Σχολεία: Πως θα λειτουργεί η πλατφόρμα για το bullying

 Σχολεία: Πως θα λειτουργεί η πλατφόρμα για το bullying

Στην τελική ευθεία βρίσκεται το υπουργείο Παιδείας για τα εγκαίνια της πλατφόρμας που θα καταγράφει αναφορές και καταγγελίες για το bullying εντός του σχολικού περιβάλλοντος. Τις προηγούμενες ημέρες γονείς παιδιών που φοιτούν σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία έλαβαν ενημέρωση για την ειδική ψηφιακή πλατφόρμα στην οποία θα μπορούν να υποβάλλουν αναφορές χρησιμοποιώντας τον αριθμό Μητρώου του μαθητή, με τη λειτουργία της να αναμένεται εντός των επόμενων εβδομάδων.

Με το κοινωνικό φαινόμενο του bullying και τον εκφοβισμό μεταξύ ανηλίκων να έχουν προβληματίσει τόσο την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας όσο και την κυβέρνηση, η οποία προχωράει στην εκπόνηση «Εθνικού Σχεδίου Στρατηγικής Πρόληψης και Αντιμετώπισης της Βίας και Παραβατικότητας Ανηλίκων», η ψηφιακή πλατφόρμα αποτελεί μόνο μία από τις δράσεις που περιλαμβάνονται στον κυβερνητικό σχεδιασμό και αφορούν ενέργειες από διάφορα συναρμόδια υπουργεία.

Ο ρόλος της πλατφόρμας θα είναι διττός: από τη μία έχει στόχο να καταγράφει, να αξιολογεί και να αντιμετωπίζει τα περιστατικά βίας ή εκφοβισμού εντός του σχολείου και από την άλλη να δημιουργήσει ένα αποθετήριο δεδομένων για την εξαγωγή συμπερασμάτων, ανατροφοδότησης και στοχευμένου σχεδιασμού προγραμμάτων πρόληψης εντός του σχολικού περιβάλλοντος.

Η πλατφόρμα θα είναι απλή στη χρήση για τους γονείς και τους μαθητές και τα περιστατικά θα αντιμετωπίζονται και θα αναλύονται σε τρία επίπεδα αμέσως μετά την υποβολή των αναφορών.

Στην περίπτωση της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, οι γονείς με τον αριθμό μητρώου του μαθητή θα μπορούν επώνυμα να υποβάλλουν αναφορές ή καταγγελίες, ενώ στην περίπτωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, δικαίωμα χρήσης της πλατφόρμας έχουν και οι μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου. Και σε αυτή την περίπτωση, σε πρώτη φάση η υποβολή αναφορών θα γίνεται επώνυμα.

Η δομή της πλατφόρμας έχει προβληματίσει μια μερίδα της εκπαιδευτικής κοινότητας, η οποία ισχυρίζεται ότι η αξιολόγηση των περιστατικών θα είναι μία δύσκολη διαδικασία, καθώς αναμένεται κάποιοι να ανεβάζουν μη πραγματικά περιστατικά.

Από την πλευρά της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, έχει δημιουργηθεί μία δομή αξιολόγησης σε τρία επίπεδα, η οποία ξεκινάει από το σχολείο και θα καταλήγει στο υπουργείο Παιδείας, με στόχο να αξιοποιηθεί η οποιαδήποτε πληροφορία και να επιτευχθεί η έγκαιρη παρέμβαση.

 Τρεις ομάδες δράσης για τη διαχείριση των περιστατικών

Με την υποβολή μίας αναφοράς, αναλαμβάνει «δράση» ο διευθυντής ή η διευθύντρια του σχολείου που αφορά η αναφορά. Σε συνεργασία με τον Σύμβουλο Σχολικής Ζωής (στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση) ή έναν δάσκαλο που έχει αναλάβει αυτή την αρμοδιότητα (στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση) καλούνται σε πρώτο στάδιο να διαχειριστούν το περιστατικό εντός του σχολείου και να ενημερώσουν στη συνέχεια για τις ενέργειές τους τις ανώτερες υπηρεσίες.

Η διαχείριση του περιστατικού εντός του σχολείου θα συνεπικουρείται από την τετραμελή Ομάδα Δράσης για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Ενδοσχολικής Βίας και Εκφοβισμού, η οποία συγκροτείται ανά διεύθυνση Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Σε αυτή συμμετέχουν ο διευθυντής-διευθύντρια Εκπαίδευσης, ένας ψυχολόγος, ένας κοινωνικός λειτουργός και ο σύμβουλος Εκπαίδευσης.

Η ομάδα αυτή αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου ένα περιστατικό σε περίπτωση που το ίδιο το σχολείο καθυστερεί ή αδυνατεί να το διαχειριστεί. Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι να αναπτυχθούν δράσεις διαχείρισης του κάθε περιστατικού αλλά και υποστήριξης τόσο των εμπλεκομένων (θύμα-θύτης) αλλά και των παιδιών που υπήρξαν μάρτυρες.

Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της ψυχολογικής υποστήριξης στο σχολείο από ειδικούς, η αντιμετώπιση του κάθε περιστατικού είναι πιθανό να συνοδεύεται από επίσκεψη ψυχολόγων ή κοινωνικών λειτουργών (κάτι που γίνεται και σήμερα ανάλογα με τη σοβαρότητα του περιστατικού), ενημέρωση και ευαισθητοποίηση για αυτά τα ζητήματα σε γονείς και μαθητές και δράσεις πρόληψης.

Η δράση και οι ενέργειες των παραπάνω ομάδων θα καταγράφονται από επταμελή επιστημονική επιτροπή που θα εδρεύει στο υπουργείο Παιδείας και θα είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία της πλατφόρμας, την εξαγωγή συμπερασμάτων και την ανάπτυξη πρωτοκόλλων, δράσεων και οδηγιών προς τη σχολική κοινότητα, με στόχο την κατάρτιση προγραμμάτων για την πρόληψη, την ενημέρωση, αλλά και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

 ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ

Ειδική αναφορά στην πλατφόρμα έκανε και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε ανάρτησή του στο facebook, ο οποίος υπογράμμισε ότι πρέπει να γίνουν περισσότερα, ειδικά όσον αφορά στο bullying και τη βία στις νεότερες ηλικίες. «Πολύ σύντομα θα τεθεί σε λειτουργία και η πλατφόρμα επώνυμων καταγγελιών αποκλειστικά από μαθητές, τους γονείς τους ή όσους έχουν την επιμέλεια των παιδιών. Εκτός από την ηλεκτρονική πλατφόρμα, δρομολογείται εθνική καμπάνια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης σχετικά με το φαινόμενο της βίας στα σχολεία, ενώ η ειδική επιστημονική επιτροπή που συγκροτήσαμε πρόσφατα ήδη εργάζεται πυρετωδώς για την εκπόνηση “Εθνικού Σχεδίου Στρατηγικής Πρόληψης και Αντιμετώπισης της Βίας και Παραβατικότητας Ανηλίκων”».

Related post