Οδηγήσαμε στην Ισπανία το μικρότερο SUV της Lexus, το υβριδικό LBX
Τα αρχικά LBX σημαίνουν Lexus Breakthrough Crossover, όπου το Brakethrough (“Ανακάλυψη”) έχει να κάνει με το γεγονός ότι -ως το μικρότερο και πιο προσιτό, σήμερα, αυτοκίνητο της Lexus- προβάλλει την ιαπωνική εταιρεία εμπρός στα μάτια μικρότερων ηλικιακά αγοραστών, για τις ανάγκες μιας νεαρής οικογένειας. Ή και λίγο μεγάλων, που τα παιδιά τους αυτονομήθηκαν και δεν χρειάζονται ένα μεγάλο SUV.
Με αυτό τον τρόπο η εταιρεία συνοδεύει το LBX με τον στόχο να αποτελέσει από το 2024 το best-seller της γκάμας της, και να τη βοηθήσει να φτάσει τα προσεχή χρόνια το στόχο των 100.000 πωλήσεων ανά έτος στην ήπειρό μας. Για αυτό η Lexus το σχεδίασε στις προδιαγραφές και τις απαιτήσεις της ευρωπαϊκής αγοράς σε πρώτη προτεραιότητα.
Αν κρίνουμε από την επιτυχία του αδερφικού του μοντέλου Toyota Yaris Cross στην Ευρώπη και φυσικά και στη χώρα μας, το Lexus LBX βρίσκεται στην καρδιά της πιο περιβόητης κατηγορίας του καιρού μας. Και τα δύο μοιράζονται την ίδια πλατφόρμα, TNGA-B, όμως η αναβάθμιση του LBX στα υψίπεδα του premium περιλαμβάνει πολλά περισσότερα από το διαφορετικό σχεδιασμό του αμαξώματος.
Εξάλλου, το Yaris Cross με τις γνωστές του αρετές και τον ολοκληρωμένο του χαρακτήρα ξεκινά στην Ελλάδα από τα 23.230 ευρώ, ενώ το Lexus LBX από τα 31.300 ευρώ στη βασική του έκδοση. Η σημαντική αυτή διαφορά αντιστοιχεί -πέραν των πολυτελέστερων υλικών- σε αύξηση των διαστάσεων, σε περισσότερη ισχύ από τον ηλεκτροκινητήρα, σε πιο προηγμένη μπαταρία και σε τροποποιημένη ανάρτηση και σύστημα διεύθυνσης – που όλα μαζί το αναβαθμίζουν στα υψίπεδα των premium κατασκευών.
Lexus LBX: Σχεδιασμός
Ο πειραματισμός ενός premium B-SUV κινδυνεύει πρώτα και κύρια από τους περιορισμούς που το μέγεθος της κατηγορίας επιβάλλει σε ένα αυτοκίνητο που εκ των πραγμάτων έχει υψηλή τιμή για το μέγεθός του. Το LBX έχει μήκος 4,19 μέτρων, που είναι κατά 10 mm αυξημένο σε σχέση με το Yaris Cross και μεγαλύτερο μεταξόνιο κατά 20 mm (στα 2,580 μ.), προσφέροντας έτσι 402 λίτρα για τις αποσκευές με ένα σχετικό συμβιβασμό των πίσω επιβατών στο χώρο των ποδιών τους.
Παράλληλα, η αύξηση του πλάτους κατά 60 mm και η μείωση του ύψους -σε συνδυασμό με τη σμίκρυνση των προβόλων εμπρός και πίσω- προσδίδουν στο LBX λίγο πιο δυναμική όψη σε σχέση με το Yaris Cross, συν το γεγονός ότι βελτιώνουν την οδική συμπεριφορά. Όπως λέει η Lexus, το LBX εξελίχθηκε πάνω στην ίδια βάση αλλά με εντελώς διαφορετικό προγρααμματισμό σε σχέση με το αδελφό του μοντέλο της Toyota.
Στην πορεία αυτή κράτησε τις βασικές αρχές της Lexus, όπως τη μεγάλη κυψελοειδή γρίλια που καλύπτει σχεδόν όλο το ρύγχος, αλλά την “εξευγένισε” με παρεμβάσεις -όπως την αφαίρεση του πλαισίου- για να την κάνει ηπιότερη. Και, επίσης, δίνοντας την αίσθηση της μείωσης του ύψους του κέντρου βάρους, με έναν πιο ξεκάθαρο διαχωρισμό του σώματος με την άνω γυάλινη περιμετρική επιφάνεια.
Ο ίδιος εξευγενισμός συνεχίζεται και προς τις πλευρές και το πίσω μέρος, όπου οι γωνίες και αιχμές του Yaris Cross έχουν δώσει εδώ τη θέση τους σε ομαλότερες επιφάνειες και καμπύλες, και στο εκλεπτυσμένο ενιαίο πίσω φωτιστικό σώμα σε όλο το πλάτος της ουράς. Τα εμπρός φωτιστικά σώματα δείχνουν επίσης πιο -πολυτελώς- λαξευμένα, υιοθετώντας την αιχμηρή φωτεινή “υπογραφή” των μεγαλύτερων Lexus.
Σημαντικό για το LBX είναι και το ευρύ πρόγραμμα εξατομίκευσής του, που η Lexus το διαθέτει με τις περίφημες “Ατμόσφαιρες” (Elegant, Relax, Emotion, Cool) που εστιάζουν σε όλες τις αισθητικές επιλογές κάθε αγοραστή. Πάνω σε όποια από αυτές επιλέξει ο αγοραστής, προστίθενται έπειτα οι εκδόσεις πλουσιότερου εξοπλισμού.
Lexus LBX: Εσωτερικό
Η εισχώρηση στα premium χωρικά ύδατα έχει βασική προϋπόθεση την αναβάθμιση των υλικών και τον εμπλουτισμό του εξοπλισμού στο εσωτερικό, και στο LBX είναι και τα δύο αυτά στοιχεία ορατά και απτά. Ο διάκοσμος θυμίζει μεγαλύτερα Lexus, έχει άρτιο φινίρισμα και συναρμογή, και μαζί τις ανέσεις μεγαλύτερων Lexus και τον εξοπλισμό ανώτερης κατηγορίας.
Είναι αρκετά ζεστό σε αίσθηση, με επενδύσεις από συνθετικό δέρμα, μαλακά υλικά στο ταμπλό, χώρο ασύρματης φόρτισης του κινητού και φυσικά με τις δύο ψηφιακές οθόνες. Εκείνη του πίνακα οργάνων έχει διάσταση 12,3 ιντσών και εκείνη των πολυμέσων στο κέντρο του ταμπλό 9,8” με το τελευταίας γενιάς λειτουργικό Lexus Link Connect – και φυσικά πλήρη συνδεσιμότητα μέσω Apple CarPlay και Android Auto και με ενσωματωμένο σύστημα πλοήγησης.
Το καλό είναι ότι το εσωτερικό έχει πολλούς φυσικούς διακόπτες, που λάμπουν με την πρακτικότητά τους στις μέρες της ηλεκτρονικής μετατροπής των πάντων. Και ο εξοπλισμός έρχεται από μεγαλύτερες κατηγορίες, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς την ηλεκτρική πίσω πόρτα, το σύστημα e-latch (από το RZ, που δεν αφήνει τους επιβάτες να ανοίξουν την πόρτα αν έρχεται από το πλαί αυτοκίνητο, πεζός ή ποδηλάτης), την πλήρη σουίτα ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης, το ηχοσύστημα Mark Levinson ή το head-up display.
Από πλευράς χώρων, η μόνη υστέρηση εντοπίζεται στα πόδια των πίσω επιβατών, που για να χωρέσουν καλά θα πρέπει να κάνουν κάποιους συμβιβασμούς και οι μπροστινοί. Για το βασικό κοινό στο οποίο απευθύνεται το LBX, πάντως, αυτό μπορεί να μην είναι πρόβλημα. Άλλωστε, τους καλύπτει μια χαρά τις ανάγκες φόρτωσης, με τα αρκετά ικανοποιητικά 402 του πορτ-μπαγκάζ.
Lexus LBX: Υβριδικός κινητήρας
Το LBX διατίθεται αποκλειστικά και μόνο με το υβριδικό σύστημα που έχει στο επίκεντρό του τον τρικύλινδρο κινητήρα 1.5 λίτρου που διαθέτει και το Yaris Cross. Όμως, το σύστημα έχει υποστεί σημαντικές τροποποιήσεις, για τον premium χαρακτήρα της Lexus παραλλαγής: σημαντικά ισχυρότερος, ο ηλεκτροκινητήρας φτάνει την ισχύ του όλου συστήματος στους 136 ίππους (από 116 hp), ενώ η μπαταρία που τον κινεί (bi-polar υδριδίου μετάλλου) προέρχεται από το RX.
Το πλεονέκτημα της μπαταρίας είναι ότι αντλεί και διαθέτει με αμεσότερο τρόπο την ηλεκτρική ενέργεια, προσφέροντας τη δυνατότητα στον ηλεκτροκινητήρα να βελτιώσει αισθητά -σε σχέση με το Yaris Cross- τη ροπή στις χαμηλές στροφές. Έτσι, το υβριδικό σύστημα έχει καλή απόκριση και είναι αρκετά ήσυχο χαμηλά, όταν λειτουργεί κυρίως το ηλεκτρικό μοτέρ, πριν κάνει ακουστικά αισθητή την παρουσία του στις ψηλότερες.
Η μπαταρία προσφέρει ενέργεια, στο μεταξύ, και σε έναν δεύτερο ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα που συμπληρώνει τις τετρακίνητες εκδόσεις. Σκοπός της προσθήκης του δεύτερου αυτού ηλεκτρικού μοτέρ δεν είναι η αύξηση της ισχύος, αλλά η κατανομή της ροπής και στους πίσω τροχούς όταν το απαιτήσουν οι συνθήκες πρόσφυσης, π.χ. σε έναν ολισθηρό δρόμο.
Βεβαίως, το δεύτερο αυτό μοτέρ αυξάνει το βάρος του LBX από τα 1.280 στα 1.365 κιλά, το οποίο με τη σειρά του αυξάνει και τη μέση κατανάλωση καυσίμου από τα 4,4 στα 4,6 λίτρα. Αυτές είναι οι εργοστασιακές τιμές, κατά WLTP, όμως δεν απέχουν πολύ από την πραγματικότητα καθώς στην καθημερινότητα είναι εφικτό να κρατήσεις την κατανάλωση στα 5,0 lt/100km, χάρη στην διαρκή ανάκτηση και αναδιάθεση της ηλεκτρικής ενέργειας του αυτοφορτιζόμενου συστήματος.
Η μετάδοση γίνεται με το κιβώτιο CVT, το οποίο έδωσε μια λίγο τραχιά αλλά όχι ενοχλητική αίσθηση όταν του ζητάς με το δεξί πόδι να κινηθεί πιο σβέλτα. Το βασικό ζητούμενο, πάντως, η ήρεμη κίνηση στην πόλη, επιτυγχάνεται με αρμονία, ησυχία, ευκολία και σχετική ανεμελιά.
Lexus LBX: Στο δρόμο
Μικρό, ευέλικτο και καλορυθμισμένο, το LBX είναι ευχάριστο στην οδήγηση όσο δείχνει. Δεν έχει την αποστείρωση άλλων SUV, και σε αυτό βοηθά τόσο η αναθεώρηση του συστήματος διεύθυνσης -πάντα σε σχέση με το Yaris Cross- όσο και οι επεμβάσεις στην ανάρτηση.
Οι Ιάπωνες λένε ότι άντλησαν την έμπνευσή τους από το σεντάν IS του 1989, αλλά από τότε έχουν αλλάξει πολλά – και κυρίως η πλατφόρμα TNGA-B, που αποτελεί μια εξαίρετη βάση στιβαρότητας. Αυτό που δεν έχει αλλάξει είναι ότι το LBX συμπεριφέρεται σαν Lexus, με αρκετά ουδέτερο πάτημα, καθώς και με την απρόκριση, την κατευθυντικότητα και την ποιότητα κύλισης που περιμένεις από ένα premium αυτοκίνητο.
Σε έναν επαρχικό δρόμο με στροφές μπορεί να γίνει πολύ ευχάριστο αν μπεις στο ρυθμό, και τίποτα δεν σου θυμίζει το μικρό μεταξόνιο που το κάνει τόσο ευέλικτο στην πόλη (με κύκλο στροφής μόλις 5,2 μέτρων). Η αύξηση του πλάτους σίγουρα παίζει ρόλο, όσο και το σύστημα εξισορρόπησης και ευθυγράμμισης του αμαξώματος στις περιπτώσεις της βύθισης του ρύγχους στα φρένα, καθώς και των κλίσεων στις στροφές.
Το πάτημα του LBX στο δρόμο και η ακρίβεια που αποκρίνεται σε κάθε φάση της στροφής ήταν μια πολύ ευχάριστη έκπληξη, αν και η Lexus και η πλατφόρμα TNGA-B έχουν ήδη καταθέσει τα διαπιστευτήριά τους σε αυτόν τον τομέα. Ειδικά με τα διπλά ψαλίδια της πίσω ανάρτησης στις τετρακίνητες εκδόσεις (οι δικίνητες έχουν ημιάκαμπτο άξονα). Όσο για απορρόφηση των κακοτεχνιών του δρόμου, είναι επίσης εξαιρετική και μόνο δύσκολα εγκάρσια ανοίγματα του δρόμου θα το προβληματίσουν, λίγο.
Lexus LBX: Στην Ελλάδα
To LBX έχει ήδη αρχίσει να διατίθεται για παραγγελίες στη χώρα μας, με τιμή που ξεκινά από τις 31.300 ευρώ για τη βασική δικίνητη έκδοση και από 40.900 ευρώ για τη βασική τετρακίνητη. Η τιμή του είναι σημαντική, για ένα B-SUV, όμως δεν θα μπορούσε διαφορετικά να φέρει τις premium προδιαγραφές στη συμπαγή αυτή κατηγορία. Απέναντί του θα βρει premium B-SUV όπως το Audi Q2, το DS3 και το Mini Countryman.
Οι εκδόσεις του είναι οι Elegant, Relax, Emotion, Cool και Original Edition, ενώ οι παραδόσεις των πρώτων του αντιτύπων στη χώρα μας (από το εργοστάσιο του Ιβάτε στην Ιαπωνία) θα ξεκινήσουν προς στις αρχές Μαρτίου του 2024. Προς το παρόν δεν υπάρχουν -ή δεν ανακοινώνονται- πλάνα να διατεθεί με άλλη μονάδα ισχύος, ούτε και προγραμματισμός για αμιγώς ηλεκτρική έκδοση.
Lexus LBX
- Κινητήρας / Καύσιμο: Τρικύλινδρος 1.490 κ.εκ. / Βενζίνη
- Ηλεκτροκινητήρας: 69 kW
- Μπαταρία: bi-polar υδριδίου μετάλλου 1.0 kWh
- Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο / CVT
- Κίνηση: Εμπρός ή και στους τέσσερις τροχούς
- Ισχύς: 136 ίπποι / 5.500 σ.α.λ.
- Ροπή: 120 Nm / 3.600-4.800 σ.α.λ.
- Επιτάχυνση 0-100 km/h: 9,2-9,6 sec
- Τελική ταχύτητα: 170 km/h
- Κατανάλωση (WLTP): 4,4-4,6 lt/100 km
- Εκπομπές CO2: 100-113 g/km
- Μήκος: 4,190 m
- Βάρος: 1.280-1.365 kg
- Πορτμπαγκάζ: 402 lt
- Τιμή: από 31.300 €
Πηγή: Sport24.gr