Διαδικτυακές συναντήσεις με θέμα τα μουσεία και τα social media
Τα social media είναι ένα πολύ ισχυρό μέσο ανάδειξης, προβολής, διάχυσης πληροφοριών και διεύρυνσης κοινού για τα μουσεία και τους πολιτιστικούς οργανισμούς. Αναγνωρίζοντας ότι η επικοινωνία των μουσείων στο διαδίκτυο και ειδικότερα στα social media είναι κάτι που απασχολεί τόσο την ερευνητική κοινότητα όσο και τους πολιτιστικούς οργανισμούς, εγκαινιάστηκε μια σειρά από έξι διαδικτυακές συναντήσεις με θέμα τα μουσεία και τα social media. Οι συναντήσεις αυτές απευθύνονται σε φοιτητές/φοιτήτριες, ερευνητές/ερευνήτριες και σε επαγγελματίες μουσείων, με στόχο να αναδειχθεί η κοινωνική-πολιτιστική διάσταση στη μελέτη της χρήσης των social media στα μουσεία και να φωτιστούν τόσο οι προτιμήσεις του κοινού όσο και οι επιδιώξεις των πολιτιστικών οργανισμών από τα μέσα αυτά.
Οι συναντήσεις αυτές προσομοιάζουν με σεμινάρια, καθώς δίνεται έμφαση σε ενημερωμένες, εμπειρικές προσεγγίσεις που θα βοηθήσουν τόσο τους μελλοντικούς ερευνητές που επιθυμούν να μελετήσουν το συγκεκριμένο ερευνητικό πεδίο, όσο και τους επαγγελματίες των μουσείων και των άλλων πολιτιστικών οργανισμών στην καθημερινή τους ενασχόληση με τα social media και στην επικοινωνία τους με το κοινό στο διαδίκτυο. Στόχος είναι η δημιουργία μιας κοινότητας που την απασχολούν ζητήματα επικοινωνίας στα social media, υιοθετώντας μία κριτική προσέγγιση στο φαινόμενο, και αναγνωρίζοντας τόσο ευκαιρίες όσο και πιθανούς κινδύνους.
Έξι ερευνητές που έχουν μελετήσει ζητήματα σχετικά με τα μουσεία και τα social media μοιράζονται τα αποτελέσματα των ερευνών τους με το ευρύ κοινό.
Συγκεκριμένα, η πρώτη ομιλήτρια, η κα. Emma June Huebner, υποψήφια διδάκτορας στο Πανεπιστήμιο Concordia του Καναδά, θα μιλήσει για δυνατότητες και ευκαιρίες μουσειακής εκπαίδευσης μέσα από τα social media, και ιδιαίτερα το TikTok, μια πλατφόρμα που γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλής.
Κατόπιν, η Δρ. Cassandra Kist, διδάσκουσα στο Πανεπιστήμιο Strathclyde, στρέφεται στις εσωτερικές διαδικασίες στα μουσεία και δίνει έμφαση στους παράγοντες εκείνους μέσα στα μουσεία, που εμποδίζουν τη χρήση των social media.
Η Δρ. Σοφία Μπακογιάννη, επιμελήτρια στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο και μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, θα μιλήσει για το τι επιζητούν οι χρήστες των social media από τα μουσεία. Παράλληλα, θα προτείνει μία μεθοδολογία έρευνας του κοινού που ακολουθεί τα μουσεία στα social media, πέρα από τα μετρήσιμα στοιχεία (αριθμό likes, σχολίων, κ.ά.) που δίνουν οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.
Η Δρ. Blaire Moskowitz, διδάσκουσα και σύμβουλος σε μουσειολογικά θέματα στη Νέα Υόρκη, θα κάνει λόγο για το ζήτημα της συμμετοχής του κοινού στα social media των μουσείων και στις διαδικτυακές κοινότητες που δημιουργούνται με βάση τα ενδιαφέροντα και τις αλληλεπιδράσεις του κοινού. Θα προτείνει επίσης εναλλακτικές προσεγγίσεις κατανόησης του κοινού από τα μουσεία.
Η Δρ. Αγγελική Τζουγανάτου, ερευνήτρια σε ζητήματα ψηφιακής πολιτιστικής κληρονομιάς, θα μιλήσει για τη διαφανή, ισότιμη και ανοιχτή πρόσβαση στα δεδομένα και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και θα προτείνει τρόπους να διευκολυνθεί η συμμετοχή και η εμπλοκή του κοινού στην παραγωγή γνώσης.
O Δρ. Arran Rees, επίσης ερευνητής σε ζητήματα ψηφιακής πολιτιστικής κληρονομιάς, θα ολοκληρώσει αυτά τα σεμινάρια με την ομιλία του για τους σύγχρονους τρόπους συλλογής περιεχομένου από τα social media στα μουσεία. Θα επιχειρηματολογήσει σχετικά με τη δεοντολογία που θα πρέπει να συνοδεύει τη συλλογή δεδομένων, και θα κάνει λόγο για τα βήματα που πρέπει να υιοθετήσουν τα μουσεία προκειμένου να διατηρήσουν και να αποκτήσουν περιεχόμενο από τα social media.
Παράλληλα, δημιουργείται ένα ερευνητικό δίκτυο με θέμα τα μουσεία και τα social media “Museum Social Media Cultures”, με στόχο να δημιουργηθεί μία κοινότητα από ειδικούς και επαγγελματίες που εξετάζουν και ερευνούν ζητήματα που αφορούν στα μουσεία και στα social media, αλλά και να προκύψουν εξειδικευμένες γνώσεις και προτάσεις σε αυτό το πεδίο, που απασχολεί ολοένα τα μουσεία και τους πολιτιστικούς οργανισμούς.
Τα σεμινάρια πραγματοποιούνται υπό την αιγίδα του Εργαστηρίου «Πολιτισμικής Πληροφορικής, Δεδομένων και Ψηφιακών Πολιτισμικών Σπουδών», σε συνεργασία με το Εργαστήριο «Πολιτισμού και Πολιτιστικής Διαχείρισης» και την κατεύθυνση «Πολιτιστική Διαχείριση» του ΠΜΣ «Πολιτιστική Διαχείριση, Επικοινωνία και Μέσα» του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών.
Ημερομηνίες και τίτλοι σεμιναρίων
Κάθε Πέμπτη στις 18:00 στο Zoom.
Τα σεμινάρια είναι δωρεάν αλλά χρειάζεται προεγγραφή για την παρακολούθηση εδώ: https://bit.ly/3weUDpD
- 29 Φεβρουαρίου: “TikTok: The Evolving Role of Social Media in Museum Education”: Emma June Huebner.
- 7 Μαρτίου: “Envisioning digital infrastructures for social inclusion work”: Δρ. Cassandra Kist.
- 14 Μαρτίου: “Assessing success on museum social media: an alternative approach”: Δρ. Σοφία Μπακογιάννη.
- 21 Μαρτίου: “Reconsidering Audiences, Attendees, and Fandoms in Museums”: Δρ. Blaire Moskowitz.
- 4 Απριλίου: “Critical reflecting on the monopolization of cultural knowledge by large-commercial platforms: towards open and participatory approaches”: Δρ. Αγγελική Τζουγανάτου.
- 11 Απριλίου: “Social media as a site for contemporary collecting”: Δρ. Arran Rees.
Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφτείτε την ιστοσελίδα: https://www.museumsocialmedia.com/
Πηγή: ertnews.gr