Δοκιμή του πρώτου ηλεκτρικού SUV στην ιστορία της Honda
Η Honda έχει αποδείξει εδώ και 61 χρόνια πως όταν κάνει μια νέα κίνηση, είναι καλά μελετημένη και “κουβαλάει” όλες τις αξίες της Ιαπωνικής κουλτούρας, προσαρμοσμένες στις απαιτήσεις της εκάστοτε εποχής. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο το e:Ny1 (που προφέρεται “Anyone”), μπορεί να φαίνεται πως άργησε να μπει στο χορό των ηλεκτρικών compact SUV.
Όσοι πιστοί της Honda όμως, ξέρουν πως αυτό δεν είναι καθυστέρηση αλλά εξάντληση κάθε πιθανότητας το νέο μοντέλο να μην έχει τα τυπικά χαρακτηριστικά που κάνουν ένα μοντέλο της Ιαπωνικής εταιρείας να ξεχωρίζει. Αυτοί είναι οι αυστηρότεροι κριτές και σε αυτούς δίνει τη μεγαλύτερη βάση η εταιρεία, αφού παραδοσιακά, οι παλιοί ιδιοκτήτες είναι και οι καλύτεροι πρεσβευτές της Honda και των αξιών της.
Κάπως έτσι λοιπόν, μπαίνουμε και μεις στη διαδικασία να δούμε το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό SUV της Honda, που έρχεται να “σηκώσει το γάντι” που έχει ρίξει ο ανταγωνισμός εδώ και λίγο καιρό. Οι γραμμές και η φωτιστική “υπογραφή” του, το κάνουν να ξεχωρίζει από ό,τι άλλο κυκλοφορεί στην κατηγορία των ηλεκτρικών SUV αυτής της κλάσης μεγέθους.
Το “Anyone” έχει την τάση να δείχνει μικρότερο από ότι στην πραγματικότητα είναι και οι χώροι που προσφέρει, επαναφέρουν στην τάξη την αίσθηση που αποκομίζει κανείς βλέποντάς το από κοντά. Οι καθαρές του γραμμές, έρχονται σε απόλυτη αρμονία με το “πράσινο” προφίλ ως αμιγώς ηλεκτρικό, ενώ σε αυτό το γαλάζιο σχεδόν electric χρώμα, το e:Ny1 κάνει ιδιαίτερα αισθητή την παρουσία του- αντισταθμίζοντας σε μεγάλο ποσοστό την έλλειψη οποιουδήποτε ηχητικού ερεθίσματος.
Η “κλειστή” μάσκα εμπρός, που φιλοξενεί και τη θυρίδα φόρτισης, δίνει και αυτή από την πλευρά της το στίγμα του ηλεκτρικού προφίλ στο μοντέλο. Ένας διακριτικός soft διακόπτης στο επάνω αριστερό της μέρος, ανοίγει την καταπακτή και δίνει πρόσβαση στο σημείο σύνδεσης του καλωδίου φόρτισης- που εν προκειμένω, μπορεί να υποστηρίξει και καλώδιο ταχυφορτιστή.
Αντίστοιχα, στην καμπίνα, η εικόνα είναι εξίσου “καθαρή”. Οι διακόπτες και τα χειριστήρια, είναι μεν οικεία μια και ως επί το πλείστον τα έχουμε συναντήσει και σε άλλες προτάσεις μοντέλων της Honda, έρχονται όμως να “αγκαλιαστούν” με έναν πολύ σύγχρονο τρόπο που κάνει τα πάντα να φαίνονται αρμονικά τοποθετημένα και ομοιόμορφα- της 15άρας οθόνης στο κέντρο συμπεριλαμβανόμενης.
Το ότι στην κεντρική κονσόλα δεν “εξέχει” τίποτα, εντείνει την αίσθηση της ευρυχωρίας της καμπίνας. Οι δύο οθόνες υψηλής ευκρίνειας δεσπόζουν στο ταμπλό, με τη μια (10,25 ίντσες) να ενέχει ρόλο πίνακα οργάνων, ο οποίος προσαρμόζεται επαρκώς ανάλογα με τη διάθεση του οδηγού για τις πληροφορίες που θέλει να έχει μπροστά του, πίσω από το τιμόνι- που και αυτό έχει τους σχετικούς διακόπτες με καλή εργονομία και εύκολη αναγνώριση από τον οδηγό.
Σε επίπεδο ευρυχωρίας, το e:Ny1 κερδίζει εύκολα τις εντυπώσεις μια και τόσο εμπρός, όσο και πίσω, αναστήματα άνω των 1,9 μέτρων θα βολευτούν με άνεση. Το ρόλο του παίζει σε αυτό και το τελείως επίπεδο δάπεδο που έχουν στη διάθεσή τους οι πίσω, που με έκπληξη (ή χωρίς, αν είναι “οπαδοί” της μάρκας) θα βολευτούν ιδανικά. Πιο πίσω, για τις αποσκευές πέντε ανθρώπων, τα 361 λίτρα είναι σχετικά λίγα.
Όπως όμως συμβαίνει σε όλες τις περιπτώσεις που υπάρχει εταζέρα, το όφελος από την αφαίρεσή της, μπορεί να είναι εις βάρος της ορατότητας προς τα πίσω αλλά σχεδόν διπλασιάζεται η χωρητικότητα. Ούτως ή άλλως, δεν είναι αυτή η πεμπτουσία του μοντέλου και η χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ, δεν είναι deal breaker για τους ενδιαφερόμενους.
Όταν αρχίσει το μοντέλο και ρολάρει, τότε έρχονται στο προσκήνιο όλα τα ενδιαφέροντα στοιχεία του. Η… ησυχία στην καμπίνα, είναι παροιμιώδης μια και εκτός της έλλειψης μηχανολογικού θορύβου, έρχεται στην επιφάνεια και η εξαιρετική ποιότητα σε όλα τα επίπεδα, που κάνει τα πάντα να φαίνονται premium- όχι απλά “αξιοπρεπή”. Αυτό είναι και το σημείο που το “Anyone” δίνει το κάτι παραπάνω σε όποιον το επιλέξει.
Είναι ένα “γνήσιο” μοντέλο της Honda, με όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που έχουν δημιουργήσει παγκοσμίως ένα συγκεκριμένο προφίλ, που εν πολλοίς “ορίζει” και τη μάρκα στο θυμικό των οπαδών της και όχι μόνο. Το πάτημα και η ανάλαφρη διάθεση του ηλεκτρικού μοντέλου, έρχεται σε απόλυτη ευθυγράμμιση με την ανώτερη ποιότητα που απολαμβάνει κάθε ένας από τους επιβαίνοντες.
Ο οδηγός έχει στα χέρια του ένα άμεσο τιμόνι που “κουβαλάει” πολλούς διακόπτες και μια σειρά από λειτουργίες ελέγχονται από εκεί, χωρίς να χρειάζεται να παίρνει τα μάτια του από το δρόμο- αλλά και τα χέρια του από το τιμόνι. Στην κεντρική κονσόλα η επιλογή των ταχυτήτων με τους διακόπτες, είναι άλλη μια ευθυγράμμιση στη γενικότερη προσέγγιση της Honda μια και είναι ακριβώς το ίδιο όπως και σε άλλες προτάσεις της (βλ. CR-V).
Οι 204 ίπποι με τους οποίους πορεύεται ο οδηγός, είναι πανταχού παρόντες και η αμεσότητα με την οποία έρχονται στην “επιφάνεια”, έχει να κάνει μόνο με την επιλογή του προγράμματος οδήγησης που έχει κάνει ο οδηγός. Προφανώς στην Sport επιλογή, η διαφορά στην αμεσότητα είναι έντονα αντιληπτή, σε σχέση με την πλέον ήπια Econ αλλά και την “ενδιάμεση” Normal.
Παράλληλα με την απόκριση του γκαζιού, αλλάζει και η ένταση στην ανάκτηση της ενέργειας, ενώ ο οδηγός έχει τα paddles πίσω από το τιμόνι για να προσδιορίζει ιδιοχείρως το πόσο έντονη θα είναι η ανάκτηση. Τα 1.730 κιλά του αυτοκινήτου, δεν είναι και τόσο εμφανή στο δρόμο. Η πλατφόρμα που έχει χρησιμοποιηθεί στην προκειμένη περίπτωση, εξασφαλίζει μια καλή κατανομή του βάρους ανά άξονα.
Ο κινητήρας των 204 ίππων και των 310 Nm, κάνει το βάρος του αυτοκινήτου να φαίνεται μικρότερο και επιτρέπει την επιτάχυνση από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα σε χρόνο (αρκετά νορμάλ) 7,6 δευτερολέπτων. Είναι προφανές πως αυτό, όπως και η ηλεκτρονικά περιορισμένη τελική ταχύτητα στα 160 χλμ./ώρα, “συνδέεται” με τη διατήρηση της ενέργειας της μπαταρίας και την εξασφάλιση μιας καλής επίδοσης σε επίπεδο αυτονομίας.
Η μπαταρία του “Anyone” έχει χωρητικότητα 68,8 kWh και σύμφωνα με την εταιρεία, προσφέρει ενέργεια αρκετή για να διανύσει το μοντέλο έως και 412 χιλιόμετρα απόστασης με μια φόρτιση. Σημαντικό για την επαναφόρτιση, είναι η ύπαρξη onboard φορτιστή 11 kW, που εξασφαλίζει ικανοποιητικό χρόνο για την φόρτιση του αυτοκινήτου κατά τη διάρκεια της νύχτας με τη χρήση ανάλογου wallbox (10-80% σε περίπου 6 ώρες).
Κάπως χαμηλή για τα σύγχρονα δεδομένα της ταχυφόρτισης, είναι η ταχύτητα σε DC. Το e:Ny1 κάνει peak στα 78 kW, κάτι που σημαίνει πως η σύνδεσή του με ταχυφορτιστή προσφέρει χοντρικά περί τα 100 χιλιόμετρα στην αυτονομία ανά 11 λεπτά φόρτισης (από άδειο, φτάνει στο 80% σε 45 λεπτά της ώρας). Αυτό ίσως και να είναι το πιο σημαντικό μειονέκτημα στο εξαιρετικό σύνολο, μια και πλέον για να πάρει κανείς ένα μεγάλο ηλεκτρικό και να καλύψει και τις ανάγκες για κίνηση εκτός πόλης, χρειάζεται γρήγορη ανάκτηση ενέργειας με τη χρήση ταχυφορτιστή.
Στο δρόμο τώρα, το e:Ny1 είναι τυπικό δείγμα εξαιρετικής Honda διάθεσης. Σαν σύνολο στέκεται ιδανικά κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες, με τα ηλεκτρονικά να κάνουν εξαιρετική δουλειά στη διατήρηση της ισορροπίας που απειλεί με “σπάσιμο” η απότομη πίεση του γκαζιού, ιδιαίτερα σε ολισθηρές συνθήκες. Η ρύθμιση της ανάρτησης είναι υποδειγματική σε ότι αφορά τη “μοιρασιά” μεταξύ άνεσης και ελέγχου των κλίσεων.
Μάλλον υπέρ της άνεσης θα έλεγε κανείς πως είναι η σχετική ρύθμιση. Τα φρένα στέκονται πάντα στο ύψος των περιστάσεων και προσφέρουν καλή αίσθηση μέσω του ποδωστηρίου, χωρίς να εμφανίζεται κόπωση σε παρατεταμένη χρήση- προφανώς λόγω της λειτουργίας ανάκτησης ενέργειας. Επιστρέφοντας στην ενέργεια, το e:Ny1 είναι ικανό για απόσταση με μια φόρτιση σε πραγματικές συνθήκες, κοντά στα 350 χιλιόμετρα.
Τουλάχιστον αυτή ήταν η εικόνα που αποκομίσαμε κατά τη διάρκεια της παραμονής του αυτοκινήτου στα γραφεία του Sport24. Είναι χαρακτηριστικό του πολύ καλού ηλεκτρικού συνόλου, το ότι όσο εύκολα “γράφεις” κατανάλωση της τάξης των 28 kWh ανά 100 χιλιόμετρα απόστασης, άλλο τόσο εύκολα “μένεις” σε κατανάλωση κάτω από 20 kWh/100 χλμ. και αυτό λέει πολλά για το τεχνολογικό υπόβραθρο του μοντέλου.
Με όλο το πακέτο των ηλεκτρονικών βοηθημάτων στη φαρέτρα του εξοπλισμού του “Anyone”, η Honda προσφέρει ένα σύνολο που μπορεί να κάνει εύκολη και πιο οικονομική τη μετακίνηση μιας οικογένειας. Ως γνήσιο Honda, δεν θα μπορούσε να μην “υπακούει” στον άγραφο νόμο που θέλει τα μοντέλα του θρυλικού Ιάπωνα κατασκευαστή να είναι ακριβά.
Με τιμή εκκίνησης τα 53.900 ευρώ (μέχρι να ανακοινωθεί επίσημα το πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ που θα “αφαιρεί” περί τα 9.000 ευρώ από την τιμή), το e:Ny1 προφανώς και δεν είναι φθηνό. Δεν θα μπορούσε άλλωστε καθώς προσφέρει ανώτερη ποιότητα και χαρακτηριστικά που συναντά κανείς σε premium αυτοκίνητα- εκτός της 5ετούς εγγύησης που προσφέρει η εταιρεία για το μοντέλο (και 8 χρόνια ή 160.000 χιλιόμετρα για τη μπαταρία).
Τεχνικά χαρακτηριστικά – Honda e:Ny1
Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας, σύγχρονος μόνιμου μαγνήτη
Ισχύς (ίπποι): 204
Ροπή (Nm): 310
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Χωρητικότητα μπαταρίας (kWh): 68,8
Κιβώτιο: Αυτόματο μίας σχέσης
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα (σε δευτερόλεπτα): 7,6”
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα): 160
Μέση κατανάλωση (εργοστασιακή σε kWh/100 χλμ.): 18,2
Αυτονομία (εργοστασιακή σε χλμ.): 412
Διαστάσεις ΜxΠxΥ (σε χιλιοστά): 4.387×1.790×1.584
Μεταξόνιο (σε χιλιοστά): 2.607
Βάρος (κιλά): 1.730
Χώρος αποσκευών (λίτρα): 361
Τιμή: Από 53.900 ευρώ
Πηγή: Sport24.gr