Δοκιμάζουμε το ηλεκτρικό- “φαινόμενο” Cupra Born με τα χαρίσματα που κολακεύουν τους petrolheads

 Δοκιμάζουμε το ηλεκτρικό- “φαινόμενο” Cupra Born με τα χαρίσματα που κολακεύουν τους petrolheads

Αυτό που έχει πετύχει η Cupra είναι πραγματικά αξιοθαύμαστο, σχεδόν case study για ανταγωνιστές (και μη…). Έχοντας μια αντικειμενικά αξιόλογη πηγή επιλογών για χρήση hardware και software, καταφέρνει και κάνει τη διαφορά στο τελικό αποτέλεσμα, αποδίδοντας έως και έντονο χαρακτήρα που μπορεί να εκτιμηθεί από το κοινό που τώρα αλλάζει και αναγνωρίζει σιγά- σιγά την ηλεκτροκίνηση ως το μέλλον.

Χρησιμοποιώντας λοιπόν πολύ καλή πρώτη ύλη από τη δεξαμενή της μητρικής (Όμιλος VW) η Cupra καταφέρνει και κάνει τη διαφορά προσφέροντας μοντέλα με πραγματικά ξεχωριστό χαρακτήρα. Δεν μιλάμε μόνο για την εμφάνιση η οποία είναι υποκειμενική -και εμένα προσωπικά μου κάνει και μάλιστα πολύ. Μιλάμε για συνολική προσωπικότητα που προσθέτει αξία στον τελικό προϊόν.

Το Born είναι μια περίπτωση που μπορεί να κάνει τους παραδοσιακούς petrolhead να δουν τα ηλεκτρικά με άλλο μάτι και να τα συμπαθήσουν αν όχι να τα αγαπήσουν. Είναι η εμφάνιση πριν απ’ όλα, που κάνει το Born γοητευτικό στο μάτι, όσων αναζητούν μια σπιρτόζα εναλλακτική στην ογκώδη αισθητική του συνόλου σχεδόν των ηλεκτρικών.

Εν προκειμένω, το Born όταν το κοιτάς από κοντά, δεν βλέπεις κάτι minimal ή “κομψό” με τα πρότυπα του παρελθόντος. Βλέπεις όμως ξεκάθαρα την επιτυχημένη προσπάθεια διαφοροποίησης από τα υπόλοιπα μοντέλα του Ομίλου που χρησιμοποιούν την ίδια βάση, με το τελικό αποτέλεσμα να “κόβει” οπτικά, πολύ από τον όγκο του αυτοκινήτου που γεμίζει το κάδρο.

Αντίστοιχα και στην καμπίνα, όπου η τοποθέτηση, η διαμόρφωση αλλά και το λειτουργικό των οθονών που ορίζουν το πόσο σύγχρονο είναι ένα αμάξι, βλέπουμε στο Born ομοιότητες με το ομογάλακτο VW ID.3 αλλά δεν είναι αυτές που καταδεικνύουν το χαρακτήρα του μοντέλου της Cupra. Ο χαρακτήρας αυτός, προκύπτει από τα σημεία διαφοροποίησης, που το τονίζουν την πρακτικότητα, ενώ την ίδια στιγμή το κάνουν πιο νεανικό.

Τα υλικά είναι ποιοτικά και δεν αφήνουν περιθώρια για παράπονα από τη συναρμογή τους αλλά και κατά την επαφή τους με τα χέρια. Στα αρνητικά της καμπίνας, καταγράφονται οι δύο εργονομικές ατέλειες, που έχουν να κάνουν τόσο με το φόρτωμα της δεξιάς μεριάς του τιμονιού- με το μοχλοδιακόπτη για τους υαλοκαθαριστήρες να είναι μόνιμα “στη μέση” της χειρονομίας για επιλογή ταχύτητας- όσο και με τη χρήση των ηλεκτρικών παραθύρων από τη μεριά του οδηγού.

Συγκεκριμένα, το πάνελ με τους διακόπτες, αντί να έχει τέσσερις -έναν για κάθε παράθυρο- έχει δύο, με μια επιφάνεια αφής για την επιλογή των πίσω παραθύρων εκ περιτροπής, προκειμένου να χρησιμοποιούνται μόνο δύο διακόπτες. Ακατάληπτο; Σχεδόν όσο και στη χρήση του, που αποτελεί ένα εκνευριστικό στοιχείο- δύσκολο στην εξοικείωση.

Μπροστά σε αυτό το εργονομικό “ατόπημα” το θέμα της εξοικείωσης με το λειτουργικό σύστημα πολυμέσων του μοντέλου, είναι αμελητέο μια και αντικειμενικά δεν έχει καμία δυσκολία στο να το χειριστεί κανείς, ακόμα και με ελάχιστη εξοικείωση με ανάλογα συστήματα. Από εκεί και μετά, άλλη λειτουργική παρατήρηση που έχει να κάνει με τη χρήση του αυτοκινήτου, είναι εκείνη που αφορά στη ρύθμιση της ανάρτησης.

Εδώ όμως, πρέπει να ανοίξουμε μια παρένθεση και να πούμε πως από την πρώτη στιγμή που η Cupra έκανε την εμφάνισή της στο αυτοκινητικό προσκήνιο, αυτό που προσέφερε ως USP έναντι των ανταγωνιστών της σε κάθε κατηγορία, ήταν η ευχαρίστηση του οδηγού. Ένα χαρακτηριστικό που απόλυτα επιτυχημένα προσαρμόστηκε σε κάθε κατηγορίας μοντέλο -ναι, ακόμα και στα SUV- προκειμένου ο οδηγός να νιώθει πως είναι σε πρώτο πλάνο.

Από την αίσθηση του τιμονιού, έως και τη ρύθμιση του πλαισίου και της ανάρτησης, το σύνολο δείχνει να είναι αφιερωμένο στην καλύτερη δυνατή οδηγική αίσθηση ανεξαρτήτως περιβάλλοντος κίνησης. Από την πηχτή ακινησία της Εθινικής οδού με το καθημερινό πλέον μποτιλιάρισμα πέριξ της πρωτεύουσας, έως και την αναζήτηση των ορίων του αυτοκινήτου σε μια πίστα, κάθε ένα από τα μοντέλα της Cupra είχαν κάτι να πουν.

Και αυτό το “κάτι” ήταν ιδιαίτερα ευχάριστο, ανεξαρτήτως απόδοσης του κινητήρα. Κάπως έτσι λοιπόν, κλείνουμε την παρένθεση, με επιστρέφουμε στο Born, η ανάρτηση του οποίου είναι πιο σκληρή από ότι θα περίμενε κανείς σε ένα αμιγώς ηλεκτρικό hatchback με πέντε θέσεις. Η εικόνα αυτή όμως, “συνδέεται” με τη διάθεση της Cupra που λέγαμε νωρίτερα, οπότε “πάει σετ” με το σύνολο και είτε είναι αυτό που αναζητάς, είτε όχι- και κοιτάς για κάτι άλλο.

Η αλήθεια είναι πως με τη ρύθμιση αυτή της ανάρτησης, υπάρχει μια συνέπεια ως προς το χαρακτήρα του αυτοκινήτου συνολικά. Οι 231 ίπποι γίνονται πιο εύκολα αντικείμενο εκμετάλλευσης από τον οδηγό που λαχταρά να πατήσει το κουμπί Boost και να τους “ξεζουμίσει” για λίγα δευτερόλεπτα, απολαμβάνοντας αίσθηση επιτάχυνσης με τη ροπή των 310 Nm, που συγκρίνεται μόνο με την αντίστοιχη γνωστών supercars.

Χώρια που στις ακριβότερες εκδόσεις του, η επιλογή μιας από τις 15 διαθέσιμες ρυθμίσεις της DCC ανάρτησης, θα “φέρει” την απόσβεση στα μέτρα του οδηγού που δεν θέλει “αναταράξεις” στην καθημερινότητά του. Το Born πετυχαίνει να ενεργοποιήσει τους κατάλληλους νευρώνες του οδηγού, δίνοντας αμέσως το στίγμα της διαφορετικότητας, ακόμα και σε σχέση με τα αντίστοιχα μοντέλα- προτάσεις του Ομίλου VW, με τα οποία μοιράζεται σχεδόν τα πάντα.

Ο onboard φορτιστής του αυτοκινήτου είναι 11 kW, κάτι που σημαίνει πως σε 6,2 ώρες η άδεια μπαταρία, γεμίζει, με τη χρήση ανάλογου (11 kW) wallbox. Σε ταχυφορτιστή, το Born μπορεί να συνδεθεί με έως και 120 kW παροχής, όπου η μπαταρία από τελείως άδεια θα φτάσει στο 80% σε 35 λεπτά της ώρας περίπου- χρόνος καθόλου άσχημος για τα δεδομένα της εποχής αλλά και για όσους σκέφτονται με το Born να κάνουν ταξίδια μακρινά.

Η αυτονομία των 425 χιλιομέτρων που ανακοινώνει η Cupra, μπορεί να φαίνεται αισιόδοξη αλλά με λίγη προσοχή από τη μεριά του οδηγού (και μπόλικη εγκράτεια) θα μπορέσει να προσεγγίσει τα 400, με την επίδοση αυτή να μην είναι αμελητέα. Ρεαλιστικά, με μια φόρτιση και με μπόλικη “χαρά” για τις επιδόσεις του αυτοκινήτου, το κοντέρ θα γράψει περί τα 350 χιλιόμετρα- όπου και πάλι δεν είναι καθόλου άσχημα.

Το χαμηλό κέντρο βάρους του μοντέλου και η περίφημη ισομερής κατανομή του βάρους των 1.838 κιλών, αποτελούν μια πολύ καλή βάση για να εισπράξει ο οδηγός εξαιρετική αίσθηση στο δρόμο. Οι 231 ίπποι είναι αρκετοί για να επιταχύνουν το αυτοκίνητο από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα σε 6,6 δευτερόλεπτα, ενώ η τελική του ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 χλμ./ώρα.

Τα παραπάνω κατ’ αρχήν να πούμε πως είναι “στο πιάτο”. Δεν είναι “κρυμμένα”, ούτε χρειάζονται “ειδική συνταγή” για να τα απολαύσει κανείς. Ο οδηγός κρατάει στα χέρια του ένα πολύ καλό, άμεσο και ακριβές, τιμόνι που αποτελεί την απαραίτητη συνέχεια στη δυναμική αίσθηση συνολικά του αυτοκινήτου. Το πλαίσιο ανταποκρίνεται θαυμάσια εκεί που θα ψάξει ο οδηγός να δει τις διαφορές από άλλες ηλεκτρικές προτάσεις και θα “βρει” τη διαφορετικότητα της Cupra.

Σε δρόμους με στροφές και με την επιλογή Sport στη λειτουργία του ESC, το Born σου δίνει όλα όσα “σου έχουν λείψει” σε σχέση με τα παραδοσιακά hot hatches -πλην του ήχου, που εδώ που τα λέμε, αυτό είναι το δυσκολότερο task στην εξοικείωση με τη νέα ηλεκτρική εποχή. Όλο το υπόλοιπο αισθητηριακό πακέτο, είναι εκεί. Η ανταπόκριση από το πλαίσιο, είναι αυτή που περιμένεις.

Βγάζει μια πολύ ευχάριστη αναλογικότητα το σύνολο, από αυτές που έχεις συνηθίσει να ανιχνεύεις σε καλά στημένα θερμικά μοντέλα, με τη διαφορά πως εδώ, η μετάδοση της κίνησης στους πίσω τροχούς, μπορεί να αποτελέσει ένα πολύ ευχάριστο “αλατοπίπερο” σε μια ελεγχόμενη διαδρομή με άσφαλτο- σαπούνι (τυπική Ελληνικού επαρχιακού δρόμου δηλαδή…).

Το Born, με τους κατάλληλους χειρισμούς και με περιορισμένη ταχύτητας, στη λειτουργία Sport του ESC (και Performance ή Cupra από τα προγράμματα οδήγησης που μπορείς να επιλέγεις από τους διακόπτες στο τιμόνι), επιτρέπει το ελαφρύ “ξεκόλλημα” της ουράς, με στόχο την καλύτερη τοποθέτηση του αυτοκινήτου στην είσοδο ή μια κάπως πιο εντυπωσιακή έξοδο. Το ότι δεν απενεργοποιείται τελείως ο “από μηχανής Θεός”, είναι μια διαρκής υπενθύμιση πως το ευ ζην οδηγού και επιβατών, είναι μόνιμα στο πρώτο πλάνο.

Ευθύβολο και ακριβές, το Born ικανοποιεί τα αισθητήρια του οδηγού που είναι συνηθισμένος να έχει υψηλές προσδοκίες από το αυτοκίνητό του. Δεν θα βρεθεί σε δύσκολη θέση ποτέ, παρά μόνο όταν οι νόμοι της φυσικής, είναι αδύνατον να κοντρολαριστούν από τα ηλεκτρονικά του αυτοκινήτου- που σημαίνει πως σε μια τέτοια περίπτωση, θα έχει προηγηθεί πραγματική τρέλα από τον οδηγό.

Είναι ένα μίγμα παραδοσιακής “αγνής” χαράς της οδήγησης, με τα προτερήματα της ηλεκτροκίνησης, που έχουν να κάνουν με την πολιτισμένη και αθόρυβη λειτουργία, σε συνδυασμό με την αμεσότητα της απόκρισης στο γκάζι- και το ιδιαίτερα αποτελεσματικό φρένο- που ενισχύεται από το σύστημα ανάκτησης ενέργειας με τις διαφορετικές εντάσεις λειτουργίας.

Παραδόξως, το Born σε κάνει να θέλεις να μιλήσεις για την ικανότητά του στις στροφές υπό πίεση. Κάτι που έρχεται σε “κόντρα ρόλο” με ότι έχουμε συνηθίσει να διαπραγματευόμαστε στην πλειοψηφία των “συμβατικών” ηλεκτρικών μοντέλων και προφανώς αυτό είναι το ξεχωριστό στοιχείο του χαρακτήρα του Born. Βάσει αυτού θα πρέπει να μπει στο ραντάρ των παραδοσιακών petrolheads.

Τουλάχιστον αυτών που βλέπουν ότι η ηλεκτροκίνηση είναι το αναπόδραστο μέλλον και κάπως θα πρέπει να το ζήσουν και να πορευτούν. Αυτοί -κυρίως- είναι που θα εκτιμήσουν την σπορ διάθεση του αυτοκινήτου, σε ένα πλαίσιο που δεν εντοπίζεται στο θαυμαστό νέο κόσμο των ηλεκτρικών, που είναι σε σχετικά βατό οικονομικό επίπεδο.

Φυσικά και δεν είναι λίγα τα 44 χιλιάρικα της τιμής του Cupra Born. Με την επιδότηση του προγράμματος “Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ” η οικονομοτεχνική εικόνα αλλάζει άρδην, μια και το τελικό ποσό είναι μάλλον λογικό απέναντι στη συνολική αξία του αυτοκινήτου, με την προστιθέμενη αξία να είναι στο ότι κουβαλάει και μπόλικη από την παραδοσιακή χαρά της οδήγησης στη νέα εποχή.

Tεχνικά χαρακτηριστικά του Cupra Born 59 kWh 231ps

Κινητήρας: Hλεκτροκινητήρας, μόνιμου μαγνήτη

Ισχύς (ίπποι): 231

Ροπή (Nm): 310

Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς

Χωρητικότητα μπαταρίας (net): 58,0 kWh

Κιβώτιο: Αυτόματο 1ας σχέσης

Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα (σε δευτερόλεπτα): 6,6”

Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα): 160

Μέση κατανάλωση (εργοστασιακή, kWh/100 χλμ.): 15,7

Διαστάσεις ΜxΠxΥ (σε χιλιοστά): 4.322×1.809×1.540

Μεταξόνιο (χιλ.): 2.766

Βάρος (κιλά): 1.838

Χώρος αποσκευών (λίτρα): 385

Τιμή: Από 43.900 ευρώ

Πηγή: Sport24.gr

Related post