EFE: Ισπανικές οργανώσεις ζητούν μορατόριουμ στην υποβρύχια εξόρυξη από τον Ειρηνικό μέχρι την Αλάσκα
Σε βάθος μεγαλύτερο από 4.000 μέτρα, οι ωκεανοί φιλοξενούν μεγάλη βιοποικιλότητα, αλλά και πολυπόθητα ορυκτά για την κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το πέπλο μιας αντιφατικής πράσινης επανάστασης απειλεί να τορπιλίσει τα θαλάσσια οικοσυστήματα, από τον Ειρηνικό μέχρι τη θάλασσα της Αλάσκας πίσω από το πέπλο μιας αντιφατικής πράσινης επανάστασης, είπε στο EFE η επικεφαλής του Oceans στην Greenpeace Ισπανίας, Marta Martín-Borregón, πτυχιούχος Περιβαλλοντικών Επιστημών και Θαλάσσιας Αποκατάστασης.
Ο βυθός φιλοξενεί μεταλλικά οζίδια, κυρίως κοβάλτιο, νικέλιο ή μαγγάνιο, τα οποία χρησιμοποιούνται για την κατασκευή μπαταριών και τεχνολογικών συσκευών στη νέα ψηφιακή εποχή.
Υπάρχει μια περιοχή στον Ειρηνικό, το Clarion-Clipperton, μεταξύ της Χαβάης και του Μεξικού, η οποία είναι αυτή που προσελκύει τον μεγαλύτερο αριθμό υποβρύχιων εξερευνήσεων εξόρυξης αυτή τη στιγμή, με «μια περιοχή που αντιπροσωπεύει τέσσερις φορές αυτή της Γερμανίας».
Πρόσφατα το νορβηγικό κοινοβούλιο έδωσε την έγκρισή του, σε μια αμφιλεγόμενη απόφαση, για την έναρξη εξερευνήσεων στην Αρκτική, για τη μελέτη της βιωσιμότητας της εν λόγω δραστηριότητας σε μια περιοχή που «ισοδυναμεί με το μέγεθος της Νέας Ζηλανδίας».
«Εάν η Αρκτική αρχίσει να χρησιμοποιείται για την απόκτηση ορυκτών, θα έχει επιπτώσεις σε ολόκληρη τη Γη», προειδοποίησε.
«Η Αρκτική λειτουργεί ως παγκόσμιο ψυγείο επειδή αντανακλά την ηλιακή θερμότητα στο διάστημα και διατηρεί τον πλανήτη δροσερό. «Μία από τις επιπτώσεις της υποβρύχιας εξόρυξης είναι ότι επιδεινώνει την κλιματική κρίση, αλλά στην Αρκτική ο αντίκτυπος είναι διπλός».
Σε άλλες περιοχές του κόσμου, για παράδειγμα δίπλα στις Κανάριες Νήσους, στα διεθνή ύδατα, υπάρχει το Tropic Seamount, στόχος για εξορυκτικές εκμεταλλεύσεις στο μέλλον
Σύμφωνα με τα στοιχεία, τα ηλεκτρικά οχήματα ευθύνονται για το 54-58% της συσσωρευμένης ζήτησης για αλουμίνιο και χαλκό, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση των Friends of the Earth, που εκπονήθηκε από το Κοινό Ινστιτούτο Ερευνών CIRCE του Πανεπιστημίου της Σαραγόσα. Στην περίπτωση του μαγγανίου, του κοβαλτίου, του νικελίου και του λιθίου τα δεδομένα αγγίζουν το 73-92%.
«Θέλουν να μας πείσουν ότι η οικολογική μετάβαση προς μια οικονομία χωρίς άνθρακα θα είναι δυνατή μόνο με ηλεκτρικά οχήματα», λέει η Marta Martín-Borregón.
Ένα από τα προβλήματα της αφαίρεσης του άνθρακα που στερεώθηκε μετά από εκατομμύρια χρόνια στον βυθό της θάλασσας με την εκμετάλλευση ορυκτών είναι η πρόσθετη επίδρασή του στην κλιματική αλλαγή.
Υπάρχουν διεθνείς μάρκες αυτοκινήτων και κινητών τηλεφώνων που έχουν προειδοποιήσει ότι θα απορρίψουν τη χρήση ορυκτών από τον βυθό της θάλασσας για την κατασκευή των προϊόντων τους.
«Δεν έχει νόημα ότι ο ΟΗΕ ενέκρινε πρόσφατα μια παγκόσμια συνθήκη για την προστασία των ωκεανών, ενώ από την άλλη επιτρέπονται αυτές οι δραστηριότητες», σύμφωνα με τον επικεφαλής της Greenpeace.
Αν και η Ισπανία είναι μεταξύ των 24 κρατών που έχουν κάνει ένα βήμα προς τα εμπρός υπερασπίζοντας ένα μορατόριουμ για την αποτροπή της υποβρύχιας εξόρυξης, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις και οι οργανώσεις διατήρησης θεωρούν ότι «ο συντονισμός μεταξύ των υπουργείων πρέπει να βελτιωθεί».
«Η ισπανική αντιπροσωπεία πρέπει να είναι πιο δυναμική στις επόμενες συνεδριάσεις του ISA», ζητούν σήμερα οι μεγάλες περιβαλλοντικές οργανώσεις σε κοινή τους δήλωση.
Πηγή: EFE