγορίας Silver και εξακολουθεί να προσφέρει τις υπηρεσίες του σε μεγάλους ελληνικούς και διεθνείς αγώνες.
Στο Μαραθώνιο της Αθήνας υπηρετεί από το 2014 ως κριτής τήρησης των κανονισμών στη διαδρομή, από διάφορα σημεία, όπως «στους τάπητες όπου γίνεται η χρονομέτρηση, στους εισόδους των σταθμών του μετρό, στις αναστροφές, γενικά όπου υπάρχει περίπτωση να κλέψουν οι δρομείς» λέει ο ίδιος.
Από τα λεγόμενά του, αναρωτιόμαστε αν έχουν εντοπιστεί κρούσματα ανθρώπων που προσπαθούν να επωφεληθούν από πιθανή αβλεψία των κριτών.
«Γενικά, θα έλεγε ότι δεν έχουμε αντιμετωπίσει προβλήματα με τους επαγγελματίες αθλητές. Σέβονται τους κανονισμούς. Εμείς τσεκάρουμε κυρίως τους ελίτ, καθώς από τα αποτελέσματά τους υπολογίζεται η βαθμολογία των σωματείων».
Πώς εισπράττει ένας κριτής την ατμόσφαιρα του ΑΜΑ;
«Είναι μια μεγάλη γιορτή, που χρόνο με το χρόνο γίνεται καλύτερη. Οι ενέργειες τους ΣΕΓΑΣ, η διαφήμιση του αγώνα, αλλά και ενίσχυση του δρομικού κινήματος έχουν συνδράμει στη γιγάντωσή του. Από την αφετηρία μέχρι τον τερματισμό νιώθεις τον παλμό. Η συμμετοχή των θεατών είναι μεγάλη. Η πόλη χαίρεται και αυτό το συναίσθημα μεταδίδεται σε όλους, φυσικά και στους κριτές. Παράπονα δεν υπάρχουν, εκτός ίσως από κάποιους οδηγούς που δεν έχουν φροντίσει να ενημερωθούν για τη διεξαγωγή του μαραθωνίου».
Ας επιστρέψουμε στα καθήκοντα των κριτών. Ποια είναι ακριβώς:
«Υπάρχουν πολλές αρμοδιότητες. Για παράδειγμα ο έφορος τάξης. Φροντίζει να μπαίνουν στο Παναθηναϊκό Στάδιο αυτοί που πρέπει, να είναι άδειος ο χώρος.
Συγκεκριμένοι κριτές φροντίζουν να εφαρμόζεται ο κανονισμός, που ισχύει από το 2021 για την καταλληλότατα των παπουτσιών των αθλητών. Το πάχος τους δεν πρέπει να ξεπερνά τα 40 χιλιοστά. Ο έλεγχος γίνεται στο κέντρο των εγγραφών. Φωτογραφίζονται πριν από τον αγώνα και μετά τον τερματισμό.
Έλεγχος γίνεται και στα ενεργειακά ποτά. Εμείς φροντίζουμε να μην παραβιαστούν. Οι δρομείς έχουν δικαίωμα να φέρουν τα δικά τους (την προηγούμενη μέρα) και να ορίσουν το σταθμό τροφοδοσίας που επιθυμούν να τοποθετηθούν. Οι σταθμοί είναι διάσπαρτοι από το 5ο μέχρι το 40ό χιλιόμετρο. Εκεί υπάρχουν κριτές, αλλά και εθελοντές η προσφορά των οποίων είναι υπερπολύτιμη».
Πώς προετοιμάζεται και πώς ζει ο κριτής τον ΑΜΑ;
«Τον περιμένουμε με ανυπομονησία. Έρχεται σε μια περίοδο που δεν υπάρχουν αγώνες εντός σταδίου. Ειδικά το πρωί του αγώνα, η προσμονή είναι μεγάλη. Από την ώρα που ξυπνάς τη νιώθεις. Οι κριτές που έχουν οριστεί να βρίσκονται στο Στάδιο ζουν πιο έντονα τον αγώνα, ειδικά όταν υπάρχουν χιλιάδες άνθρωποι στις εξέδρες. Όσο πιο γεμάτο το στάδιο, όσο πιο πολλοί δρομείς φτάνουν στη γραμμή του τερματισμού, τόσο πιο ευχάριστο για εμάς».
Τα καθήκοντα των 88 κριτών του ΑΜΑ
Αλυτάρχης (1): Υπεύθυνος για την σωστή διεξαγωγή του Αγώνα, ιδιαίτερα των Πανελληνίων Πρωταθλημάτων Μαραθωνίου και 10 χλμ. σε δημόσιο δρόμο. Επιβιβάζεται στο προπορευόμενο όχημα και ελέγχει αν η διαδρομή είναι σύμφωνη με την επίσημη μέτρηση, οι κριτές της διαδρομής είναι στη θέση τους, οι σταθμοί τροφοδοσίας στημένοι σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές, έχει ληφθεί μέριμνα για το κλείσιμο των δρόμων, οι τάπητες χρονομέτρησης είναι τοποθετημένοι στα σωστά σημεία κ.ά..
Έφοροι Αγώνων Δρόμου (3): Διασφαλίζουν ότι τηρούνται οι Κανονισμοί και οι Διατάξεις. Φροντίζουν για την τοποθέτηση των κριτών στη θέση τους, την αντικατάσταση όσων αντιμετωπίζουν πρόβλημα και αποφασίζουν για όλα τα ζητήματα που προκύπτουν κατά τη διάρκεια του αγώνα.
Έφοροι χρονομετρών & χρονομέτρες (8): Ενεργούν ως εφεδρικοί χρονομέτρες, καθώς χρησιμοποιούνται Συστήματα Χρονομέτρησης με Αναμεταδότες.
Κριτές άφιξης (6): Καταγράφουν τις αφίξεις των δρομέων, μέχρι τον αριθμό που έχει συμφωνηθεί με τον διοργανωτή, σε συνεργασία με τους χρονομέτρες.
Έφοροι τάξης (4): Έχουν τον έλεγχο του τερματισμού και δεν επιτρέπουν σε κανέναν να εισέρχεται και να παραμένει εκεί, εκτός από τους Κριτές, τους αθλητές που τερματίζουν και εξουσιοδοτημένα πρόσωπα με ισχύουσα διαπίστευση.
Κριτές τήρησης κανονισμών στη διαδρομή (4): Ελέγχουν την εφαρμογή των κανονισμών στη διαδρομή. Επιβαίνουν σε διαπιστευμένες μηχανές και κινούνται στο αντίθετο ρεύμα από την πορεία των δρομέων.
Επόπτες – Κριτές σταθμών τροφοδοσίας (17): Ελέγχουν αν οι σταθμοί τροφοδοσίας είναι στημένοι σύμφωνα με τις προδιαγραφές της World Athletics, η τροφοδοσία των δρομέων γίνεται σωστά και στους σταθμούς των προσωπικών ποτών του Πανελλήνιου Πρωταθλήματος και ότι η τροφοδοσία των αθλητών διεξάγεται απρόσκοπτα.
Επόπτες – Κριτές διασταυρώσεων διαδρομής & αλλαγής κατεύθυνσης δρομέων (33): Ελέγχουν μαζί με την Τροχαία και τον Αγωνιστικό Τομέα αν οι διασταυρώσεις είναι ασφαλείς, για τις σωστές αλλαγές κατεύθυνσης και για τις αναστροφές.
Επόπτες – Κριτές σε σταθμούς METRO (6): Τοποθετούνται στους τέσσερεις σταθμούς από τους οποίους διέρχεται η διαδρομή και ελέγχουν για τυχόν συντόμευσής της με τη χρήση του METRO.
Κριτές παραλαβής και μεταφοράς των προσωπικών ποτών Πανελλήνιου Πρωταθλήματος (2): Είναι υπεύθυνοι για την παραλαβή των προσωπικών ποτών των δρομέων από το registration και την ασφαλή μεταφορά τους στους αντίστοιχους σταθμούς τροφοδοσίας.
Κριτές ελέγχου υποδημάτων (4): Ελέγχουν τα αγωνιστικά υποδήματα των συμμετεχόντων στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα, σύμφωνα με το Άρθρο 5 των Τεχνικών Κανονισμών, κατά την παραλαβή των αριθμών συμμετοχής από το registration και στον τερματισμό.//Α.
Πηγή: ertsports.gr