Πεταλάς (Ένωση σούπερ μάρκετ): Σημαντική αποκλιμάκωση του πληθωρισμού τους τελευταίους μήνες
«Τα τελευταία τρία χρόνια, ιδιαίτερα από την πανδημία και μετά, με την ενεργειακή κρίση και μετά με τα διάφορα φαινόμενα κλιματικής αλλαγής, έχουμε δει έναν πληθωρισμό που είναι πρωτόγνωρος, ιδιαίτερα σε χώρες σταθερές όπως είναι η Ελλάδα και η Ευρωπαϊκή Ένωση» σημείωσε ο Γενικός Διευθυντής της «Ένωσης σούπερ μάρκετ Ελλάδος», Απόστολος Πεταλάς μιλώντας στην εκπομπή Update της ΕΡΤ και τον τον Θάνο Σιαφάκα.
Αναφορικά με την πορεία των ανατιμήσεων «τους τελευταίους όμως τρεις τέσσερις μήνες νομίζω ότι βλέπουμε μια σημαντική αποκλιμάκωση και του συνολικού πληθωρισμού και του πληθωρισμού των τροφίμων και με βάση τα στοιχεία που έχουμε εμείς και μέσα στον Ιανουάριο θα δούμε μια ακόμα μεγαλύτερη αποκλιμάκωση. Βεβαίως είμαστε ακόμα σε ανατιμήσεις, ακόμα και 3%» δήλωσε ο κ. Πεταλάς.
Σύμφωνα με τα τα στοιχεία για τον Ιανουάριο οι ανατιμήσεις είναι περίπου στο 3 με 3,5%. «Υπάρχουν ορισμένες κατηγορίες προϊόντων, ιδιαίτερα στα τρόφιμα, τα οποία έχουν επηρεαστεί παγκοσμίως σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό, όπως π.χ οι χυμοί και ιδιαίτερα ο χυμός πορτοκαλιών, ο οποίος, όπως ξέρετε στη Βραζιλία παράγεται σε πολύ μεγάλο ποσοστό. Υπάρχει τεράστια έλλειψη. Το ελαιόλαδο είναι ένα προϊόν, που το γνωρίζουμε στην περιοχή μας και συνεχίζει να έχει, κάποιες ανατιμήσεις, όπως και ορισμένα δημητριακά προϊόντα. Βεβαίως βλέπουμε και σε ορισμένα τυροκομικά προϊόντα και σε κάποια άλλα καταναλωτικά προϊόντα και κάποιες μικρές μειώσεις τιμών, όπως επίσης και η πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης να σταθεροποιηθούν οι τιμές σε 1.300 προϊόντα, μέχρι τουλάχιστον και τον Μάιο, αρχίζουν και αποδίδουν», τόνισε ο Γενικός Διευθυντής της «Ένωσης σούπερ μάρκετ Ελλάδος».
Σχετικά με το πόσο αποδοτικά είναι τα μέτρα κατά του πληθωρισμού ο κ. Πεταλάς αναφέρει πως «είναι γεγονός ότι αυτή τη στιγμή 1.300 προϊόντα έχουν δηλωθεί σε όλες τις αλυσίδες που θα πάτε. Θα το δείτε αυτό ότι υφίσταται. Τα προϊόντα αυτά έχουν μειωθεί κατά 5% ή και περισσότερο και ταυτόχρονα οι εταιρείες που τα διακινούν έχουν δεσμευτεί, ότι θα κρατήσουν αυτές τις τιμές μέχρι τουλάχιστον και τον Μάιο. Άρα με αυτή την έννοια έχουν αποδώσει».
Στην ερώτηση του δημοσιογράφου μήπως τα σούπερ μάρκετ χρησιμοποιούν κάποιο «τρικ» στην αγορά. Δηλαδή μειώνουν σε πέντε κωδικούς τις τιμές και τις ανεβάζουν σε 15, 20, ο Γενικός Διευθυντής απάντησε ότι «είναι πιθανόν να υπάρχει και αυτό το φαινόμενο. Αυτό όμως που θέλω να σας πω είναι ότι πολλές εταιρείες, από αυτές που συμμετέχουν σε αυτή την πρωτοβουλία του Υπουργείου, είναι πολύ μεγάλες εταιρείες, αξιόπιστες εταιρείες και νομίζω ότι δεν θα διακινδύνευαν εύκολα τη φήμη τους κάνοντας ανατιμήση σε ένα προϊόν και ταυτόχρονα μείωση σε κάποιο άλλο προϊόν.
«Φωτιά» το βρεφικό γάλα
Τον λόγο που το βρεφικό γάλα είναι έως και 213% πιο ακριβό στην Ελλάδα κλήθηκε να σχολιάσει ο κ. Πεταλάς αναφέροντας ότι «είναι ξεκάθαρο ότι στο βρεφικό γάλα και σύμφωνα με την έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού που δημοσιεύθηκε την προηγούμενη βδομάδα, υπάρχει μεγάλο πρόβλημα. Θα ήθελα να σας δώσω λίγο το ιστορικό. Μέχρι το 2011 το βρεφικό γάλα πωλούνταν μόνο στα φαρμακεία. Ήταν μια κλειστή αγορά. Το 2011 απελευθερώθηκε και άρχισε να πωλείται και στα σούπερ μάρκετ. Και τότε η τιμή του γάλακτος έπεσε σημαντικά, αλλά από ό, τι δείχνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν έπεσε τόσο σημαντικά όσο έχει πέσει σε άλλες χώρες που εδώ και πάρα πολλά χρόνια πωλείται στα σούπερ μάρκετ».
Πριν από δυο, τρεις μέρες ο κύριος Μαραβέγιας, μίλησε ανοικτά για κερδοσκοπικά παιχνίδια και καρτέλ, γεγονός που δεν αποκλείει ούτε και ο Απόστολος Πεταλάς, «αυτό θα το αναδείξει πιστεύω σύντομα και η έρευνα που κάνει το υπουργείο Ανάπτυξης. Όπως γνωρίζετε, η έρευνα της Επιτροπής αναφέρεται σε τρεις, τέσσερις συγκεκριμένες εταιρείες και σε τέσσερα συγκεκριμένα προϊόντα. Είναι πολύ εύκολο να φανεί πού βρίσκεται υπερβολικό κέρδος εδώ. Αυτό που σίγουρα μπορώ να σας διαβεβαιώσω εγώ με βάση τα στοιχεία των σούπερ μάρκετ και αυτό το έχουμε ήδη γνωστοποιήσει και το έχει ερευνήσει το υπουργείο Ανάπτυξης, είναι ότι τα σούπερ μάρκετ επιδοτούν το βρεφικό γάλα. Προφανώς αυτό που πρέπει να διερευνηθεί είναι η εμπορική πολιτική που έχουν αυτές οι εταιρείες στην ελληνική αγορά σε σχέση με την εμπορική πολιτική, που έχουν οι ίδιες εταιρείες για τα ίδια προϊόντα σε αρκετές άλλες ευρωπαϊκές χώρες».
Αναφορικά με το αν αποδίδει η πολιτική των προστίμων ο ίδιος δήλωσε πως «υπάρχουν κανονισμοί, όταν υπάρχουν νόμοι πρέπει να τηρούνται και όταν δεν τηρούνται πρέπει να επιβάλλονται ποινές και κυρώσεις. Τα περισσότερα πρόστιμα από αυτά που έχουν γίνει τον τελευταίο εξάμηνο, θα έλεγα, έχουν να κάνουν με το μικτό περιθώριο κέρδους. Σε σχέση με το 2021 και από ό, τι γνωρίζω, αυτά τα πρόστιμα έχουν επιβληθεί και έχουν καταβληθεί μέχρι τώρα. Στο βαθμό που γνωρίζω εγώ, για αρκετές από τις εταιρείες έχουν καταβληθεί»
Παραπλανητικές προσφορές
Για το παραπλανητικό, πολλές φορές, 1+1 στα προϊόντα των σούπερ μάρκετ: «Συνήθως αυτό που είναι υπερβολικό δεν είναι τόσο η τιμή , όσο ότι υπάρχει προσφορά όλο το χρόνο σε πολύ μεγάλο βάθος, δηλαδή ένα και ένα δώρο όλο το χρόνο. Και είναι σαφές ότι είναι υπερβολικό. Όταν ένα προϊόν κάνει προσφορές και πρέπει να υπάρχουν προσφορές, πρέπει να έχει και ένα περιορισμένο χρονικό διάστημα και πρέπει να έχει και ένα μέγεθος το οποίο να είναι πιο πειστικό.
Το ένα και ένα δώρο ή το -50% όλο το χρόνο σίγουρα δεν είναι πειστικό. Γι’ αυτό το λόγο και το Υπουργείο ήδη είναι σε συζητήσεις με τις εταιρείες, τις προμηθεύτριες εταιρείες που κάνουν αυτά τα προϊόντα. Το πρόβλημα κυρίως εντοπίζεται στις κατηγορίες των απορρυπαντικών. Θα πρέπει για μένα η τιμή τιμοκαταλόγου, η τιμή δηλαδή του ραφιού και η τελική τιμή, που πληρώνει ο καταναλωτής να έχει μια πιο λογική σχέση. Θεωρώ ότι είναι υπερβολική η σχέση να έχουμε 50% έκπτωση και απ’ ότι φαίνεται το υπουργείο θα το διαχειριστεί νομοθετικά αυτό. Πάντως πρέπει να συνεχίσουν οι προσφορές, γιατί οι προσφορές είναι ένα σημαντικό στοιχείο και για τον καταναλωτή αλλά και για τις αλυσίδες».
Πηγή: ertnews.gr