Οδηγούμε στην Ελλάδα το smart #1- Ευχάριστη έκπληξη από την εταιρεία που είχαμε γνωρίσει αλλιώς
Πάντα είναι ευχάριστο όταν οδηγώντας ένα νέο αυτοκίνητο, αισθάνεσαι έκπληξη. Πολύ περισσότερο, όταν η έκπληξη αυτή έχει θετικό πρόσημο, όπως στην περίπτωση των νέων μοντέλων της smart, με τα οποία η εταιρεία επιχειρεί να ξαναγράψει χρυσές σελίδες στην εμπορική της ιστορία. Στο πλαίσιο της δυναμικής παρουσίασης των δύο νέων μοντέλων, είχαμε την ευκαιρία να γράψουμε τα πρώτα χιλιόμετρα και να πάρουμε μια πρώτη γεύση.
Και αυτή είναι απόλυτα θετική. Ξεκινώντας από το smart #1, το μικρότερο εκ των δύο που συνθέτουν σε πρώτη φάση τη γκάμα των διαθέσιμων (μέχρι το Δεκέμβριο θα πρέπει να περιμένουμε και την παρουσίαση του #5), αυτό που διαπιστώνει κανείς είναι πως θα μπορούσε πολύ άνετα να έχει τα σήματα της Mercedes-Benz πάνω του -και να τα τιμά, όντας πολύ “εντάξει” απέναντι σε όλα όσα πρεσβεύει η Γερμανική premium εταιρεία.
Αυτό σημαίνει πως η εξαιρετικά συμπαγής εικόνα του μοντέλου, με τις ρέουσες γραμμές του αμαξώματος που μόνο στα σήματα θυμίζουν το παρελθόν της μάρκας, αφήνει μια πολύ ευχάριστη “επίγευση” -αν μου επιτρέπεται ο νεολογισμός, μια και μιλάμε για εικόνα. Οι άνθρωποι της ελληνικής αντιπροσωπείας, ξεκαθάρισαν πως το θέμα της σχεδίασης ήταν αποκλειστικά “δικό τους” και δεν είχε ανάμιξη το Κινέζικο κομμάτι της κοινοπραξίας.
Για όσους δεν γνωρίζουν, τα smart είναι προϊόντα κοινής προσπάθειας της Mercedes-Benz με την Κινέζικη Geely (που την έχετε ακούσει σίγουρα ως μητρική της Volvo και όχι μόνο), με την κάθε πλευρά της συνεργασίας να βάζει το δικό της μέρος της εξειδίκευσης. Συνεπώς, η Geely περιορίστηκε στα της τεχνολογίας, που μόνο αμελητέα δεν είναι και η MB έδωσε τα “φώτα” της ποιότητας στην κατασκευή αλλά και τη συνολική σχεδίαση.
Η επιστροφή της smart στα “πράγματα” λοιπόν, γίνεται με έναν εντυπωσιακό τρόπο όπως φαίνεται και από τη βασική της πρόταση. Το #1 είναι ένα καλά κατασκευασμένο μοντέλο, που έρχεται με φόρα να τοποθετηθεί βάσει μεγέθους “απέναντι” σε μοντέλα όπως το Mini Countryman και βάσει τιμής, να δώσει μια σπουδαία εναλλακτική με “βαριά υπογραφή” απέναντι στη λαίλαπα των πολλαπλών Κινέζικων ηλεκτρικών προτάσεων.
Μπαίνοντας στην καμπίνα του #1, το πρώτο που παρατηρείς είναι πως όλα είναι όπως πρέπει και υπάρχει μια “καθαρή” σχεδίαση, που χωρίς να διαρρηγνύει τους δεσμούς με το παρελθόν (έχουν “γλιτώσει” από την ψηφιοποίηση κάμποσοι διακόπτες). Πίσω από το τιμόνι, μια ευκρινέστατη οθόνη 9,2 ιντσών δίνει όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται ο οδηγός, ενώ στο κέντρο του ταμπλό, κλασσικά μια οθόνη 10,0 ιντσών δίνει πρόσβαση σε όλα όσα μπορεί ο οδηγός να παραμετροποιήσει. Δηλαδή, πρακτικά, στα πάντα.
Η αίσθηση της στιβαρής κατασκευής, εντείνεται από τη διαμόρφωση με τη φαρδιά κεντρική κονσόλα που έρχεται αρκετά ψηλά ανάμεσα στους δύο εμπρός, αλλά στην πραγματικότητα υπογραμμίζεται όταν το αυτοκίνητο αρχίζει και κινείται, περνώντας με μοναδική χάρη και χωρίς να κάνει “τσικ” πάνω από κακοτεχνίες που θα έφερναν σε δύσκολη θέση πολλά ανταγωνιστικά και μη αυτοκίνητα.
Η πλατφόρμα της Geely (ίδια με εκείνη που “συναντάμε” -τρόπος του λέγειν- και στο EX30), όπως και στο μοντέλο της Volvo έτσι και εδώ, δίνει εξαιρετικά φύλλα ποιότητας. Πολύ σημαντικό είναι και το γεγονός πως εκτός των τυπικών MacPherson στην εμπρός ανάρτηση, πίσω έχουμε διάταξη πολλαπλών συνδέσμων, στοιχείο που εκτός της ποιοτικότερης λειτουργίας, συμβάλλει μέχρι και στην αμεσότητα του τιμονιού- που με τη σειρά της “καλύπτει” την έλλειψη αίσθησης.
Το #1 κινείται με χαρακτηριστική άνεση στην έκδοση που είχαμε για λίγες ώρες στη διάθεσή μας. Οι 272 ίπποι του ηλεκτρικού μοτέρ, καταλήγουν στους πίσω τροχούς και δίνουν ένα πολύ ενδιαφέρον πάτημα στο αυτοκίνητο. Σε ότι έχει να κάνει με την ισορροπία, το #1 δείχνει εξαιρετικά στημένο για ασφαλείς μετακινήσεις. Οι ακαριαίες επιταχύνσεις όταν ο οδηγός σανιδώνει το γκάζι, δεν θα “αποσυντονίσουν” το σύνολο και πάντα το πάτημα παραμένει εξαιρετικό.
Υπό προϋποθέσεις, κάποιες εγκάρσιες ταλαντώσεις εντοπίζονται από τον πίσω άξονα, κυρίως στις εξόδους γρήγορων στροφών όταν η άσφαλτος είναι λίγο “κατσαρή”. Κανένα πρόβλημα όμως στη συνολικά ακλόνητη εικόνα του αυτοκινήτου που αν και “βασικό” smart θα εξυπηρετήσει ιδανικά μια οικογένεια. Οι κλίσεις του αμαξώματος είναι συγκρατημένες και οι χώροι επαρκέστατοι.
Το αυξημένο ύψος του αμαξώματος δίνει πλεονέκτημα στους πίσω, που θα φιλοξενηθούν ανέλπιστα άνετα, ακόμα και με ανάστημα πάνα από 1,90 μέτρα. Ο χώρος των αποσκευών είναι μικρότερος του αναμενόμενου (273 λίτρα)- αν και με το τρικ της αφαίρεσης της εταζέρας, μπορεί να καλύψει το handicap. Με το πίσω κάθισμα “τραβηγμένο” μπροστά, σε περιπτώσεις που οι πίσω δεν είναι ιδιαίτερα ψηλοί ή απλά είναι παιδιά, ο χώρος αποσκευών είναι 411 λίτρα.
Βοηθητικά, υπάρχει και frunk (αποθηκευτικός χώρος κάτω από το εμπρός καπό) με χωρητικότητα 15 λίτρων και προορίζεται για την αποθήκευση των καλωδίων, του κιτ επισκευής ελαστικού κλ.π. Η μπαταρία του μοντέλου που είχαμε στη διάθεσή μας, ήταν εκείνη των 66 kWh (θα υπάρχει έκδοση με μικρότερη χωρητικότητα, 49 kWh και ανάλογα μικρότερη αυτονομία με μια φόρτιση).
Με δεδομένο πως το αυτοκίνητο έχει onboard φορτιστή 22 kW, η φόρτιση από άδεια έως το 100% είναι υπόθεση που διαρκεί περί τις 3 ώρες (με wallbox 22άρι). Σε ταχυφορτιστή, το #1 μπορεί να δεχτεί έως και 150 kW, εξασφαλίζοντας ένα χρόνο της τάξης των 30 λεπτών για φόρτιση από 10 έως 80%. Όλα τα παραπάνω, συνθέτουν μια εικόνα που προβάλλει τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης, με ένα τρόπο πραγματικά αφοπλιστικό.
Το σύνολο είναι τόσο καλό που είναι ικανό να βάλει σε δεύτερες σκέψεις κάθε “πολέμιο” της ηλεκτροκίνησης, δίνοντάς του πολλά πλεονεκτήματα που μπορεί στο μέλλον να είναι “κοινός τόπος” αλλά προς το παρόν κάνουν τη βασική πρόταση της smart να ξεχωρίζει. Έχει και την τιμή εκκίνησης των 36.950 ευρώ που το κάνει ακόμα πιο ελκυστικό (εν αναμονή και της επίσημης ανακοίνωσης του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ, που ενδεχομένως θα “κόβει” σχεδόν 9 χιλιάδες ευρώ από την τιμή).
Το smart #1 έχει όλες τις προϋποθέσεις να “ταράξει” τα νερά της νεότευκτης κατηγορίας των ηλεκτρικών SUV, βάζοντας μια τιμολογιακή τρικλοποδιά σε όλους τους “φρέσκους” Κινέζους της αγοράς. Το όνομα της Mercedes-Benz πίσω από τα μοντέλα της smart, σε συνδυασμό με την πολύ σωστή τιμολογιακή τοποθέτηση, κάνουν το προφίλ του βασικού μοντέλου να φαίνεται ιδιαίτερα ελκυστικό.
Από το Σεπτέμβριο που θα κυκλοφορήσει στη χώρα μας, το smart #1 θα κληθεί να αποδείξει πως όλα τα παραπάνω είναι τα σωστά δεδομένα που χρειάζεται ένα αυτοκίνητο του είδους για να κάνει τη διαφορά ανάμεσα στην ποικιλία των ηλεκτρικών προτάσεων της αγοράς. Μέχρι τότε, εμείς μένουμε με την πολύ θετική εικόνα από την πρώτη μας επαφή μαζί του κι ας ήταν με προδιαγραφές (όπως είναι π.χ. τα λευκά ένθετα στα καθίσματα και στην επένδυση του ταμπλό) που έχουν καταργηθεί.
Τεχνικά χαρακτηριστικά – smart #1
Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας, 272 PS, 343 Nm
Μπαταρία: 66 kWh (Ιόντων Λιθίου)
Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο μιας σχέσης
Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς
Ανάρτηση: Εμπρός γόνατα MacPherson, πίσω πολλαπλών συνδέσμων
0-100 χλμ./ώρα (σε δευτερόλεπτα): 6,7”
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα): 180
Μέση κατανάλωση (εργοστασιακή, kWh/100 χλμ.): 17,4
Αυτονομία (χλμ.): 420
Διαστάσεις ΜxΠxY (σε χιλιοστά): 4.270×1.822×1.636
Μεταξόνιο (σε χιλιοστά): 2.750
Χώρος αποσκευών (σε λίτρα): 273- 411
Βάρος (κιλά): 1.788
Τιμή: Από 36.950 ευρώ
Πηγή: Sport24.gr