ΙΕΛΚΑ: Ακρίβεια και πληθωρισμός «στραγγαλίζουν» τον οικογενειακό προϋπολογισμό
Υπάρχει μεγάλη ανησυχία στους καταναλωτές, σίγουρα το διαθέσιμο εισόδημα είναι μειωμένο λόγω των ανατιμήσεων που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια και αυτό φαίνεται στην ψυχολογία του καταναλωτικού κοινού, είπε στην ΕΡΤ ο γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) Λευτέρης Κιοσές.
Παρ όλα αυτά, τα τελευταία στοιχεία που έχουμε από δικές μας έρευνες δείχνουν ότι οι καταναλωτές τα Χριστούγεννα δεν θα αλλάξουν συμπεριφορά σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Φαίνεται ότι θα έχουμε μια καλή χριστουγεννιάτικη αγορά, με ψυχολογία βέβαια η οποία δεν είναι αυτό που θα θέλαμε ιδανικά να έχουμε από την πλευρά των καταναλωτών.
- Αυτό που φαίνεται ότι κόβουν οι καταναλωτές είναι οι δαπάνες διασκέδασης, δηλαδή εστίαση και ταξίδια.
- Επίσης, αυτό που καταγράφεται είναι μια αναβολή υποχρεώσεων, δηλαδή ότι μπορούμε να αναβάλλουμε ως υποχρέωση, είτε αυτό είναι πληρωμή λογαριασμών, δανείων, είτε επισκευές στο σπίτι και στο αυτοκίνητο, αναβάλλεται.
Ως προς το Χριστουγεννιάτικο τραπέζι, πέρα από κάποιες εξοικονομήσεις σε σχέση με μια διαφορετική επιλογή προϊόντων και ίσως κάποιες εναλλαγές ανάμεσα σε συγγενή προϊόντα, δεν φαίνεται ότι έχουμε κάποια φοβερή μείωση, ούτε στην αγορά παιχνιδιών.
Σίγουρα η ακρίβεια έχει επηρεάσει τις αγορές που κάνουν οι καταναλωτές, είπε στην ΕΡΤ ο ιδιοκτήτης αλυσίδας καταστημάτων παιχνιδιών Δημοσθένης Λιόκης. Εφέτος υπάρχει μια μικρή μείωση στο τελικό ποσό που ξοδεύει κάποιος γιατί σίγουρα έχει επηρεαστεί όλος ο κόσμος από την ακρίβεια, είπε.
Ο κ. Κιοσές αναφερόμενος στο «καλάθι των Χριστουγέννων» είπε ότι είναι ένα εργαλείο το οποίο βοηθάει συγκεκριμένες κατηγορίες καταναλωτών. Δεν αφορά το σύνολο του πληθυσμού, δεν μπορεί να καλύψει το σύνολο της ακρίβειας. Είναι για συγκεκριμένες ομάδες πληθυσμού που έχουν πληγεί περισσότερο από την οικονομική κρίση.
- Για αυτό και είναι χαμηλά τα ποσοστά του κοινού, σε επίπεδο 15% με 20% που χρησιμοποιεί τα «καλάθια» και έχει και θετική άποψη για αυτά.
- Τα «καλάθια» δεν είναι μια πανάκεια σε σχέση με την ακρίβεια, είπε.
Από την άλλη πλευρά, το να κάνουμε σύγκριση τιμών είναι υποχρέωσή μας ως καταναλωτές είναι κάτι που θεωρώ ότι γίνεται ανεξάρτητα από το «καλάθι».
Σχετικά με τις προσφορές είπε ότι τώρα η νομοθεσία πλέον είναι πάρα πολύ αυστηρή, καθώς και η ελληνική αγορά έχει πλέον εναρμονιστεί με την κοινοτική νομοθεσία. Οπότε όποιος κάνει πλασματικές προσφορές αντιμετωπίζει πολύ μεγάλα πρόστιμα καθώς γίνονται και πάρα πολλοί έλεγχοι στην αγορά.
Σε σχέση με τα πολλά εκπτωτικά εργαλεία υποστήριξε ότι έχουμε ξεφύγει λίγο, δηλαδή έχουμε πάρα πολλή πληροφορία, υπερβολική, στα ράφια καταστημάτων και ειδικά στα σουπερμάρκετ που πλέον μπερδεύει αντί να εξυπηρετεί. Οι καταναλωτές είναι απλοί άνθρωποι σε πολύ μεγάλο βαθμό, άνθρωποι που θέλουν να κάνουν μια απλή αγορά κι όταν έχουμε τόσα πολλά ταμπελάκια με σύμβολα σε διαφορετικά προϊόντα, μπερδεύονται.