Δοκιμή του “εξηλεκτρισμένου” και αναβαθμισμένου SUV Mazda CX-5
Η Mazda είναι τόσο ταγμένη στον δικό της πολικό αστέρα που ακόμα και για ένα τόσο εμπορικό της αυτοκίνητο, όπως το CX-5 στην καρδιά των C-SUV, δεν παρασύρεται από το ρεύμα των μικρών Turbo κινητήρων αλλά επιμένει τους μεγάλους ατμοσφαιρικούς των 2.0 και 2.5 λίτρων.
Η κατανάλωση και οι φόροι στα μέρη μας το κάνουν να μοιάζει ασύμφορο, και ελκυστικό μόνο στους πιστούς της φίρμας, όμως με παραπάνω από 3 εκατομμύρια πωλήσεις παγκοσμίως -από το 2011 που πρωτοεμφανίστηκε- αυτό είναι ένα best-seller για την ιαπωνική εταιρεία. Κι επιπλέον, ανεβαίνοντας όλο και πιο πολύ προς τα υψίπεδα των πολυτελών (premium) SUV, μάλλον μπορεί να δραπετεύει από την τιμή και τον κυβισμό του.
Που σημαίνει ότι είναι μια εξαίρετη κατασκευή, ακόμα και για τα χρήματα που ζητάει. Όλα είναι σχετικά, και το ακριβό για κάποιους είναι λιγότερο αποκρουστικό από το φθηνό. Κι εξάλλου, ο έλεγχος των τιμών των νέων αυτοκινήτων μοιάζει να έχει χαθεί προ πολλού.
Αλλά ας γυρίσουμε στο γιατί το CX-5 είναι μια κατασκευή αντάξια της τιμής της. Η τρέχουσα γενιά του ιαπωνικού C-SUV βρίσκεται εδώ από το 2017, αλλά το ‘23 απέκτησε μια σειρά από αναβαθμίσεις: στο στιλ του, στην απτή ποιότητα του εσωτερικού του, στα οδηγικά προφίλ, στην τεχνολογία απενεργοποίησης κυλίνδρων κατά το cruising για τη μείωση της κατανάλωσης.
Και παρέμεινε, επίσης, “οδηγοκεντρικό”, ταγμένο στη φιλοσοφία της οδηγικής εμπειρίας -παρότι δεν περιμένεις πρώτα και κύρια κάτι τέτοιο από ένα ψηλό SUV- ενώ ταυτόχρονα καρπώνεται τη φήμη της αξιοπιστίας που συνοδεύει τη Mazda και την τεχνολογία των υβριδικών βενζινοκινητήρων e-Skyactiv G.
Mazda CX-5: Σχεδιασμός & χώροι
Το CX-5 ήταν το πρώτο που υιοθέτησε πριν από 13 χρόνια τη σχεδιαστική φιλοσοφία Kodo της Mazda, και έκτοτε ανασχεδιάστηκε για τη νέα γενιά του 2017. Τώρα έγιναν ορισμένες ακόμα μικρές επεμβάσεις, για παράδειγμα στην κυψελοειδή του γρίλια, στα πιο λεπτά και εκλεπτυσμένα του φωτιστικά σώματα και στις γραμμές της ουράς.
Παράλληλα, στην έκδοση του ‘23 προστέθηκαν νέοι χρωματισμοί στους συνολικά 10 που διατίθενται, και τρεις νέες εκδόσεις: η σπορτίφ Homura που δοκιμάζουμε εδώ, η βασική Newground και η πολυτελέστερη Takumi. Καθεμία από αυτές έχει δικές τις αισθητικές λεπτομέρειες και επίπεδα εξοπλισμού.
Μέσα στα 4,575 μέτρα του αμαξώματος το CX-5 διατήρησε την καλή του ευρυχωρία τόσο για τους δύο μπροστινούς όσο και για τρεις πίσω επιβάτες -που έχουν αρκετό χώρο για τα γόνατα και τα κεφάλια τους και λίγο λιγότερο για τους ώμους-, ενώ τα 522 λίτρα για τις αποσκευές είναι περισσότερα από ενός Nissan Qashqai ή ενός Ford Kuga – αλλά λίγο λιγότερα από των BMW X1 ή Mercedes GLB.
Mazda CX-5: Εσωτερικό
Εξίσου κοντά με αυτές τις τελευταίες, γερμανικές premium κατασκευές φέρνει το CX-5 και η ποιότητα των υλικών στο εσωτερικό του. Απέριττος και “ζεστός” σχεδιαστικά, ο διάκοσμος έχει εκτεταμένες επιφάνειες δέρματος και μαλακών πλαστικών, που του εξασφαλίζουν την εικόνα της πολυτέλειας.
Η μη-αφής κεντρική οθόνη είναι ασυνήθιστη για την κατηγορία, όμως είναι η απόλυτη αλήθεια ότι λειτουργικά αυτό δεν είναι απαραίτητα κάτι κακό: τα πάντα στην οθόνη ελέγχονται εύκολα από τον περιστροφικό διακόπτη στο κέντρο της κονσόλας, και εν κινήσει αυτό ίσως είναι μάλλον πιο πρακτικό. Σε αυτή την πρακτικότητα συμβάλλει και η πληθώρα από φυσικούς διακόπτες, που όλο και περισσότερο αποτίνασσε ο γερμανικός ανταγωνισμός, και τώρα εσπευσμένα επαναφέρει.
Πάντως, η συνδεσιμότητα είναι απολύτως του καιρού αυτού, με τα λογισμικά Apple CarPlay και Android Auto, όπως και η σουίτα My Mazda App Connected Services. Τα όργανα είναι τρεις παραδοσιακοί δακτύλιοι, όμως ο κεντρικός είναι ψηφιακός, και οι πληροφορίες του ταξιδιού και της κατανάλωσης το ίδιο.
Mazda CX-5: Κινητήρας
Η μηχανική αναβάθμιση του ήπια υβριδικού συστήματος 24V σε όλους τους βενζινοκινητήρες e-Skyactiv της γκάμας έφερε πέρσι την προσθήκη του συστήματος απενεργοποίησης κυλίνδρων όταν δεν είναι όλοι τους αναγκαίοι – π.χ. όταν ο οδηγός αφήνει το γκάζι στον αυτοκινητόδρομο και κυλά με την κεκτημένη του ταχύτητα.
Με την προσθήκη αυτή, με την ελαφρά υποβοήθηση του μικρού ηλεκτρικού μοτέρ και με ήπια οδήγηση είναι σχετικά εφικτό να δει ο οδηγός μέση κατανάλωση κάτω από τα 10 λίτρα βενζίνης στα 100 km – σε αυτή την AWD έκδοση. Δεν είναι κακή τιμή για ένα μοτέρ 2.5 λίτρων που κινεί ένα αυτοκίνητο σχεδόν 1,7 τόνων (λόγω τετρακίνησης), συν τους επιβάτες. Αλλά δεν είναι και καλή, γενικώς.
Το ατμοσφαιρικό μοτέρ των 2.5 λίτρων, παρότι όχι τόσο εκρηκτικό -η επιτάχυνση 0-100 km/h χρειάζεται 9,5 δευτερόλεπτα- παρουσιάζει γεμάτη ροπή σχεδόν σε όλο το φάσμα του στροφόμετρου, που είναι και το ζητούμενο για τη χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Είναι ιδιαίτερα γραμμική και προοδευτική η λειτουργία του, όπως σε κάθε ατμοσφαιρικό, και σε αυτό συμβάλλει το καλοστημένο και σβέλτο αυτόματο κιβώτιο Skyactiv-Drive 6 σχέσεων.
Μια άλλη καινούρια λειτουργία, εδώ, έχει να κάνει με το Mi-Drive (Mazda Intelligent Drive select), το οποίο βελτιώνει την απόκριση του γκαζιού στο προφίλ Sport και προσαρμόζει τις αλλαγές σχέσεων στην πιο σβέλτη οδήγηση. Σε άλλες περιπτώσεις, πιο ήπιας καθημερινότητας, το κιβώτιο δεν είναι από αυτά που κουράζουν με την αρρυθμία τους στην πόλη. Ένα άλλο προφίλ είναι το Off-Road, που βελτιστοποιεί την πρόσφυση κατά την κίνηση εκτός δρόμου.
Mazda CX-5: Στο δρόμο
Εδώ έχουμε να κάνουμε με έναν κάπως διττό χαρακτήρα: από τη μία πλευρά το CX-5 -ως γνήσιο Mazda- έπρεπε να διατηρεί τον οδηγικό δυναμισμό που χαρακτηρίζει τα τετράτροχα της Χιροσίμα, και από την άλλη ως παραδοσιακά τετρακίνητο SUV -με σύστημα i-Activ- έπρεπε να είναι καλό εκτός δρόμου.
Τα καταφέρνει καλά και στις δύο περιπτώσεις – με τα προφίλ Sport ή Off-road αντίστοιχα. Η έκδοση Homura αυτής της δοκιμής εστιάζει κατά κύριο λόγο στην άσφαλτο, και κατά συνέπεια έχει λίγο πιο σφιχτή ανάρτηση για να τη συνδυάζει με την αίσθηση στιβαρότητας που αποπνέει το πλαίσιο, με τους τροχούς 19 ιντσών και με το -λίγο απρόσμενα- ακριβές τιμόνι.
Η συμπεριφορά στην άσφαλτο επωφελείται και από το Vectoring Control -που κατανέμει τη ροπή ανάμεσα στους τροχούς του ίδιου άξονα- και βέβαια από την τετρακίνηση, που παίζει τον ίδιο ρόλο της κατανομής στους δύο άξονες, με αποτέλεσμα να βιώνει ο οδηγός αρκετά καλύτερη πρόσφυση και έλεγχο των κλίσεων από ό,τι θα περίμενε από ένα ψηλό SUV.
Δεν θα λέγαμε όχι για λίγο καλύτερα φρένα, αλλά σε κάθε περίπτωση η (ακριβή) επιλογή των πολλαπλών συνδέσμων πίσω συμβάλλει καίρια στο παραπάνω έργο, πετυχαίνοντας μαζί την αρκετά ικανοποιητική άνεση της απόσβεσης των κακοτεχνιών του δρόμου, αλλά και της ποιότητας κύλισης στον αυτοκινητόδρομο.
Στον άλλο του ρόλο, της κίνησης εκτός δρόμου, η τετρακίνηση έρχεται να συνδυαστεί με την αρκετή μεγάλη απόσταση από το έδαφος (19,3 εκατοστά) και με το πρόγραμμα Off-Road για την κατανομή της ροπής, ώστε να εξασφαλίσουν την πρόσβαση ακόμα και σε σχετικά κακοτράχαλα εδάφη χωρίς πρόβλημα. Και σίγουρα καλύτερα από πολλά SUV περισσότερο ασφάλτινου προσανατολισμού.
Η ψηλή θέση οδήγησης και η περιμετρική ορατότητα είναι στα πλεονεκτήματα και της πόλης και μιας χωμάτινης “περιπέτειας”, αν και στην πρώτη περίπτωση ο μεγάλος κύκλος στροφής δεν βοηθά ιδιαίτερα την ευελιξία, ούτε τα 4,57 μέτρα του CX-5. Και το Cruise & Traffic Support (CTS) που συμβάλλει στην οδήγηση στην πυκνή κυκλοφορία, είναι στα πλεονεκτήματα στις λεωφόρους της πόλης.
Mazda CX-5: Συμπέρασμα
To Mazda CX-5 ξεκινά από τα 29.378 ευρώ στη δίλιτρή του, εμπροσθοκίνητη και ήπια υβριδική έκδοση των 165 ίππων με το μηχανικό κιβώτιο, που το καθιστά μια ανταγωνιστική επιλογή στα C-SUV – στα οποία είναι από τα μεγαλύτερα σε μήκος και από τα πλέον ευρύχωρα.
Πάνω σε αυτή τη βάση, προστίθενται αμέτρητες εκδόσεις που φτάνουν στον κινητήρα 2.5 e-Skyactiv βενζίνης των 194 ίππων, με το αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων και με το σύστημα τετρακίνησης i-Activ που το φέρνουν μέχρι και τις 48 χιλιάδες ευρώ, σχεδόν. Η συγκεκριμένη, η σπορτίφ Homura, κοστίζει 45.177 ευρώ.
Πρόκειται για μια εναλλακτική premium επιλογή, μακριά από τα συνηθισμένα, πιστή στον τρόπο της Mazda να αντικρίζει τον κόσμο της αυτοκίνησης και να κάνει τις μηχανικές της επιλογές. Με εξαίρετα μηχανικά μέρη και πλειάδα ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης, που προσφέρεται σε τόσες πολλές εκδόσεις που μπορεί κανείς σχεδόν να τη «διαμορφώσει» επιλέγοντας μία από τις πολλές βάσει των δικών του αναγκών, επιθυμιών και δυνατοτήτων. Ειδικά των δυνατοτήτων.
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 2.5 194 PS AWD
- Κινητήρας / Καύσιμο: Τετρακύλινδρος 2.5 / Βενζίνη
- Υβριδικό σύστημα: Mild-hybrid 24V
- Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο / 6
- Κίνηση: Στους τέσσερις τροχούς
- Ισχύς: 194 ίπποι / 6.000 rpm
- Ροπή: 263 Nm / 4.000 rpm
- 0-100 km/h: 9,5 sec
- Τελική ταχύτητα: 195 km/h
- Κατανάλωση (WLTP): 7,6 lt/100 km
- Εκπομπές CO2 (WLTP): 171 g/km
- Μήκος: 4,575 m
- Μεταξόνιο: 2,700 m
- Βάρος: 1.680 kg
- Χώρος αποσκευών: 522-1.637 lt
- Τιμή: Από 43.477 € (AWD)
Πηγή: Sport24.gr