Ο κώδικας Da Vinci του Poor Things: Τα στοιχεία στις αφίσες της ταινίας
Οι συγκλονιστικές concept αφίσες του Βασίλη Μαρματάκη για τις ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου προσθέτουν μυστήριο, γοητεία, τέχνη και έμπνευση στις ήδη επιφορτισμένες από βαθιά νοήματα, περιπαικτική ατμόσφαιρας, συγκρουσιακές θέσεεις και αντισυμβατική κινηματογράφηση ταινιών του Έλληνα σκηνοθέτη.
Ιδιαίτερα για το Poor Things, κάθε αφίσα αποκαλύπτει ένα στοιχείο με απρόβλεπτο τρόπο: Η teaser αφίσα ενθέτει στο υποτιθέμενα άτεχνο μακιγιάζ της Μπέλλα τους άντρες που ήθελαν κάτι να πάρουν από την αναγέννηση της… και δεν τα κατάφεραν. Αν κοιτάξετε προσεκτικά, δεν πρόκειται για σκιά ματιών και κραγιόν. Αυτά είναι τα σχήματα των τριών κύριων ανδρικών χαρακτήρων της ταινίας. Ο Willem Dafoe και ο Ramy Youssef είναι τοποθετημένοι σε καθένα από τα βλέφαρα της Μπέλλα, και ο Mark Ruffalo είναι απέναντι από τα χείλη της.
Οι επόμενες δύο αφίσες προδίδουν και τον ψυχικό κόσμο της Μπέλλα (τα «σπλάχνα» που ξεχειλίζουν με τους πέντε ανδρικούς χαρακτήρες να προσπαθούν να ισορροπήσουν πάνω σε αυτή την ανώμαλη υφή, αντιπροσωπεύουν κατά κάποιον τρόπο το πώς όλα τα αφιλτράριστα συναισθήματα που ξεχειλίζουν από αυτήν, δημιουργούν ένα νέο περιβάλλον για να προσαρμοστούν οι άνδρες) και την αναγέννηση της μέσα από τη δεύτερη ευκαιρία που της έδωσε το μυαλό της αγέννητης κόρης της.
Οι αφίσες όλων των ταινιών του, είτε εμπνέονται από σημαντικά έργα τέχνης και γραφιστικές δουλειές, είτε υπαινίσσονται το ουσιαστικό θέμα που συγκαλύπτεται από το χιούμορ της ταινίας, είτε επαναπροσδιορίζουν την αναλογία μεγεθών ανθρώπων και περιβάλλοντα χώρου. Με πιο απλά λόγια, οι αφίσες των ταινιών του Γιώργου Λάνθιμου είναι ισάξιες σχολιασμού, μελέτης, ανάλυσης των ταινιών του, αλλά και αυτόνομα έργα τέχνης.
Διάφοροι καλλιτέχνες εμπνέονται από την ταινία και τις αφίσες και επαναπροσδιορίζουν κάποια από τις παραπάνω τεχνικές (ή και όλες μαζί) για να αποκαλύψουν τα συναισθήματα που τους έβγαλε η ιστορία μέσα από γρίφους.
Οι ευφάνταστες αφίσες θαυμαστών του Poor Things
Οι Mark Levy, Aleksander Walijewski, το τρίπτυχο του Aleks Phoenix, αλλά και αρκετές άλλες μη ενυπόγραφες ανεπίσημες αφίσες κυκλοφορούν στο διαδίκτυο, κερδίζοντας το ενδιαφέρον όσων ψάχνουν να βρουν νέες αφηγήσεις και εμπνεύσεις.
Όπως ο κώδικας Da Vinci άφηνε στοιχεία που αποκαλύφθηκαν μέσω της τέχνης, έτσι και το προωθητικό υλικό από τις ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου συνεχίζει να εγείρει συζητήσεις, να προκαλεί δημιουργικό διάλογο και να εμπνέει νέες δημιουργίες.