ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Διατηρεί θέσεις στην ενέργεια, ενισχύει την διεκδίκηση υποδομών και παραχωρήσεων
Παραμένει στην ελληνική ενεργειακή αγορά ο όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και μετά την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής, εξασφαλίζοντας παράλληλα χρηματοδοτικά μέσα για διεκδίκηση νέων έργων στον τομέα των κατασκευών και των παραχωρήσεων.
Όπως ανέφεραν πηγές του ομίλου, σε συνέχεια της επίσημης ανακοίνωσης για την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής στη Masdar, η συμφωνία προβλέπει ότι η μητρική ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει δικαίωμα να αγοράσει ποσοστό 50% σε συγκεκριμένα έργα παραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας (υδροηλεκτρικά, αντλησιοταμίευσης και υπεράκτια αιολικά) συνολικής ισχύος περίπου 3 γιγαβάτ. Η συμφωνία προβλέπει ακόμη ότι η Masdar θα έχει δικαίωμα να πωλήσει στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ το 50% του έργου αντλησιοταμίευσης της Αμφιλοχίας. Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα ασκήσει το δικαίωμα συμμετοχής στα έργα που προβλέπονται στη συμφωνία και θα ανταποκριθεί στην πρόσκληση της Masdar για συμμετοχή στο έργο της αντλησιοταμίευσης, εφόσον αυτή προκύψει.
Πηγές της αγοράς ανέφεραν ότι το τίμημα που συμφωνήθηκε (αντιστοιχεί σε αποτίμηση της εταιρείας 2,4 δισ. ευρώ) είναι υψηλότερο σε σχέση με αντίστοιχες συμφωνίες στην Ευρώπη γεγονός που απέδιδαν στο ότι η πλειονότητα των μονάδων ΑΠΕ της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής λειτουργεί με εγγυημένα έσοδα (“ταρίφες”).
Από την πλευρά της μητρικής εταιρείας επισημαίνεται μεταξύ άλλων ότι:
-Η πώληση της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, φέρνει ρευστότητα 900 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου και του μερίσματος για την χρήση 2023). Λαμβάνοντας υπόψη τα υπάρχοντα ταμειακά διαθέσιμα της μητρικής εταιρείας, τα αναμενόμενα μερίσματα από το σύνολο των έργων που βρίσκονται ή θα μπουν σε λειτουργία τα αμέσως επόμενα χρόνια αλλά και τα ήδη εξασφαλισμένα περιθώρια επιπλέον μόχλευσης, η συνολική επενδυτική ισχύς του Ομίλου ξεπερνάει τα 3 δισ. ευρώ.
-Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εξασφαλίζει ίδια κεφάλαια για διεκδίκηση νέων μεγάλων έργων στις υποδομές και τις παραχωρήσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αφού για όλα τα μεγάλα projects που ήδη “τρέχουν” (π.χ. Αττική Οδός, Εγνατία Οδός, Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης κλπ.) είχαν ήδη εξασφαλιστεί, τόσο οι χρηματοδοτικές γραμμές όσο και η ίδια συμμετοχή, πριν το deal με τη Masdar.
-Βάσει πρόσφατων μελετών (ΙΟΒΕ, PWC), στον τομέα των υποδομών στην Ελλάδα τα αμέσως επόμενα χρόνια αναμένονται δημοπρατήσεις έργων συνολικής αξίας 40-50 δισ. ευρώ. Σημειώνεται ότι παρόμοιες θετικές προοπτικές παρουσιάζονται και σε γειτονικές αγορές όπως Βαλκάνια και ΝΑ Ευρώπη, καθώς καταγράφεται σημαντική ανάγκη καίριων υποδομών και ταυτόχρονα ισχυρή βούληση για σημαντικές επενδύσεις με στόχο τη σύγκλιση με το επίπεδο των υποδομών στη δυτική Ευρώπη.
-Η συμφωνία προβλέπει τέλος ότι στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα περάσουν μία σειρά από άλλες δραστηριότητες που είχε η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, όπως η διαχείριση απορριμμάτων (π.χ. στις Περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου), τομέας στον οποίο τα επόμενα χρόνια αναμένεται να δημοπρατηθούν έργα άνω των 2,5 δισ. ευρώ.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ